Ruitenwissermechanisme
Onderwerpen: Elektrisch
Klaar om in te bouwen. Alleen de ruitenwissers moet ik er nog op monteren.
Het ruitenwissermechanisme van mijn auto was erg roestig geworden. En in zo’n mooi opgeknapte auto wil je gewoon geen roestige spullen meer monteren. Ik besloot daarom alles compleet uit elkaar te halen. Alle armen en het console waar je alles aan bevestigt heb ik daarom gestraald. Vooral het console waar alles aan bevestigd is, is bij de meeste BMW 2002’s aangetast. Voor je alle putten daaruit verwijderd hebt, ben je echt een tijd bezig. Daarna is alles mooi verzinkt, ook alle boutjes en moertjes.

Aan beide uiteinden van de console monteer je 2 lagerbruggen. Deze lagerbruggen moet je niet laten verzinken. Er zit een kapje op van een ander materiaal dat hier niet tegen kan. Deze lagerbrug monteer je met een getande veerring en een platte moer. Daar bovenop komt een onderzetterplaat, een dempingsring en nog een ring. De dempingsringen zijn nog verkrijgbaar bij zowel BMW als Walloth & Nesch.
Op de bovenstaande foto staan de originele gereviseerde onderdelen. Maar dit is niet meer leverbaar. Bij BMW heb ik voor de volledigheid nog de onderdelen besteld die nog leverbaar zijn. Je wilt iets leren of niet…
Op de bovenstaande foto zie je onderop een ring met opstaand randje. Deze ring is niet meer leverbaar. BMW levert nu twee licht bol staande onderzetterplaten, onderdeelnummer 1353835. Dit zijn de zwarte ringen waar je de dempingsring (onderdeelnummer 1353754) tussen doet. In het midden druk je een rond buisje die het effect van de oude onderste onderzetterplaat overneemt. Dit busje heeft BMW onderdeelnummer 1353766, het is het metalen ringetje op de foto.
In het midden van de armen zit de zwengel. Die monteer je uiteindelijk ook op de ruitenwissermotor. Deze bestaat uit een staand deel met 2 bolletjes in verschillende diktes. Onderop zit een groter bolletje. Hier monteer je het lange arm op. Dit is duidelijk te zien want het is het enige arm met een groter busje. Daar bovenop monteer je het kortere arm. Je krijgt ze er het beste op door ze voorzichtig met een holle pijp op de zwengel te hameren. Dit doe je ook bij de 2 lagerbruggen. Je hebt nu alle stangen aan de console bevestigd.
Nu is het tijd om het motortje even goed te reinigen. Ik heb een paar motortjes open geschroefd. Bij sommige zat er echt zwart vet in. Andere waren brandschoon. Ik heb voor de zekerheid in de motor het vet vervangen door schoon vet.
Bij Walloth & Nesch verkopen ze nog nieuwe afdekkapjes, artikelnummer 61 61 1 354 597 en ze kosten €22,95. Dat is geen overbodige luxe want na zoveel jaar is het plastic vaak beschadigd. Het oude motortje is nu weer schoon en er zit een mooi nieuw kapje op.



Bij het verwijderen van de armen van het ruitenwissermechanisme maar ook bij het verzinken zijn enkele van de busjes in de armen beschadigd. Heeft iemand nog een tip waar je die busjes nog kunt kopen? Dan kan ik nog een paar ruitenwissermechanismes helemaal perfect maken. Ik heb nog onderdelen liggen voor 3 tot 4 extra mechanismes.
1 reactie