Onderwerpen: Onderdelen

Een subframe van een BMW 2002, compleet gereviseerd. Beter dan nieuw!

Het subframe van een BMW 2002 is een heel project op zich. Het bestaat uit vele onderdelen, bouten en moeren. Omdat ik het subframe als nieuw wilde maken heb ik het eerst laten stralen en poedercoaten. Roest krijgt hierdoor voorlopig geen kans meer. Alle bouten en moeren heb ik laten verzinken. De slijtageonderdelen zoals bussen en rubbers heb ik allemaal netjes vervangen door nieuwe.

Als je dat allemaal gedaan hebt, dan heb je eigenlijk een hele grote puzzel. De grote delen zijn redelijk vanzelfsprekend. Veel onderdelen passen ook maar op één manier. De rest zoek ik gewoon op in het werkplaatshandboek, op Facebook en via BMW kenners zoals Jeffrey Kok.

Het lastigste waren eigenlijk de bouten, moeren en ringen. Omdat ik alles heb laten passiveren heb ik het niet meer netjes gesorteerd. Ik weet het… ik had het beter moeten fotograferen maar dat ben ik dus vergeten.

De draagarmen moeten met met een grote bus door het subframe. Daartussen zitten allerlei ringen. Na het passiveren had ik van de ringen die ik dacht nodig te hebben niet meer genoeg stuks. Toch maar nieuwe ringen bij BMW besteld. Nu is alles weer helemaal netjes en origineel.

draagarm subframe bmw 2002
Een lange bout gaat door een bus die in het subframe past.

Het resultaat is prachtig geworden. Een beter dan nieuw subframe met allemaal nieuwe rubbers en stangen. Goed voor vele kilometers Freude am fahren.

subframe bmw 2002
Een beter dan nieuw subframe voor mijn BMW 2002tii