Als je hele auto in elkaar zit en je voor het eerst gaat rijden vind je altijd dingen die niet kloppen. HEEL VEEL dingen die niet kloppen. Een van die irritante dingen is dat het knipperlicht blijft knipperen na een bocht. Hoe kan dat nou weer? Zoals wel vaker wist Jeffrey Kok raad. Het ligt aan je knipperlicht terugstelnok. Aan wat? Nou er zit aan je knipperlichtschakelaar een heveltje dat terug gaat als dit nokje na een bocht weer langs komt.
Het onderdeel bij de rode pijl is de knipperlicht terugstelnokTijd om te kijken hoe het nu bij mij in elkaar zit.De terugstelnok moet het pinnetje links van de stuurkolom raken zodat het knipperen stoptMaar de terugstelnok mist op mijn stuurkolom dus het is in ieder geval logisch wat het probleem is. Ik ben eerst al mijn onderdelen door gegaan om te kijken of ik het ergens kan vinden. Helaas… het is nergens meer te vinden. Zoals altijd heeft Jeffrey nog wel ergens eentje liggen.Hier zie je de missende terugstelnokTijd om het nokje te monteren en het stuur er weer recht op te zetten. Nu even lekker een stuk rijden en… het werkt. Het knipperlicht gaat netjes uit na een bocht.
Niet dat je er voor een BMW 02 wat aan hebt maar toch… Op moderne sturen zit dit stelnokje aan het stuur vast. Dat lijkt mij een prima idee. Dan kun je het tijdens de opbouw van je auto niet vergeten of kwijtraken. Maar op de 02 moet je hier dus wel aan denken als je een auto uit elkaar haalt en weer in elkaar zet.
Via eBay kocht ik een origineel tii stuur. Nu ik begonnen ben met het reviseren is toch te zien dat het niet in al te beste staat is. Er zitten een aantal reparaties op die niet mooi gedaan zijn. Vooral aan de achterkant, als je door de voorruit kijkt zie je de beschadigingen goed zitten.
Maar… ik wil dit jaar echt de auto afmaken dus dit is het stuur waar ik het mee ga doen. Tijd om het stuur zo goed mogelijk op te knappen. Stuur reinigen met Würth InnenraumreinigerDit is een reiniger die opschuimt als een soort scheerschuim uit een spuitbus. Daarmee zou het diep moeten reinigen. Het zou bovendien een angenehmen Pfirsich Duft hebben. Nou die weeïge perzik lucht is niks voor in een garage maar het maakt wel goed schoon. Koolborstel stuur BMW 2002tii onderdeelnummer 1112031
Bij het stuur ontbrak de juiste koolborstel en die is bij BMW nog te koop voor €45!
Voordat ik de koolborstel bevestigd heb, heb ik nog alle contacten in het stuur schoon gemaakt. Vooral onder de knoppen kun je daar moeilijk bij. Ik heb het met een prop staalwol gedaan en dat met een scherpe schroevendraaier in alle hoekjes proberen te duwen en schuren.
De koolborstel is gemonteerd
De koolborstel monteer je door eerst de draden door het gaatje van de koolborstel te halen. Daarna steek je ze op de contacten en klik je het draad in de houdertjes van het stuur. Nu kunnen de knoppen met een plastic schroef door het stuur vastgezet worden
De juiste knoppen vinden is nog niet zo makkelijk. Hans Wortelboer die altijd de mooiste sturen weet te vinden had nog wel 4 knoppen voor mij. Maar ze pasten helaas niet. Maar wel bedankt voor de hulp! De knoppen voor het tii stuur zijn blijkbaar langer. Ik heb uiteindelijk nog een stuur moeten ontmantelen om toch bij elkaar genoeg knoppen te hebben. Boven de langere tii knoppen onder de standaard BMW 02 knoppenDe koolborstel maakt contact met de slijpring onder het stuur
De slijpring heb ik ook met staalwol gereinigd zodat het contact zo goed mogelijk is. En het stuur is gemonteerd, uiteraard even toeteren en ook dat werkt!
Om er zeker van te zijn dat de auto lekker stuurt heb ik het hele stuurhuis uit elkaar gehaald om alles compleet te reviseren. Nadat ik het uit elkaar gehaald heb, is het huis eerst gereinigd door natstralen. Voor het natstralen moeten sowieso alle bewegende delen eruit gehaald worden. Ik begon daardoor met een berg nieuwe onderdelen en een brandschoon stuurhuis. Oh en met hulp van mijn schoonvader Lammert. Een paar extra handen is leuk en gezellig.
