Veer vervangen onder een BMW 2002
Onderwerpen: Gereedschap
Met een veerspanner krijg je de achterveer makkelijk en veilig los. Maar ja die had ik nog niet.
Omdat de wielkasten van mijn BMW 2002tii Touring roestig zijn moet er een deel uit geslepen worden. Tijdens het slijpen rook het ineens flink naar verbrand rubber. Helaas, de dempring was deels doorgeslepen. Er zat niet anders op. De veer moest onder de auto verwijderd worden om ruimte te hebben om de roestige delen te verwijderen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Op een veer onder een auto staat een enorme druk. Zelfs met een breekijzer kreeg ik hem er niet onder vandaan.
Van lasser Emile Maarschalkerweerd leerde ik dat je dure veerspanners hebt. Die kosten wel €400,-. Maar helaas had hij ze niet in de auto liggen. We moesten wat beters verzinnen. Ik had nog een paar sjorbanden liggen. Die hebben we op de veren gezet en zo met ratelen en veel kracht de veren ingedrukt. Een mooie low budget oplossing maar ook wat gevaarlijk. Als zulke sterke veren los springen…

Op Marktplaats vond ik 3 budget veerspanners voor €12,50. Je bevestigt de haken van de veren en met een dop maat 24 en een ratel schroef je als het ware de veer in elkaar waardoor je hem makkelijk kunt verwijderen of weer kunt bevestigen. Stukken beter en veiliger. Oh, en natuurlijk een mooi excuus om nog meer gereedschap te kopen! Enige nadeel is dat deze oplossing alleen werkt voor de achterveren. De voorveren zouden ook moeten werken als ik 2 veren gebruik. Maar aan de voorveren kom ik later nog wel een keer toe.
1 reactie