De veerpoten zijn klaar
Onderwerpen: Vooras
De veerpoten in elkaar zetten is niet ingewikkeld maar het viel toch niet mee.
De veerpoten zijn eindelijk klaar. Het was een heel project. Eerst heb ik mijn veerpoten laten stralen en poedercoaten. Vervolgens moest ik bepalen welke schokdempers ik in de veerpoten wilde hebben en welke veren ik onder de auto wilde hebben. Om de veerpoten af te maken moet je kortom nogal wat keuzes maken. Daarna valt het werk om ze in elkaar te zetten heel erg mee. Als je het juiste gereedschap en een extra man erbij hebt tenminste.

Als je alle onderdelen hebt is het eigenlijk simpel:
- beetje olie over de binnenwanden van de veerpoten laten lopen
- schokdemper in de veerpoot laten zakken
- schroefdraad op veerpoot smeren met kopervet of Ceralub van Mahotec
- de ring op de veerpoot aandraaien om de schokdemper vast te zetten
- de blauwe stofhuls over de schokdemper schuiven
- een rubber onderlegger onder de veer leggen
- de Eibach veer erin passen
- een rubber ring bovenop de veer leggen en vast maken met 2 tie wraps
- veerschotel erop leggen
- bout erop schroeven
Het klinkt allemaal heel simpel maar viel toch nog wel tegen. Onderaan de veerpoten zitten schroefgaten die ik eerst schoon wilde maken. Dat gaat makkelijker als de veerpoten nog niet helemaal volgebouwd zijn. Bij de Lidl had ik in november een tappenset gekocht. Toen ik die eindelijk ging gebruiken brak de houder af. De tap die ik had liep er ook veel te stroef door heen.
Gelukkig mocht ik bij de autospuiterij waar mijn auto staat de tappenset gebruiken. Ze hebben een enorme koffer en daar zat er gelukkig wel een in die goed paste. Omdat de houder van de tap niet mooi rond ging gebruikten we een verlengstuk en toen draaide alles wel mooi rond. Zeker toen ik ook nog een spuitbus boor- en snijolie mocht gebruiken. Mannen, bedankt!
De ring die op de veerpoot moet komen, die moet je smeren met kopervet of Ceralub. Als hij dan ooit nog los moet dan gaat dat hopelijk makkelijker. Met normaal gereedschap is deze ring alleen niet te bevestigen. De schokdemper is geleverd door Bilstein. Dit is denk ik toch wel het beste en bekendste schokdempermerk, zeker voor BMW.
Een ‘slimme boekhouder’ heeft daar bedacht dat de sleutel die op de schokdemper past niet meer meegeleverd hoeft te worden. Dat scheelt toch weer in de kosten. Volgens de leverancier moest ik er gewoon een moordenaar op zetten. Leuk bedacht maar daarmee beschadig je de dure schokdempers en die ring behoorlijk!
Verder moet je deze ring voor mijn Bilstein B6 schokdempers ook vastdraaien met 130nm +/-10nm. Dit moet dus met een momentsleutel en met een pijptang/moordenaar kan dit dus helemaal niet. De speciale Bilstein sleutel heb ik van Jeffrey Kok gekregen die er nog een extra had. Daar heb ik mooi geluk mee!
Het aandraaien is ook niet makkelijk. Een kracht van 130nm dat houdt je met de hand niet tegen. In een bankschroef gaat het beter maar dan moet je de veerpoot goed beschermen met doeken. Zelfs dan is het een klusje voor 2 man.
In een zware bankschroef hebben we hem aangedraaid. Één man houdt de speciale Bilstein sleutel op de ring gedrukt. De andere persoon zet kracht tot 130nm tot de momentsleutel klik zegt. Wij hebben dat niet gehaald. Hij zat daarvoor al muurvast.
Nu leg je een rubberen ring onderin de veerpoot. Dan druk je de Eibach Pro Kit veren erop. Bovenop deze veren leg je eenzelfde rubberen ring. Deze ring zet je vast met 2 tie wraps. Nu schuif je hier de veerschotel op. De bout draai je aan op de schokdemper. Bij standaardveren heb je een veerspanner nodig. De Eibach veren passen er zo tussen.
2 reacties