Pedalenbak BMW 2002 reviseren
Onderwerpen: Pedalen
Een pedalenbak bestaat uit tientallen delen. Een aardige puzzel om alles weer netjes in elkaar te zetten.
De pedalenbak van de BMW 2002 is een gevoelige plek van de auto. Ze zijn bijna altijd aan de onderkant doorgeroest. Vaak doordat er remvloeistof in heeft gelekt via de koppelingscilinder. Wat ook niet helpt is dat de bak aan de buitenkant zit met een dik stuk isolatie eromheen. Dit rubber/schuim is na jaren op en wordt een natte spons om de pedalenbak lekker te laten roesten. Bij een restauratie van een BMW 2002 hoort dus bijna altijd ook een revisie van de pedalenbak.
Hoewel het allemaal erg logisch lijkt kost het toch aardig wat tijd om de pedalenbak weer netjes in elkaar te zetten.
De tekeningen zijn een hele goede hulp. Ik plak ze voor ingewikkelde onderdelen altijd uitgeprint op mijn garagedeur. Hoewel je voordat je de tekeningen te zien krijgt je voertuig moet invullen, kloppen de tekeningen soms gewoon niet.
Onderdeel nummer 6 kwam mij onbekend voor. Je gaat daardoor twijfelen en denkt toch: hij moet ergens in de garage liggen. Ook in het werkplaatshandboek staat dit onderdeel op de foto’s. Maar voor de pedalenbak van een BMW 2002tii heb je hem echt niet nodig. Maar voor je daar achter bent…
De remkrachtversterker schroef je samen met de beugel van de gasstang tegen het schutbord. Daarna kun je de gasstang verbinden met de stangen op het motorblok die naar het gasklephuis en de injectiepomp lopen.
2 reacties