APK keuring

Het viel niet mee om een goed adres voor een APK keuring te vinden. We moesten in de garage zelf ook wat af kunnen stellen. En dat willen de meeste garages niet. Uiteindelijk kwam ik terecht bij Lorentz APK in Zeist en dat was een hele gelukkige keuze! Alleen… Zeist… Dat is toch 20 minuten rijden met een auto die sinds 1996 niet meer gereden had.

lorentz apk zeist
Lorentz APK in Zeist, niet zo makkelijk te vinden maar wel super goede hulp en een aardige eigenaar.

Aan de APK keuring ging een grondige voorbereiding vooraf. Gordels zijn gemonteerd, kentekenplaten erop gezet, het hele interieur is nu geplaatst. Verder heb ik alle bouten nog een keer nagetrokken, tenminste dat dacht ik. De remvloeistof lekkage is gerepareerd. Koelvloeistof lekkage aan de waterflens is nu gedicht. En nog heel veel meer kleine dingen. Maar er was nog wel een probleem met de motor. De auto liep beroerd en sloeg vaak af.

Samen met Jeffrey Kok hebben we alle instellingen nog een keer nagelopen zoals de ontsteking, CO en het stationair toerental. De auto leek vaak op 3 cilinders te lopen. Op de ochtend voor de APK besloot ik de auto nog even te starten. Vlak erna rook ik benzine. De retourleiding was eraf geschoten. Er lag een aardige plas benzine in de garage. Nou ja… beter in mijn garage dan onderweg met een lege tank stranden.

Onderweg naar de garage sloeg de auto bij elk stoplicht af. En hij remde ook beroerd, je moest echt keihard remmen. Bij het nemen van een verkeersdrempel liepen de banden aan op de voorspatborden wat ook een rotgeluid geeft. Jeffrey zat naast mij en hield mij een beetje rustig. Ik was gewoon echt bloed nerveus. En dat de auto de hele tijd afsloeg maakte het alleen maar erger.

Eenmaal bij de APK begonnen we met het afstellen van de CO. Hier meet je de uitlaatgassen met een soort peilstok in de uitlaat. Met een stelschroefje in het gasklephuis kun je dit aanpassen. Het mooie was dat de motor ineens heel netjes liep. Dat moet ook want CO kun je alleen meten bij een normaal stationair lopende motor.

Co afstellen BMW 2002tii
Met deze stand was de CO in orde
Nadat de CO in orde was hebben we de koplampen afgesteld. Ze schenen helemaal scheef maar met het draaien aan de stelschroeven was dat weer goed te krijgen.

Helaas deed de kentekenverlichting het niet terwijl ik zeker wist dat ik het gecontroleerd had. Maar dat klopte dus niet. Er zaten zelfs geen lampjes in… Van de eigenaar van de garage kreeg ik 2 lampjes maar het werkte nog steeds niet. Tijdens het loshalen van de kentekenverlichting was er een zekering doorgebrand. Die had ik gelukkig bij mij. Ook in de rechter koplamp deed een lampje het niet meer. Die had de garage gelukkig ook nog liggen.

Op de brug ontdekte de eigenaar van de garage dat een pitmanarm helemaal niet vast zat en dat hier ook geen splitpen doorheen zat. Dit had een heel groot probleem kunnen geven onderweg. Als dat losschiet is de auto aan één kant onbestuurbaar. Dit had ik echt niet mogen missen maar het is gelukkig goed gegaan. Ook voorop het subframe zitten 2 grote rubbers met een kroonmoer vast. Ook deze zaten niet echt goed vast en de splitpen ontbrak. Geen idee hoe ik dit gemist heb.

We ontdekten verder dat de veren bij de schokdempers achter niet goed op de rubbers boven en onderop zaten. Met vereende krachten en een bandenlichter hebben we de veren op de plek gedrukt.

De garage-eigenaar zag verder nog dat bij de achterlichten de lampjes voor de remlichten en de stadslichten omgewisseld moeten worden. De remlichten horen feller te zijn dan de stadslichten. Daarbij worden die lampen ook echt heet als ze de hele tijd aan staan. Dan smelt het binnenwerk van je lampen dus. Erg fijn dat hij zo mee denkt.

Toen was het tijd om de auto goed te keuren en af te melden. Man wat was ik blij. Maar… het was nog niet klaar. Er werd door de RDW nog een steekproef gedaan. Pas als de onafhankelijke controleur van de RDW de auto ook goed zou keuren dan was de auto echt goedgekeurd. Het wachten begon.