Stuurhuis BMW 2002 na natstralen.
Om de opbouw van het stuurhuis makkelijker te maken heb ik alle diagrammen en de onderdelenlijsten op de deur van mijn garage gehangen. Dan kun je de hele tijd zien of je nu echt alles hebt en of je het in de juiste volgorde in elkaar zet. Een goede voorbereiding is het halve werk. Uiteindelijk mistte ik alleen een pakking en die ga ik dus nog bestellen. Voor het in elkaar zetten was dit niet van belang.
De grootste uitdaging van de dag was de lagerschaal weer in het stuurhuis krijgen. De lagerschaal is van staal en het stuurhuis van zacht aluminium. Door het stuurhuis heen moet je via de binnenkant de lagerschaal erin persen. In het werkplaatshandboek staat hiervoor natuurlijk speciaalgereedschap maar dat heb ik natuurlijk niet.
We moesten dus creatief zijn en hebben met behulp van de oude lager en het oude wormhuis de lagerschaal door het stuurhuis heen erin geperst. We moesten wel op zoek naar een pers en die vonden we in een donkere doe het zelf garage in de buurt.
De lagerschaal van het stuurhuis was niet meer te koop en heb ik dus hergebruikt.In het werkplaatshandboek staat duidelijk dat de wormas volgens het merkteken op de wormas en het merkteken op het stuurhuis in elkaar moet zetten. Helaas bevatten zowel de oude als de nieuwe wormas geen merkteken. Het stuurhuis bevat aan de buitenkant wel een markering. Op basis van de plaatjes in het werkplaatshandboek kun je dit wel herleiden maar het is wel onhandig. Nu de lagerschaal in het stuurhuis zit kun je de lager erin leggen en de wormas hiertegenaan drukken.Nadat de wormas in het stuurhuis zit kun je voorzichtig de zwenkwielas in het stuurhuis steken. Met een klein beetje bewegen valt hij op zijn plek.De zwenkwielas is het grote onderdeel op de foto.Aan de zijkant van het stuurhuis kun je nu een afdekplaat tegen het stuurhuis schroeven. Deze wordt afgedicht met 3 metalen pakkingen en een onderzetterplaat.Onder deze plaat zitten 3 metalen pakkingen met daaronder de onderzetterplaat.De onderzetterplaat van voor het stuurhuis heb ik mooi opnieuw laten passiveren. Van de metalen pakkingen heb ik helaas geen goede foto’s.Er zijn 2 afdichtringen die je nu mooi in het stuurhuis kunt drukken. Deze ringen zorgen ervoor dat er geen olie lekt. Je hamert ze het beste in het stuurhuis met een mooi passende lange dop uit je doppenset of met een andere mooi passende bus. Dit is nodig omdat ze van zacht materiaal zijn en snel beschadigen.Dit is de afdichtring rondom de wormas van het stuurhuis. Onderop het stuurhuis komt ook nog een afdichtring voor de zwenkwielas.De deksel met stop voor de olie kan nu bevestigd worden. Bovenop zit de stelschroef om het sturen af te stellen. Dit kun je alleen doen als het stuur erop zit. De zwarte moer erop is een zelfborgende moer. Na het stellen kun je daarmee de stelbout vast zetten.Onder deze deksel zit nog een pakking maar die had ik helaas niet in huis.Onderaan het stuurhuis moet de pitman arm bevestigd worden. Deze heeft een markering die je gelijk moet zetten met de markering op het zwenkwielas.In het werkplaatshandboek is mooi te zien hoe je de pitmanarm op de zwenkwielas van het stuurhuis moet bevestigen.Met de slagmoersleutel en een dop M22 kun je nu de pitman arm vastschroeven. Onder de moer bevestig je een borgplaat die je later omklapt tegen de dikke moer. Met 3 grote bouten schroef je het stuurhuis aan het subframe vast.
Het stuurhuis is klaar en mooi gereviseerd. Ik moet alleen nog de pakking onder het deksel eronder zetten. Oh en natuurlijk niet vergeten olie in het stuurhuis te doen! Er moet SAE90 olie in.
Mijn BMW 2002tii probeer ik in een originele staat te herstellen. Daar hoort natuurlijk ook het originele stuur bij. Dat is een zogenaamd 4-Speichen Lenkrad zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen. Hij lijkt op het gewone stuur maar heeft een schuimrand aan het stuur. Het gewone stuur is van hard kunstof materiaal of bakeliet, dat weet ik niet. Lees verder