Achterlicht BMW 2002 Touring

Zolang als de restauratie van mijn auto duurt (nu al 4 jaar) zitten er oude achterlichten met heel veel corrosie op het chrome op de auto. Lange tijd zaten er zelfs helemaal geen achterlichten in. Maar de ronde achterlichten die maken wat mij betreft echt de auto. Hoog tijd dus om die achterlichten in orde te maken.

In de afgelopen jaren heb ik de onderdelen bij elkaar verzameld. Dat is hard nodig want lang niet alles is meer leverbaar voor de Touring. Alles is namelijk weer speciaal voor de Touring en dus duur of onvindbaar.

De volgende onderdelen heb je nodig voor de achterlichten:

  • Chromen ringen voor achterlichten 2x – BMW onderdeelnummer 63211351532
  • Rubberen pakkingen 2x – BMW onderdeelnummer 63211351528
  • Draadeinden 4x om in de chromen ringen te draaien – 5 centimeter lang
  • Lens voor linkerachterlicht – BMW onderdeelnummer
    63211351561
  • Lens voor rechterachterlicht – BMW onderdeelnummer
    63211351562
  • Reflector voor linkerachterlicht – BMW onderdeelnummer 63211351521
  • Reflector voor rechterachterlicht – BMW onderdeelnummer 63211351522
  • Driehoekige afdekkapjes 2x speciaal voor de Touring – BMW onderdeelnummer 63211351526
  • Speciale moeren 4x om de lichten aan de carrosserie te klemmen – BMW onderdeelnummer 63218654122
Achterlichten BMW 2002 Touring ongereinigd
Dit zijn de achterlichten in originele staat
Lenzen achterlichten BMW 2002 Touring ultrasoon gereinigd
Dit zijn de lenzen nadat ze ultrasoon gereinigd zijn

Op de lenzen zaten nog veel kleine krasjes. Ik heb dit nog een keer opgepoetst met Commandant. Dit is eigenlijk voor chrome bedoeld maar het werkt op de achterlichten ook heel goed.

Draadeinden en moeren achterlichten BMW 2002 Touring
Dit zijn de draadeinden en de moeren voor de achterlichten

Omdat ik nieuwe chromen ringen voor mijn achterlichten kon vinden moest ik hier nog draadeinden in schroeven. De oude draadeinden die erin zaten waren 3,5 centimeter lang. De nieuwe bijgeleverde draadeinden zijn 5 centimeter lang.

Na wat passen en meten is duidelijk dat je de lengte van 5 centimeter echt nodig hebt. Bij de nieuwe chromen ringen zaten helaas maar 3 draadeinden dus ik moest een lange schroef even op maat maken. Gelukkig had ik deze schroef in huis.

Draadeind in nieuwe chromen ring van achterlicht BMW 2002 Touring
Het draadeind is gemonteerd in de nieuwe chromen ring van het achterlicht
Rubberen pakking achterlicht BMW 2002 Touring
Rubberen pakkingen achterlicht BMW 2002 Touring

De montage is vrij simpel. Je pakt eerst de chromen ring daar leg je de lens in. In de chromen ring druk je de pakking op de lens. Het draadeind gaat door het gat. Het spreekt eigenlijk voor zich.

Een ding moet je wel op letten. Onderin de chromen ring zit een gaatje. Ook in de rubberen pakking zit ook zo’n gaatje. Bij het installeren moet je er dus rekening meer houden dat het de rubberen pakking met het gaatje naar beneden gemonteerd moet worden.

Rubberen pakking correct monteren op achterlicht BMW 2002 Touring
Hier zie je hoe de rubberen pakking op het achterlicht moet komen
Achterlicht BMW 2002 Touring klaar om te monteren
Het achterlicht is nu klaar om te monteren
Reflector aan achterlicht geschroefd BMW 2002 Touring
De speciale moeren schroef je op de draadeinden in de chromen ringen
Afdekkapje achterlicht BMW 2002 Touring
Het afdekkapje erop en nu is het echt klaar
Kijk eens hoe mooi het linkerachterlicht is geworden!
Nieuwe achterlichten BMW 2002 Touring
En hier de hele achterkant. Man wat mooi is het geworden!

Speciale tip is nog om een dikke schuimrubberen mat te gebruiken. Zo komen er geen krassen in je mooie lampen.