Ineens deed het remlicht links achter het niet meer. Na het wisselen van het lampje was het gelukkig weer in orde. Dat moet dan alleen wel heel snel gebeuren want als de steekproef start, mag je niet meer aan de auto klussen. Dus we hebben met grote haast het lampje gewisseld.

Toen de keurder van de RDW binnen kwam zei de garage-eigenaar: zo je komt een keuring verrichten op een nieuwe auto uit 1975! Ook deze keuring verliep goed totdat… het linkerachterlampje het weer niet deed.

De man van het RDW was gelukkig erg aardig. Hij zei: maak het nu gewoon even. Ik zie heus wel hoeveel zorg er aan de auto besteed is en dat jullie het lampje wel in orde krijgen. En toen dat ook weer werkte was het allemaal in orde. De auto was goedgekeurd.

Man wat ben ik blij en opgelucht. Terwijl ik dit bericht schrijf heb ik een stapel gele briefjes gemaakt van alle klussen die ik nog moet doen maar ook dat komt wel weer in orde.

Belangrijkste uitdaging is nu dat de auto goed gaat lopen. In een leiding vanaf de injectiepomp lopen vaak luchtbelletjes en dat hoort niet. Zodra die luchtbelletjes verschijnen loopt de auto ook direct slechter.

Daarnaast moet ik iets verzinnen voor het aanlopen van de banden op de voorspatborden. Ik wil mijn Campagnolo velgen wel graag houden.

Maar deze klussen krijg ik met wat hulp ook wel weer voor elkaar. Dat ik nu met mijn auto de weg op mag maakt alles een stuk makkelijker. Alles hoeft dan niet altijd in mijn garage te gebeuren. Ik kan voor hulp ook eens naar andere kenners en specialisten.

Over hulp gesproken. Ik heb echt geluk gehad met Lorentz APK maar vooral met de hulp van Jeffrey Kok. Zonder tii fluisteraar Jeffrey was de auto echt niet goedgekeurd.

Jeffrey Kok in APK goedgekeurde BMW 2002tii Touring
Ook Jeffrey was er blij mee. Een mooie grijns in mijn mooie Touring!

Kofferbakverlichting BMW 2002 Touring

In de kofferbak van een BMW 2002 Touring zit in tegenstelling tot de BMW 2002 sedan een klein lichtje. Dat lichtje gaat aan als je de kofferbak open doet. Net als bij een normale auto. Het is denk ik straks wel handig als de kofferbak in gebruik is dus ik wil graag dat dit goed werkt.

Kofferbakslot contact achterbakverlichting BMW 2002 Touring
Bij het openen van de kofferbak gaat het zwarte contactje uit waardoor het lampje aan gaat
Het lichtje zit aan de linkerkant van de kofferbak. De fitting voor het lampje is wat knullig waardoor ik aan het twijfelen raak. Klopt dit wel? In de diagram van de BMW 02 is het allemaal niet duidelijk te zien dus ik vraag het maar even op de Facebook groep over de BMW 02.
fitting kofferbakverlichting bmw 2002 touring
De fitting lijkt nogal houtje touwtje maar hij werkt wel
Een andere Touring eigenaar bevestigd mij dat dit er gewoon prima uit ziet. Dus dan neem ik dat maar aan.
Kofferbakverlichting BMW 2002 Touring
Dit is de werkende kofferbakverlichting
Op de foto zit er een lampje van 5 Watt in en dat hoort 10 Watt te zijn. BMW onderdeelnummer is: 63217160912 en het oude BMW onderdeelnummer is 63210410472.

Verder ga ik het kabeltje aan het kofferbakslot ook weer even los halen. Tijdens het klussen staat de achterklep zo vaak lange tijd open dat dit anders tot een lege accu zal leiden.

Paneel C-stijl plaatsen

Eerder had ik al het paneel voor de C-stijl netjes gemaakt. Nu was het tijd om het ook netjes te plaatsen. Hiervoor moet je op 2 en in mijn geval 3 plaatsen een bevestiging aanbrengen.

Het paneel voor de C-stijl is hier bevestigd:

  • De klapschanieren voor het achterraam
  • De bout om de gordels achter vast te maken
  • Clips om het paneel onder het rubber te klemmen

Panelen C-stijl bevestigen van BMW 2002 Touring
Hier zie je waar het paneel bevestigd zit
De klapscharnieren voor de achterruit zijn bevestigd met 2 kruiskopschroeven die door het achterpaneel heen geschroefd worden. Hier komt een afdekkapje overheen. Feitelijk is dit de belangrijkste bevestiging van de panelen voor de C-stijl. Hiermee positioneer je ook het uitklapraam.

