Stuurhuis van BMW 2002 reviseren
Onderwerpen: Stuurinrichting
Van zo'n mooi stuurhuis krijg je gewoon zin om lekker te gaan rijden toch?
Om er zeker van te zijn dat de auto lekker stuurt heb ik het hele stuurhuis uit elkaar gehaald om alles compleet te reviseren. Nadat ik het uit elkaar gehaald heb, is het huis eerst gereinigd door natstralen. Voor het natstralen moeten sowieso alle bewegende delen eruit gehaald worden. Ik begon daardoor met een berg nieuwe onderdelen en een brandschoon stuurhuis. Oh en met hulp van mijn schoonvader Lammert. Een paar extra handen is leuk en gezellig.

Om de opbouw van het stuurhuis makkelijker te maken heb ik alle diagrammen en de onderdelenlijsten op de deur van mijn garage gehangen. Dan kun je de hele tijd zien of je nu echt alles hebt en of je het in de juiste volgorde in elkaar zet. Een goede voorbereiding is het halve werk. Uiteindelijk mistte ik alleen een pakking en die ga ik dus nog bestellen. Voor het in elkaar zetten was dit niet van belang.
De grootste uitdaging van de dag was de lagerschaal weer in het stuurhuis krijgen. De lagerschaal is van staal en het stuurhuis van zacht aluminium. Door het stuurhuis heen moet je via de binnenkant de lagerschaal erin persen. In het werkplaatshandboek staat hiervoor natuurlijk speciaalgereedschap maar dat heb ik natuurlijk niet.
We moesten dus creatief zijn en hebben met behulp van de oude lager en het oude wormhuis de lagerschaal door het stuurhuis heen erin geperst. We moesten wel op zoek naar een pers en die vonden we in een donkere doe het zelf garage in de buurt.
Het stuurhuis is klaar en mooi gereviseerd. Ik moet alleen nog de pakking onder het deksel eronder zetten. Oh en natuurlijk niet vergeten olie in het stuurhuis te doen! Er moet SAE90 olie in.
3 reacties