Ruitenwissers voor BMW 2002 Touring

Hoewel de voorkant van de Touring hetzelfde lijkt als de sedan is dat helaas niet waar. De voorruit is een stuk hoger. Daarom heeft de Touring een aparte ruitenwisser die langer is dan de ruitenwisser van de sedan. Dan is er ook nog een verschil in de vroege versie van 1600-2000 Touring (1971-1973) en de late versie van 1802-2002 Touring (1973-1974).

Het is als leek lastig om uit te zoeken hoe het nu hoort. En daarna te bepalen hoe je het zelf het mooiste vind. Vooral omdat niet alle onderdelen er nog zijn.

Hoe het hoort:

  • Het ruitenwisserrubber voor een Touring is 40cm t.o.v. de sedan 38cm
  • De vroege versie heeft RVS ruitenwissers
  • De latere versie heeft zwarte ruitenwisserarmen
  • De ruitenwisserarm van de bestuurderskant heeft een kleine spoiler erop en is 34cm
  • De ruitenwisserarm van de bijrijderskant heeft geen spoiler en loopt recht en is 37cm
Chrome en zwarte ruitenwissers BMW 2002 Touring
Chrome en zwarte ruitenwissers voor een BMW 2002 Touring

Het dilemma is hoe het hoort en wat je zelf mooi vind. Mijn auto is van een later model en hier horen de zwarte armen op. Dit staat prima maar… je kunt nooit te veel chroom of in dit geval RVS op een auto hebben. Ik zou er liever dus RVS armen op hebben maar… daarvan is alleen een rechte versie leverbaar. Maar dan mis je dus de correct spoiler op de ruitenwisser aan de bestuurderskant. En die wil ik natuurlijk wel hebben.

Wat te doen? De RVS ruitenwissers kun je polieren en dan glimmen ze weer ontzettend mooi. Alleen is de voet van aluminium gemaakt en die is vaak vol met pikkels van oxidatie en daar is niet zo maar wat aan te doen.

Bij BMW zijn de zwarte armen nog te bestellen. Maar zoals zo vaak is er weer wat met de levering. De beide armen zijn recht. En aan de bestuurderskant mist dus het spoilertje. Dan maar mijn zwarte ruitenwisserarmen opknappen. Omdat er veel kleine randjes en gleufjes aan de ruitenwisserarmen zitten wilde ik ze maar laten ontlakken.

Ontlakken kan in een bad bij Dijkhof Autorestauraties en ze hebben hem ook in de kleur van het wisserblad gespoten. Dit is zo’n bedrijf waar ze echt alles voor je auto kunnen maken. Er staan altijd auto’s waarvan ik denk… wat is dat? Ondanks dat ze altijd auto’s in de hogere prijsklasse hebben, helpen ze je toch gewoon ook bij kleine klusjes zoals het ontlakken en spuiten van een setje ruitenwissers.

Het eindresultaat: mooie zwarte ruitenwissers met nieuwe bladen

Paneel C-stijl reviseren

De panelen van de C-stijl van een touring zijn van een soort foam gemaakt. Daaroverheen zit een bekleding met een reliëf. De kleur is na al die jaren aardig vergeeld. Dit valt je past op als je de hemel van je auto vervangt. Dan is de hemel ineens spierwit ten opzichte van het paneel op de C-stijl.

C-stijl BMW 2002 Touring verkleuring
Het paneel is erg geel geworden als je het vergelijkt met een stuk bekleding van de nieuwe hemel
Om de kleur goed te krijgen heb ik eerst de panelen met witte plastic primer in egaal wit gespoten. Alle verkleuringen, vlekjes en kleine beschadigingen werk je hier mee weg.

Je krijgt hiermee alleen niet de originele matte look terug. Daarom adviseerde de verfhandel mij om een paneel te spuiten op kleur van de hemel met een matte verf. Ze mengden voor mij een spuitbus op kleur van de hemel met daarin behalve verf ook matteerpasta.

spuitbus C-stijl BMW Touring
Dit is de kleur waarmee ik uiteindelijk mijn C-stijl gespoten heb.
Tip was wel om dit in één flinterdunne laag te spuiten. Bij het aanbrengen van meerdere lagen zou de verf ook weer vol zijn en het matte effect verdwijnen. Het resultaat is heel mooi geworden.

opnieuw gespoten paneel c-stijl BMW 2002 Touring
Het paneel is weer als nieuw. In de kleur van het hemeltje met het matte effect van het origineel
In het paneel voor de C-stijl zie je een bus zitten. Dit is de voorbereiding voor de gordels achter. Maar dat is materiaal voor een volgend artikel.

