Aluminium onderdelen reinigen door natstralen

Aan de motor van de BMW 2002tii zitten diverse aluminiumonderdelen. Deze onderdelen heb ik in de ontvetterbak eerst netjes schoon gemaakt. Daarna heb ik ze ultrasoon gereinigd. Het resultaat viel eerlijk gezegd tegen. Alles was dof en vlekkerig. Ik zocht naar een oplossing en vond natstralen. Onder hoge druk straal je water met een heel fijn oplosmiddel erin. Het metaal gaat er niet “open” door staat waardoor het zo weer vies en aangetast is.

Ik vond de website van Wetblast. Wetblast is het bedrijf van Vincent van Ginneke een motorliefhebber die voor restauraties naar een beter oplossing zocht dan glasparelstralen. Hij liet mij 2 plaatjes aluminium zien die beide dezelfde tijd met natstralen en glasparels gestraald waren. Bij de glasparels voelde je echt dat er heel wat materiaal af gehaald was.

Met natstralen kun je alle onderdelen prachtig reinigen. Omdat je geen of echt nauwelijks aluminium verwijderd, blijven beschadigingen wel zichtbaar. Een voorbeeld is een klein beetje corrosie aan het deksel van mijn differentieel. Ook aan een oude waterflens is duidelijk corrosie te zien. Voor mij geen enkel probleem want alles ziet er echt uit als nieuw en echt honderd keer beter en mooier dan wat ik aangeleverd heb.

kleppendeksel BMW 2002 na natstralen
De kleppendeksel van mijn BMW na het natstralen. Hij ziet er als nieuw uit.
luchtinlaatspruitstuk bmw 2002tii na natstralen
Luchtinlaatspruitstuk na natstralen
Stuurhuis BMW 2002 na natstralen.
Stuurhuis BMW 2002 na natstralen.
Waterflens BMW 2002tii na natstralen
Waterflens BMW 2002tii na natstralen. Hier zie je duidelijk dat corrosie niet verdwijnt na natstralen.

Passiveren ofwel geel verzinken van bouten en moeren

Passiveren, ook wel geel verzinken genoemd, kwam vroeger veel voor. In de BMW 02 werden standaard gepassiveerde boutjes, moeren en ringen gebruikt. Tegenwoordig zie je het nauwelijks meer. Omdat ik mijn BMW echt mooi wil restaureren, wil ik ook geel verzinkte boutjes en moeren gebruiken. Daar kun je tegenwoordig behoorlijk lang naar zoeken. Door milieuregels doen steeds minder bedrijven dit. Na wat speurwerk vond ik vlakbij Utrecht in Nieuwegein het bedrijf Chromeka. Zij doen het nog gewoon. Vroeger gebruikte ze hier Chroom 6 (Cr6) voor en dat mag niet meer. Tegenwoordig gebruiken ze Chroom 3 (Cr3) en dat mag nog gewoon. Het ziet er ook gewoon prachtig uit.

Uiteraard kun je gewoon eerst van alle onderdelen de bouten en moeren afhalen. Ze netjes schoon maken en dan geel laten verzinken. Maar dan ben je nog wel even bezig. Ik ben dit trouwens wel aan het doen en het is inderdaad een ontzettend rotwerk.

Om in de tussentijd door te kunnen kocht ik assortimentsdozen uit een verzameling. Deze dozen met ringetjes en boutjes en moertjes heb ik nu weggebracht om te laten passiveren. Het zijn in totaal 4 assortimentsdozen en nog een zak losse boutjes in 2 veel voorkomende maten.

Voorlopig grijp ik niet meer mis en kan ik voor alles wat ik in elkaar zet mooi geel verzinkte bouten en moeren gebruiken. Het enige wat ik nog wel even moet doen is alle boutjes, moertjes en de ringen in het juiste vakje met de juiste maat leggen. Een leuke puzzel…

Geel verzinkte bouten en moeren assortimentsdoos
Geel verzinkte bouten en moeren assortimentsdoos
Geel verzinkte ringen assortimentsdoos
Geel verzinkte ringen assortimentsdoos
Gepassiveerde tapbouten, borstbouten en moeren assortimentsdoos
Gepassiveerde tapbouten, borstbouten en moeren assortimentsdoos
Gepassiveerde tapbouten en moeren assortimentsdoos
Gepassiveerde tapbouten en moeren assortimentsdoos