De bout om de gordels te bevestigen gaat er ook dwars door heen maar dit is wel optioneel. Het is niet verplicht om gordels achter te hebben. Ook zou je achter voor heupgordels kunnen kiezen. Dit is natuurlijk wel veel minder veilig. Vandaar mijn keuze om wel 3-puntgordels in te bouwen.

Onder het kofferbakrubber gaan ook nog 2 klemmen per kant die het paneel van de C-stijl op zijn plek houden. De clips hebben BMW onderdeelnummer 5676194 en kosten €4,80! Belachelijk.

BMW onderdeelnummer 5676194 klemmen
Klemmen om het paneel onder het kofferbakrubber op zijn plek te houden
Klem paneel C-stijl BMW 2002 Touring
De klem druk je over de rand van de kofferbak en het paneel van de c-zuil
Bij het bevestigen van de panelen ontstaan toch weer barsten in het paneel. Met wat lijm is er nog wel wat te redden maar het materiaal is oud en breekbaar geworden. Ik had dit graag mooier gekregen maar meer dan dit zit er niet in.
Met contactlijm het gebarsten paneel op zijn plek lijmen
Met contactlijm het gebarsten paneel op zijn plek lijmen
De rubbers druk je hier behoorlijk ver overheen. Dan zie je hier weinig van. Dit hoort ook gewoon bij het restaureren van een oude auto. Hoe graag ik het ook wil… soms krijg je het gewoon niet perfect.

Achterlicht BMW 2002 Touring

Zolang als de restauratie van mijn auto duurt (nu al 4 jaar) zitten er oude achterlichten met heel veel corrosie op het chrome op de auto. Lange tijd zaten er zelfs helemaal geen achterlichten in. Maar de ronde achterlichten die maken wat mij betreft echt de auto. Hoog tijd dus om die achterlichten in orde te maken.

In de afgelopen jaren heb ik de onderdelen bij elkaar verzameld. Dat is hard nodig want lang niet alles is meer leverbaar voor de Touring. Alles is namelijk weer speciaal voor de Touring en dus duur of onvindbaar.

De volgende onderdelen heb je nodig voor de achterlichten:

  • Chromen ringen voor achterlichten 2x – BMW onderdeelnummer 63211351532
  • Rubberen pakkingen 2x – BMW onderdeelnummer 63211351528
  • Draadeinden 4x om in de chromen ringen te draaien – 5 centimeter lang
  • Lens voor linkerachterlicht – BMW onderdeelnummer
    63211351561
  • Lens voor rechterachterlicht – BMW onderdeelnummer
    63211351562
  • Reflector voor linkerachterlicht – BMW onderdeelnummer 63211351521
  • Reflector voor rechterachterlicht – BMW onderdeelnummer 63211351522
  • Driehoekige afdekkapjes 2x speciaal voor de Touring – BMW onderdeelnummer 63211351526
  • Speciale moeren 4x om de lichten aan de carrosserie te klemmen – BMW onderdeelnummer 63218654122

Achterlichten BMW 2002 Touring ongereinigd
Dit zijn de achterlichten in originele staat
Lenzen achterlichten BMW 2002 Touring ultrasoon gereinigd
Dit zijn de lenzen nadat ze ultrasoon gereinigd zijn
Op de lenzen zaten nog veel kleine krasjes. Ik heb dit nog een keer opgepoetst met Commandant. Dit is eigenlijk voor chrome bedoeld maar het werkt op de achterlichten ook heel goed.
Draadeinden en moeren achterlichten BMW 2002 Touring
Dit zijn de draadeinden en de moeren voor de achterlichten
Omdat ik nieuwe chromen ringen voor mijn achterlichten kon vinden moest ik hier nog draadeinden in schroeven. De oude draadeinden die erin zaten waren 3,5 centimeter lang. De nieuwe bijgeleverde draadeinden zijn 5 centimeter lang.

Na wat passen en meten is duidelijk dat je de lengte van 5 centimeter echt nodig hebt. Bij de nieuwe chromen ringen zaten helaas maar 3 draadeinden dus ik moest een lange schroef even op maat maken. Gelukkig had ik deze schroef in huis.