Voorruit installeren BMW 2002

Alle ruiten voor een BMW 2002 Touring zijn anders. Ik had dus geluk dat ik ergens nog een 2e hands groen getinte ruit heb gekocht voordat de ruiten niet meer leverbaar waren. Een paar jaar geleden kocht ik ook al een rubber voor de voorruit. Niets kon meer misgaan dus? Helaas, na een dag ploeteren scheurde het rubber en konden we weer helemaal opnieuw beginnen. Om jou deze ellende te besparen leg ik hier uit hoe we het de 2e keer wel netjes voor elkaar gekregen hebben.

Wat heb je nodig om een nieuwe voorruit te installeren:

  • Voorruit
  • Raamrubber – liefst nieuw maar in ieder geval nog soepel
  • Elastische raamkit
  • Pees om het raamrubber strak te trekken
  • Pezentrekker
  • Manchet om de pees af te sluiten
  • Koord van 3 millimeter dikte
  • Montageset voor interieur of plastic beitels/lepels
  • Glijmiddel
  • Vriend voor een extra paar handen

Voor de zekerheid: de ruit plaats je nadat je het dashboard geplaatst hebt.

Maak alles goed schoon. De ruit, het rubber en de carrosserie op de plaats waar de ruit erin komt. Zorg dat alle randen en geulen van het raamrubber los zijn. Loop met een spatel de randen langs waar je straks nog bij moet zijn voor bijvoorbeeld kit, het koord of waar de pees voor het raam in moet. Spuit nu de geul waar de pees in komt nog even vol met een glijmiddel om straks de pees er makkelijk in te krijgen.

Voorruitrubber om ruit monteren BMW 2002
Spuit wat glijmiddel in het rubber en monteer het voorruitrubber om de ruit
koord door raamrubber
Trek het koord rondom door het raamrubber
Let op: het koord op deze foto is echt veel te dun. In de 2e poging hebben we een koord gebruikt van 3 millimeter dat veel steviger was. Eindig met 2 stukken koord onderaan de autoruit. Hiermee ga je straks het raamrubber naar binnen trekken.
raamrubber kitten elastische kit
Kit het raamrubber met elastische kit.
De kit die ik gebruikt heb is ruitenkit voor autoruiten van 3M type 08509. Je hoeft hier maar een dun reepje kit in te trekken. De kit is alleen voor het afdichten van de autoruit aan de buitenkant van de auto. Het raamrubber komt al heel strak in de carrosserie te zitten. Als je een dikke strook kit trekt met de kitspuit dan puilt het straks allemaal onder het raamrubber uit en ben je ontzettend lang aan het poetsen.

Let op: moderne autoruiten worden gelijmd en niet gekit. Die lijm had ik eerst gekocht maar hier heb je dus helemaal niets aan voor je oldtimer BMW.

Plaats nu met 2 man de voorruit en begin aan de onderkant. Zorg ervoor dat de 2 losse stukken koord aan de binnenkant van het raam over je dashboard liggen. Als je het raam er zo in zet valt het best even tegen. Alleen in het midden aan de onderkant zit hij meteen netjes. De rest is bloed, zweet en tranen. Door telkens voorzichtig te drukken en het raamrubber op de juiste plekken naar binnen te drukken en trekken komt het raam steeds meer op zijn plek te zitten.

Je gebruikt voor dit op zijn plek krijgen van het raamrubber de plastic spatels uit een set zoals je hieronder ziet.

autointerieur montageset
De smalle dunne spatels uit deze set gebruik je om het rubber op zijn plek te drukken.
Je werkt zowel aan de binnen- als de buitenkant vande auto om de rubbers onderaan over de carrosserie te wippen. Verder ben je veel tijd kwijt om de rubbers over de A-stijl heen te lepelen. Als je dat doet merk je dat je raam steeds iets dieper begint te liggen.

Als laatste lepel je het raamrubber over het hemeltje aan de binnenkant van de auto. Maak je geen zorgen als de kit je hemeltje wat vuil maakt. Met wasbenzine krijg je het perfect schoon. Als je het raamrubber over de volle lengte over het hemeltje hebt gekregen dan zit de ruit bijna goed.

koord raamrubber naar binnen trekken
Trek nu heel voorzichtig het koord naar binnen om het raamrubber echt helemaal netjes te krijgen.
Nadat je dit gedaan hebt moet de ruit helemaal goed zitten. Bij mij zag je boven het dashboard dat het rubber aan één kant nog niet helemaal mooi op het dashboard viel. Met wat trekken en duwen aan de ruit en nog wat werk met de plastic spatel was ook dit opgelost.
Pees in raamrubber zetten met peestrekker
Begin onderaan in het midden van je raam. Met een peestrekker duw je nu de pees in het raamrubber
Met de plasic spatels loop je de laatste oneffenheden na zodat het raamrubber op alle plaatsen netjes over de pees ligt.
manchet voor pees van raamrubber
Het manchet bevestig je om de uiteinden van de pees onderaan in het midden van raam
Het is even een gepriegel om het manchet er weer netjes in te krijgen. Wij hebben de uiteinden van de pees een heel klein beetje bijgeknipt en dan gaat het manchet er veel makkelijker omheen.

