Adressenlijst voor oldtimer restauratie

Tijdens een oldtimer restauratie ben je HEEL VEEL tijd kwijt met het zoeken van onderdelen. Dat kan voor je eigen model zijn, in mijn geval de BMW 2002 Touring maar heel veel onderdelen zijn generiek.

Dezelfde rubbers worden op heel veel auto’s toegepast. Dezelfde koplampen zitten op heel veel auto’s. Rubbertjes en ijzerwaren zijn niet model specifiek. Om anderen te helpen met de restauratie probeer ik hier een lijst bij te houden van onderdelenleveranciers voor oldtimers.

Algemeen

Op eBay en Amazon kun je veel autoonderdelen vinden. Zoek op Merk maar ook zeker op onderdeelnummer.
Er zijn automerken zoals BMW die nog steeds veel onderdelen voor de oudere modellen verkopen.
Let op: bij aanschaf van bijvoorbeeld Amerikaanse onderdelen zijn verzendkosten vanuit Amerika enorm en krijg je vaak ook nog invoerrechten eroverheen.
Automaterialenzaken kunnen vaak nog heel veel onderdelen leveren. De prijzen zijn meestal minder voordelig dan de online prijzen maar ze kunnen vaak wel snel leveren. Soms al dezelfde dag. Vooral voor slijtonderdelen maar ook slangen etc. is dat handig.
Woolies – Van pakkingen tot ijzerwaren, tapijt en sierlijsten.

Verzinken / Geel verzinken

Tip: hoe mooier je onderdelen aanlevert, hoe mooier je ze terug krijgt. Ik heb bij een aantal partijen onderdelen laten verzinken. Veruit het meest tevreden ben ik over:
Rogal

IJzerwaren en werkplaatsbenodigdheden

Veel ijzerwaren is na jaren gewoon op en lelijk. Puristen willen alleen de originele bout weer terug plaatsen en dat kan vaak ook. Maar heel vaak ook niet. Dan is een mooie niet roestige bout gewoon een beter alternatief.
Fabory – Hebben echt alles op het gebied van ijzerwaren en verkopen ook aan particulieren mits je je in de winkel meldt.
Würth – Hebben ook alles maar verkopen niet aan particulieren. Veel garages maar ook aannemers en klusjesmannen kunnen wel helpen als tussenpersoon.
Berner – Verkopen niet aan particulieren.
Förch – Verkopen ook niet aan particulieren.

Gereedschap

HBM Machines
Matthys

Rubbers

Darex
Rubbermagazijn
DG Rubbers
Casey’s Discount
Technirub
Delftechniek
Polson
Brabantrubber
Almanrubber
Carmat

Isolatie

Heat Shieldings
Easy noise control

Elektra

Conrad.nl
Rick Donkers Auto Electrics
Beek Classic Wire
Kabel Schmidt
Auto Electric Supplies
Elektrotechnik Gomez

Airconditioning

Airco Frans

Radiateur

Teunis van Nes

Dynamo’s en startmotoren

Bosch service punten nemen ook nog steeds Bosch dynamo’s in en je krijgt ze als nieuw en weer werkend terug.
JoBo Electro

Het is ondoenlijk om een uitputtende lijst te maken. Daarvoor heb ik met een oldtimer veel te weinig ervaring. Met deze lijst probeer ik de algemene adressen te bundelen die niet model of merk specifiek zijn. Heb jij een tip? Laat dan onderaan dit artikel even een commentaar achter. Graag wel met een korte toelichting van een eigen positieve ervaring. Dit moet geen commerciële lijst worden.

APK keuring

Het viel niet mee om een goed adres voor een APK keuring te vinden. We moesten in de garage zelf ook wat af kunnen stellen. En dat willen de meeste garages niet. Uiteindelijk kwam ik terecht bij Lorentz APK in Zeist en dat was een hele gelukkige keuze! Alleen… Zeist… Dat is toch 20 minuten rijden met een auto die sinds 1996 niet meer gereden had.

lorentz apk zeist
Lorentz APK in Zeist, niet zo makkelijk te vinden maar wel super goede hulp en een aardige eigenaar.