Draadeind in nieuwe chromen ring van achterlicht BMW 2002 Touring
Het draadeind is gemonteerd in de nieuwe chromen ring van het achterlicht
Rubberen pakking achterlicht BMW 2002 Touring, onderdeelnummer 1351528
Rubberen pakkingen achterlicht BMW 2002 Touring
De montage is vrij simpel. Je pakt eerst de chromen ring daar leg je de lens in. In de chromen ring druk je de pakking op de lens. Het draadeind gaat door het gat. Het spreekt eigenlijk voor zich.

Een ding moet je wel op letten. Onderin de chromen ring zit een gaatje. Ook in de rubberen pakking zit ook zo’n gaatje. Bij het installeren moet je er dus rekening meer houden dat het de rubberen pakking met het gaatje naar beneden gemonteerd moet worden.

Rubberen pakking correct monteren op achterlicht BMW 2002 Touring
Hier zie je hoe de rubberen pakking op het achterlicht moet komen
Achterlicht BMW 2002 Touring klaar om te monteren
Het achterlicht is nu klaar om te monteren
eflector aan achterlicht geschroefd BMW 2002 Touring
De speciale moeren schroef je op de draadeinden in de chromen ringen
Afdekkapje achterlicht BMW 2002 Touring
Het afdekkapje erop en nu is het echt klaar
Achterlicht BMW 2002 Touring
Kijk eens hoe mooi het linkerachterlicht is geworden!
Nieuwe achterlichten BMW 2002 Touring
En hier de hele achterkant. Man wat mooi is het geworden!
Speciale tip is nog om een dikke schuimrubberen mat te gebruiken. Zo komen er geen krassen in je mooie lampen.

Ruitenwissers voor BMW 2002 Touring

Hoewel de voorkant van de Touring hetzelfde lijkt als de sedan is dat helaas niet waar. De voorruit is een stuk hoger. Daarom heeft de Touring een aparte ruitenwisser die langer is dan de ruitenwisser van de sedan. Dan is er ook nog een verschil in de vroege versie van 1600-2000 Touring (1971-1973) en de late versie van 1802-2002 Touring (1973-1974).

Het is als leek lastig om uit te zoeken hoe het nu hoort. En daarna te bepalen hoe je het zelf het mooiste vind. Vooral omdat niet alle onderdelen er nog zijn.

Hoe het hoort:

  • Het ruitenwisserrubber voor een Touring is 40cm t.o.v. de sedan 38cm
  • De vroege versie heeft RVS ruitenwissers
  • De latere versie heeft zwarte ruitenwisserarmen
  • De ruitenwisserarm van de bestuurderskant heeft een kleine spoiler erop en is 34cm
  • De ruitenwisserarm van de bijrijderskant heeft geen spoiler en loopt recht en is 37cm
Chrome en zwarte ruitenwissers BMW 2002 Touring
Chrome en zwarte ruitenwissers voor een BMW 2002 Touring

Het dilemma is hoe het hoort en wat je zelf mooi vind. Mijn auto is van een later model en hier horen de zwarte armen op. Dit staat prima maar… je kunt nooit te veel chroom of in dit geval RVS op een auto hebben. Ik zou er liever dus RVS armen op hebben maar… daarvan is alleen een rechte versie leverbaar. Maar dan mis je dus de correct spoiler op de ruitenwisser aan de bestuurderskant. En die wil ik natuurlijk wel hebben.

Wat te doen? De RVS ruitenwissers kun je polieren en dan glimmen ze weer ontzettend mooi. Alleen is de voet van aluminium gemaakt en die is vaak vol met pikkels van oxidatie en daar is niet zo maar wat aan te doen.

Bij BMW zijn de zwarte armen nog te bestellen. Maar zoals zo vaak is er weer wat met de levering. De beide armen zijn recht. En aan de bestuurderskant mist dus het spoilertje. Dan maar mijn zwarte ruitenwisserarmen opknappen. Omdat er veel kleine randjes en gleufjes aan de ruitenwisserarmen zitten wilde ik ze maar laten ontlakken.

Ontlakken kan in een bad bij Dijkhof Autorestauraties en ze hebben hem ook in de kleur van het wisserblad gespoten. Dit is zo’n bedrijf waar ze echt alles voor je auto kunnen maken. Er staan altijd auto’s waarvan ik denk… wat is dat? Ondanks dat ze altijd auto’s in de hogere prijsklasse hebben, helpen ze je toch gewoon ook bij kleine klusjes zoals het ontlakken en spuiten van een setje ruitenwissers.

Het eindresultaat: mooie zwarte ruitenwissers met nieuwe bladen