Voorruit installeren BMW 2002
Onderwerpen: Aanbouwdelen
De 2e poging was het raak: een mooi groen getinte voorruit zit nu in de Touring!
Alle ruiten voor een BMW 2002 Touring zijn anders. Ik had dus geluk dat ik ergens nog een 2e hands groen getinte ruit heb gekocht voordat de ruiten niet meer leverbaar waren. Een paar jaar geleden kocht ik ook al een rubber voor de voorruit. Niets kon meer misgaan dus? Helaas, na een dag ploeteren scheurde het rubber en konden we weer helemaal opnieuw beginnen. Om jou deze ellende te besparen leg ik hier uit hoe we het de 2e keer wel netjes voor elkaar gekregen hebben.
Wat heb je nodig om een nieuwe voorruit te installeren:
- Voorruit
- Raamrubber – liefst nieuw maar in ieder geval nog soepel
- Elastische raamkit
- Pees om het raamrubber strak te trekken
- Pezentrekker
- Manchet om de pees af te sluiten
- Koord van 3 millimeter dikte
- Montageset voor interieur of plastic beitels/lepels
- Glijmiddel
- Vriend voor een extra paar handen
Voor de zekerheid: de ruit plaats je nadat je het dashboard geplaatst hebt.
Maak alles goed schoon. De ruit, het rubber en de carrosserie op de plaats waar de ruit erin komt. Zorg dat alle randen en geulen van het raamrubber los zijn. Loop met een spatel de randen langs waar je straks nog bij moet zijn voor bijvoorbeeld kit, het koord of waar de pees voor het raam in moet. Spuit nu de geul waar de pees in komt nog even vol met een glijmiddel om straks de pees er makkelijk in te krijgen.
Let op: moderne autoruiten worden gelijmd en niet gekit. Die lijm had ik eerst gekocht maar hier heb je dus helemaal niets aan voor je oldtimer BMW.
Plaats nu met 2 man de voorruit en begin aan de onderkant. Zorg ervoor dat de 2 losse stukken koord aan de binnenkant van het raam over je dashboard liggen. Als je het raam er zo in zet valt het best even tegen. Alleen in het midden aan de onderkant zit hij meteen netjes. De rest is bloed, zweet en tranen. Door telkens voorzichtig te drukken en het raamrubber op de juiste plekken naar binnen te drukken en trekken komt het raam steeds meer op zijn plek te zitten.
Je gebruikt voor dit op zijn plek krijgen van het raamrubber de plastic spatels uit een set zoals je hieronder ziet.
Als laatste lepel je het raamrubber over het hemeltje aan de binnenkant van de auto. Maak je geen zorgen als de kit je hemeltje wat vuil maakt. Met wasbenzine krijg je het perfect schoon. Als je het raamrubber over de volle lengte over het hemeltje hebt gekregen dan zit de ruit bijna goed.

Nu zit alles mooi en kun je met wasbenzine de restanten kit verwijderen. Ongemerkt zit het toch overal een beetje. Op je spatels, op de rubbers, de ruit, carrosserie en het hemeltje. Kortom, je bent nog wel even aan het poetsen. Met 2 man zijn we 3 uur bezig geweest met deze klus. Bovenaan de auto zit een licht zwarte waas van de kit. Ik denk en hoop dat dit met polijsten weer weg gaat.
2 reacties