Aan de APK keuring ging een grondige voorbereiding vooraf. Gordels zijn gemonteerd, kentekenplaten erop gezet, het hele interieur is nu geplaatst. Verder heb ik alle bouten nog een keer nagetrokken, tenminste dat dacht ik. De remvloeistof lekkage is gerepareerd. Koelvloeistof lekkage aan de waterflens is nu gedicht. En nog heel veel meer kleine dingen. Maar er was nog wel een probleem met de motor. De auto liep beroerd en sloeg vaak af.

Samen met Jeffrey Kok hebben we alle instellingen nog een keer nagelopen zoals de ontsteking, CO en het stationair toerental. De auto leek vaak op 3 cilinders te lopen. Op de ochtend voor de APK besloot ik de auto nog even te starten. Vlak erna rook ik benzine. De retourleiding was eraf geschoten. Er lag een aardige plas benzine in de garage. Nou ja… beter in mijn garage dan onderweg met een lege tank stranden.

Onderweg naar de garage sloeg de auto bij elk stoplicht af. En hij remde ook beroerd, je moest echt keihard remmen. Bij het nemen van een verkeersdrempel liepen de banden aan op de voorspatborden wat ook een rotgeluid geeft. Jeffrey zat naast mij en hield mij een beetje rustig. Ik was gewoon echt bloed nerveus. En dat de auto de hele tijd afsloeg maakte het alleen maar erger.

Eenmaal bij de APK begonnen we met het afstellen van de CO. Hier meet je de uitlaatgassen met een soort peilstok in de uitlaat. Met een stelschroefje in het gasklephuis kun je dit aanpassen. Het mooie was dat de motor ineens heel netjes liep. Dat moet ook want CO kun je alleen meten bij een normaal stationair lopende motor.

Co afstellen BMW 2002tii
Met deze stand was de CO in orde
Nadat de CO in orde was hebben we de koplampen afgesteld. Ze schenen helemaal scheef maar met het draaien aan de stelschroeven was dat weer goed te krijgen.

Helaas deed de kentekenverlichting het niet terwijl ik zeker wist dat ik het gecontroleerd had. Maar dat klopte dus niet. Er zaten zelfs geen lampjes in… Van de eigenaar van de garage kreeg ik 2 lampjes maar het werkte nog steeds niet. Tijdens het loshalen van de kentekenverlichting was er een zekering doorgebrand. Die had ik gelukkig bij mij. Ook in de rechter koplamp deed een lampje het niet meer. Die had de garage gelukkig ook nog liggen.

Op de brug ontdekte de eigenaar van de garage dat een pitmanarm helemaal niet vast zat en dat hier ook geen splitpen doorheen zat. Dit had een heel groot probleem kunnen geven onderweg. Als dat losschiet is de auto aan één kant onbestuurbaar. Dit had ik echt niet mogen missen maar het is gelukkig goed gegaan. Ook voorop het subframe zitten 2 grote rubbers met een kroonmoer vast. Ook deze zaten niet echt goed vast en de splitpen ontbrak. Geen idee hoe ik dit gemist heb.

We ontdekten verder dat de veren bij de schokdempers achter niet goed op de rubbers boven en onderop zaten. Met vereende krachten en een bandenlichter hebben we de veren op de plek gedrukt.

De garage-eigenaar zag verder nog dat bij de achterlichten de lampjes voor de remlichten en de stadslichten omgewisseld moeten worden. De remlichten horen feller te zijn dan de stadslichten. Daarbij worden die lampen ook echt heet als ze de hele tijd aan staan. Dan smelt het binnenwerk van je lampen dus. Erg fijn dat hij zo mee denkt.

Toen was het tijd om de auto goed te keuren en af te melden. Man wat was ik blij. Maar… het was nog niet klaar. Er werd door de RDW nog een steekproef gedaan. Pas als de onafhankelijke controleur van de RDW de auto ook goed zou keuren dan was de auto echt goedgekeurd. Het wachten begon.

Ineens deed het remlicht links achter het niet meer. Na het wisselen van het lampje was het gelukkig weer in orde. Dat moet dan alleen wel heel snel gebeuren want als de steekproef start, mag je niet meer aan de auto klussen. Dus we hebben met grote haast het lampje gewisseld.