Raamrubber controleren
Een voorruit vervangen is geen klus om in je eentje te doen.

Nu zit alles mooi en kun je met wasbenzine de restanten kit verwijderen. Ongemerkt zit het toch overal een beetje. Op je spatels, op de rubbers, de ruit, carrosserie en het hemeltje. Kortom, je bent nog wel even aan het poetsen. Met 2 man zijn we 3 uur bezig geweest met deze klus. Bovenaan de auto zit een licht zwarte waas van de kit. Ik denk en hoop dat dit met polijsten weer weg gaat.

voorruit geïnstalleerd BMW 2002
De voorruit zit erin met pees, manchet. Een heel mooi eindresultaat!

Driehoeksraampjes reviseren BMW 2002

De driehoeksraampjes van een BMW zitten vooraan de A-zuil van de auto. Voor een Touring zijn ze net weer anders dan voor een sedan. Het verschil zit in de puntige hoek bovenin. Bij een sedan loopt die hoek rond af en bij een Touring is het een scherpe punt. In het algemeen is het chroom wat verweerd. Het chroom/aluminium heeft onderin pitten. De lange stijl van het raam dient als geleider voor het grote raam in de deur dat je bedient met de raamslinger. Hier zit een voering in die ook vaak nogal vergaan is. Voordat ik alles inbouw is het tijd voor een grondige revisie.

De revisie van het driehoeksraam bestaat uit:

  • Oppoetsen van het chroom
  • Vervangen van het rubber om het uitklapraam
  • Vervangen van het driehoeksruitje voor een mooi ruitje in groen glas
  • Vervangen van de bekleding in de gelijderstijl van de portierruit

Voor het oppoetsen van het chroom kreeg ik de tip om te kijken naar de poetsproducten van Belgom. Dit bestaat in Belgom Alu en Belgom Chroom. Je verwijderd eerst al het vuil in een emmer water met allesreiniger. Hardnekkig vuil verwijder je daarna met Dasty of wasbenzine.

Daarna begin je het chroom te poetsen tot het wat dof ziet. Je poetst het vervolgens met een schone doek tot het mooi blinkt.

belgom alu
Belgom Alu poetsmiddel voor aluminium.
Het rubber om het uitzetraam kan wat verweerd zijn. Voor de zekerheid vervang ik het maar. Walloth & Nesch hebben dit ook nog te koop. Het heeft de juiste u-vorm maar je moet het naderhand wel aan beide uiteinden even op maat snijden.

Je moet dit doen terwijl het geheel nog in elkaar zit. Je krijgt de raampjes er niet uit tenzij je de scharnier uit boort die met popnagels in het frame vast zit. Op de onderstaande foto zie je een los raampje maar dat komt omdat de scharnier hier gebroken was.

Om het rubber te vervangen, spuit je de chromen lijst goed in met olie. Het rubberen U-profiel doe je om het raampje en dan druk je het goed in de chromen lijst. Doe dit met beleid want als je het buigt sluit je raam niet goed meer.

uitzetraam groen getint glas BMW 2002
Een nieuw groen uitzetraam. Het rubber om het raam en het raam weer in de lijst duwen

Het driehoeksraam heeft een lange stijl die tot op de bodem van het portier loopt. Deze stijl is de rail waardoor de wieltjes lopen waarmee de portierruit omhoog en omlaag gedraaid kan worden. Door het beklede deel loopt de ruit en door het onbeklede deel lopen de wieltjes. Het vervangen van dit beklede profiel zorgt hopelijk voor een soepel open en dicht gaande ruit. Uiteraard moet de rail waar de wieltjes in lopen straks ook gesmeerd worden met nieuw vet.

geleiding voor uitzetraam BMW 2002
Bij Walloth & Nesch is dit profiel te koop. Het is een aluminium U-profiel dat bekleed is met stof. Je verwijderd het oude deel en zaagt het nieuwe op maat.
gereviseerd uitklapraam BMW 2002
Het eindresultaat: een compleet gereviseerd uitzetraam