Veerpoot verwijderen van BMW 2002
Onderwerpen: Vooras
De veerpoot is verwijderd maar ik kan weer op zoek naar speciaal gereedschap.
De veerpoten van een BMW 2002tii zijn de poten aan de voorkant van de auto. Op deze veerpoten zitten de schokdempers en de veer gemonteerd. Aan het einde van de veerpoot zit de naaf waar de remmen en de velg op gemonteerd zitten. De veerpoten van een BMW 2002 tii zijn groter en daardoor past er een grotere en betere remklauw op. Ze zijn veel gevraagd als upgrade voor een normale BMW 02. Zaak om ze dus netjes te verwijderen en te restaureren.

Omdat de motor verwijderd is uit de auto zijn de stabilisatorstangen en de draagarmen al los gehaald. Dat maakt het verwijderen van de veerpoten een stuk makkelijker. De auto staat al op bokjes.
Nu kan ik de velgen losschroeven en de banden verwijderen. Daarvoor heb ik die schitterende slagmoersleutel. Dat is gewoon het speelgoed waarmee je jezelf al snel een echte monteur voelt! Na het verwijderen van de velgen heb je volledig zicht op de hele veerpoot.
Zo is te zien dat de veerpoot op 2 punten vast zit: bovenaan de auto met een dop op de carrosserie en via de remleidingen die vanuit de motorkap door de carrosserie naar de remklauwen lopen. Voordat de veerpoot bovenaan los geschroefd kan worden moeten deze 2 remleidingen eerst los gemaakt worden. Na veel gepruts met sleuteltjes ben ik het zat en knip ik de rubberen remleidingen door. Die zijn oud en moeten toch vervangen worden.

Mijn vraagbaak Jeffrey Kok legt mij uit dat ik voor de remleidingen open sleutels nodig heb. Nog meer gereedschap?! Omdat ik rondom de remleidingen ga doen bestel ik maar een set via Amazon.de. Het lijkt erop dat gereedschap veel goedkoper is in Duitsland dan in Nederland. Een 7-delige remleidingen sleutelset kost €19,95! Dit is vast niet het beste gereedschap op aarde maar zeker goed genoeg voor een Hobbyschrauber zoals ik.

Met enkele sleutels en een torkschroevendraaier verwijder ik de remklauwen.
De schokempers en de afdekplaat kan ik alleen verwijderen door de druk van de veren te halen. Dat doe ik met een setje veerspanners. Na het spannen van de veren draai ik bovenaan de afdekking van de schokbrekers eenvoudig los. De schokdempers zelf krijg ik niet los. Ze zitten vast met een soort dop en… daar heb je een speciale sleutel voor nodig. Het zal eens een keer met een normale sleutel kunnen.
Nu alleen nog onderaan de veerpoot een arm losdraaien. Twee van deze bouten draai ik er makkelijk uit maar een derde absoluut niet. Met de slagmoersleutel draai ik deze dol. Op naar de buurtgarage. Hier verhitten ze het deel dat moet uitzetten en slaan ze een net iets kleinere dop met een hamer muurvast om de bout. Met een slagmoersleutel draaien ze de bout toch los! Gelukkig.
Een draagarm zit nog vast met een fuseekogel. Omdat deze kogels na zoveel jaar toch aan vervanging toe zijn hamer ik deze er gewoon uit.

De eerste keer dat je iets doet duurt het altijd lang. Gelukkig zitten heel veel delen 2 keer op een auto. De 2e keer ging het verwijderen en loshalen echt een heel stuk sneller. Helaas is er ook een schroef afgebroken onderin de veerpoot. Voor dit soort lastige zaken ga ik deze week bij Jeffrey Kok langs. Dan komen we er vast wel uit. Dan halen we ook de laatste delen los met speciaal gereedschap. Jeffrey is al wat langer bezig en heeft voor alles wel een sleutel of tang…
1 reactie