Toen de keurder van de RDW binnen kwam zei de garage-eigenaar: zo je komt een keuring verrichten op een nieuwe auto uit 1975! Ook deze keuring verliep goed totdat… het linkerachterlampje het weer niet deed.

De man van het RDW was gelukkig erg aardig. Hij zei: maak het nu gewoon even. Ik zie heus wel hoeveel zorg er aan de auto besteed is en dat jullie het lampje wel in orde krijgen. En toen dat ook weer werkte was het allemaal in orde. De auto was goedgekeurd.

Man wat ben ik blij en opgelucht. Terwijl ik dit bericht schrijf heb ik een stapel gele briefjes gemaakt van alle klussen die ik nog moet doen maar ook dat komt wel weer in orde.

Belangrijkste uitdaging is nu dat de auto goed gaat lopen. In een leiding vanaf de injectiepomp lopen vaak luchtbelletjes en dat hoort niet. Zodra die luchtbelletjes verschijnen loopt de auto ook direct slechter.

Daarnaast moet ik iets verzinnen voor het aanlopen van de banden op de voorspatborden. Ik wil mijn Campagnolo velgen wel graag houden.

Maar deze klussen krijg ik met wat hulp ook wel weer voor elkaar. Dat ik nu met mijn auto de weg op mag maakt alles een stuk makkelijker. Alles hoeft dan niet altijd in mijn garage te gebeuren. Ik kan voor hulp ook eens naar andere kenners en specialisten.

Over hulp gesproken. Ik heb echt geluk gehad met Lorentz APK maar vooral met de hulp van Jeffrey Kok. Zonder tii fluisteraar Jeffrey was de auto echt niet goedgekeurd.

Jeffrey Kok in APK goedgekeurde BMW 2002tii Touring
Ook Jeffrey was er blij mee. Een mooie grijns in mijn mooie Touring!

Onderdelen stralen

Om een mooi resultaat te krijgen na het verzinken van auto-onderdelen moet je het zo goed mogelijk aanleveren aan de verzinker. Om de laatste onderdelen mooi te maken heb ik 1,5 dag in de garage met een slijpmachine met staalborstel alle onderdelen gereinigd. Een ontzettend rot werk en de garage is helemaal zwart. Eenmaal aangekomen bij de verzinker zei hij droogjes: Dit is niet goed genoeg en gaat op termijn weer roesten. Je moet de onderdelen stralen. Zucht… anderhalve dag rot werk voor niets.

straalkast
Een straalkast voor het stralen van stalen onderdelen. Onderdelen erin en met het gaspedaal start het stralen.

Bij Airco Frans had ik een straalkast zien staan en gelukkig mocht ik hem gebruiken. In de straalkast ligt een soort pistool waarmee je onder hoge druk een fijn schuurmiddel op de onderdelen spuit. Je ziet daardoor roest en vuil verdwijnen. Maar snel gaat het allemaal niet. Als je een paar doosjes met onderdelen hebt dan ben je makkelijk een volle dag aan het stralen.

gestraald ventilatorblad
Gestraald ventilatorblad. De linkerhelft is voor het stralen, de rechter helft is al gestraald.

De lichtere roest heb je van de meeste onderdelen zo af. De diepere zwaardere roest is lastig te verwijderen. Vooral de houder van de ruitenwisserarmen waren erg roestig. Daar ben je per arm minimaal een kwartier aan het stralen. Ook kleine boutjes en moertjes krijg je moeilijk gestraald omdat je ze de hele tijd moet opschudden in een bakje. De kleine ringetjes vliegen dan in het rond. Maar genoeg geklaagd. Ik ben erg blij dat het klaar is.

gestraalde auto onderdelen
Een paar dozen gestraalde auto-onderdelen. Het resultaat mag er wezen!

De volgende dag heb ik de onderdelen weggebracht naar de verzinkerij. Nu is het wachten op het resultaat. Ongeveer 5 dagen gaat het duren. Erg snel wat mij betreft.

Het huwelijk is voltrokken. Mijn auto heeft weer een motor!