Bitumen isolatie verwijderen van bodemplaat met een pneumatische beitel

Om de puntjes op de i te zetten voor de spuiter lag ik onder de auto. Het leek op een plek alsof er nog wat tectyl zat. Toen ik beter keek bleek het een gat in een van de 4 doppen in de bodemplaat en nog een gaatje in het randje eromheen. Zucht… weer laswerk was mijn eerste gedachte. Mijn tweede gedachte: nu moet ik toch bitumen isolatie aan de binnenkant van de auto van de bodemplaat verwijderen want misschien is er nog wel meer verborgen roest.

Dop bodemplaat BMW 2002
In de bodemplaat van een BMW 2002 zitten 4 van deze doppen. Helaas zit er in die van mij roest.

Bitumen is echt rotzooi. Een klein deel aan de voorkant heb ik al een keer verwijderd. Met een brander en een verfkrabber. Echt een rotklus. Op de BMW 2002 groep op Facebook zag ik een tip om het te proberen met een pneumatische beitel. Die dingen zijn niet duur. Ik vond er een bij Toolstation voor nog geen €18,-. Als het werkt is dat het geld zeker waard.

pneumatische beitel
Met de pneumatische beitel hamer je de isolatie zo van je bodemplaat af. Dat scheelt echt HEEL VEEL werk.
gat in bodemplaat door pneumatische beitel
De pneumatische beitel gaat alleen zo hard dat ik zo een gat van 5 centimeter in de bodem sloeg. De druk in de compressor moest dus wat omlaag.

Mooi dat nieuwe gereedschap maar de instellingen op de compressor stonden optimaal afgesteld voor het losdraaien van 40 jaar oude bouten. Voor de luchtbeitel is veel minder druk nodig. Dan is hij ook wat hanteerbaarder en is blijft je bodem heel. Weer wat geleerd zal ik maar zeggen. En na al dat ingewikkelde laswerk van de afgelopen tijd krijg ik dit ook wel weer dicht.

Bitumen isolatie verwijderd BMW 2002
In twee uur tijd is alle bitumen isolatie verwijderd. Een heel mooi resultaat!
De laatste restjes bitumen isolatie verwijder ik met een de haakse slijper met een staalborstel erop. Om het dan echt helemaal perfect te maken neem ik het af met een doek met wasbenzine. De spuiter kan het dan weer als nieuw opleveren! Dan is er weer een klus geklaard waar ik echt tegenop zag.

BMW 2000tii Touring promotiekaart van Asmoco B.V.

Via Jeffrey Kok kreeg ik de tip dat er een leuke promotiekaart van BMW dealer Asmoco B.V. te koop stond op Marktplaats. Op de kaart staat een BMW 2000tii Touring afgebeeld. Deze Touring heeft zo te zien het ook door mij gezochte ‘sport paket / rally paket‘. Er zitten dan mooie recaro sportstoelen in die zwart zijn met een wit randje. Verder is er een mooie aluminium instapdrempel, uitstekende Amerikaanse knipperlichten en natuurlijk die mooie lichtmetalen velgen.

Die lelijke uitstekende knipperlichten daar ben ik niet over te spreken. De rest van het sportpakket zoek ik nog. Tot nu toe met weinig succes. Hoewel, ik heb de velgen al wel gekocht! Van de rest van het sportpakket kan ik alleen maar dromen. Dat maakt zo’n mooie kaart alleen maar erger!

BMW 2000tii Touring promotiekaart Asmoco B.V.
De allermooiste uitvoering van de Touring staat op deze kaart. De 2000tii Touring heeft het sportpakket en een chromen grille.
BMW 2000tii Touring uitnodiging Asmoco B.V.
Een uitnodiging voor een autoshow bij de BMW dealer Asmoco B.V.

Frame op wielen voor transport van de carrosserie

Dinsdagavond gaat de mijn BMW op transport om te laten ijsstralen. Dan krijg ik hem brandschoon terug en is alles waar aan gelast moet worden mooi zichtbaar. Maar als je van je auto het subframe en de achteras verwijderd dan kun je hem niet meer zo maar vervoeren. Er moest dus een frame op wielen komen. Lees verder