Als je de motor weer in een gerestaureerde auto zet, heet dit het huwelijk. Een feestelijke dag waarop de auto weer compleet is. Op zo’n dag komen maanden werk bij elkaar. Het subframe moet dan compleet zijn inclusief veerpoten en velgen. Ook de achteras hebben we er vandaag nog onder gezet. De auto heeft dus niet alleen een motor maar staat ook weer op wielen in plaats van op een rijdend frame of een paar klossen.

Zo’n klus lukt je alleen maar met een goede voorbereiding en vooral veel hulp. Die dag hielp oud BMW 02 rijder Lammert Grooten en natuurlijk Jeffrey Kok.

aanhangwagen vol onderdelen BMW 2002tii
Een aanhangwagen vol onderdelen: een vooras met motorblok, velgen, een complete achteras en een versnellingsbak en vele andere kleine onderdelen

De dag was dubbel spannend omdat ik voor het eerst de auto helemaal gespoten zou zien. En wat is ie mooi geworden. Daar heeft Fred Pel echt een kunstwerk afgeleverd.

BMW 2002tii Touring gespoten
Mijn BMW 2002tii Touring, mooi gespoten. Klaar voor het huwelijk met de motor

De volgorde waarin iets moet gebeuren is erg lastig met zo’n groot project. Daarom is het fijn dat ik zoveel hulp krijg van mannen met ervaring. Die zeiden unaniem: eerst moeten de leidingen en isolatie erin. Jeffrey heeft de isolatie erin gezet en de remleidingen opnieuw gebogen en de leidingen vast gezet.

Met vereende krachten hebben we vervolgens de motor onder de auto geplaatst op een kar met wielen. Daar hebben we de auto op de brug langzaam overheen laten zakken en het subframe vast geschroefd aan de carrosserie.

4 man werken aan BMW 2002tii
Met vereende krachten bouwen we de motor in de auto
motorblok bmw 2002tii in auto
De motor van mijn BMW 202tii zit er in
Daarna hebben we de achteras er ook nog op gezet inclusief het differentieel. Nadat we de velgen vast gezet hebben, was het tijd om de auto op eigen benen te laten staan. Een echte mijlpaal.

Het was een hele mooie maar lange dag. Uiteindelijk moet er nog heel wat gebeuren om de klus echt af te maken maar ik ben toch heel tevreden met het resultaat. De auto kan rollen en kan verder afgebouwd worden.

Nu eerst alle onderdelen bestellen die ontbraken tijden het huwelijk. Je vergeet toch altijd een aantal dingen tijdens zo’n groot project maar dat hoort erbij. Op naar de volgende mijlpaal!

Verzinken van auto-onderdelen

Bij Chromeka in Nieuwegein heb ik mijn auto-onderdelen laten verzinken. Voor het verzinken worden de onderdelen nog ontroest maar verontreiniging moet je voor een mooi resultaat zelf verwijderen in een ontvetterbak. Hele erge roest heb ik voor de zekerheid zelf ook met een staalborstel op een werkbankslijper gereinigd. Weken borstelen en poetsen dus. En daarna de hele garage reinigen. Het leek wel alsof alles bekleed was met een laagje vuil.

Voor het verzinken heb je 2 keuzes:

  1. blank verzinken (zilverkleurig)
  2. passiveren (geel verzinken)

Na het ontvetten in de ontvetterbak en het ontroesten met de slijper heb ik alles netjes geordend in doosjes die geel en zilver moesten worden. Vandaag heb ik het eerste deel opgehaald. En het resultaat is erg mooi geworden!

verzinkte auto-onderdelen
Een doosje zilver verzinkte auto-onderdelen zoals ruitenwissermechanisme, slangenklemmen en deuronderdelen
gepassiveerde auto-onderdelen
Doosje gepassiveerde auto-onderdelen waaronder injectieleidingen en onderdelen voor het gasmechanisme.
gepassiveerde auto-onderdelen
Doosje gepassiveerde auto-onderdelen zoals remklauwen en raamgeleiders.

Hopelijk kan ik over 2 weken de rest ophalen en dan zijn echt alle onderdelen voor de auto weer als nieuw. Als de spuiter en het motorrevisiebedrijf dan klaar zijn dan kan de opbouw eindelijk echt beginnen.