Gasstangenstelsel BMW 2002tii
Een moderne elektronische injectie optimaliseert zichzelf op basis van data die een computer terugkrijgt van de auto. Bij een mechanische injectie is er geen computer en moet je afstellen volgens fabriekspecificaties. Omdat alles mechanisch is, betekent het dat je allerlei stangetjes op de juiste lengte moet stellen. Je moet zorgen dat hevels tegen een aanslag aankomen en je moet zorgen dat je niet te veel gas kunt geven.
Eerder heb ik al een bericht geschreven over het gaspedaal van een BMW 2002tii. Hier zit een stopper onder om te voorkomen dat je te veel gas kan geven. Alleen… als ik vol gas gaf haalde het pedaal nooit die stopper.
Wat verder al een tijd irriteerde was dat het gaspedaal erg zwaar liep. Ik moest er echt tegen trappen. Als ik een uur ging rijden deed ik dat wel eens zonder schoenen. Na een rit stond dan het gaspedaal in mijn voet. Dat liep echt te zwaar dus.
Verder liep de motor nog steeds niet echt lekker. Ook dit kon natuurlijk aan de afstelling van het gasstangenstelsel liggen. Tijd om het hele gasstangenstelsel eens grondig na te lopen.
Scharnierbout zo instellen dat hij zonder spanning in de boring van de ombuigarm (2) kan worden gehangen (1). Scharnierbout borgen en trekhaak verwijderen. Met een splitpen borg je de scharnierbout.
Na alles af te stellen liep de auto ietsje beter maar het is nog niet goed genoeg. Het gaspedaal was wel iets minder zwaar om in te drukken dus dat is een mooie meevaller. Helaas moet ik toch nog verder zoeken waarom de auto niet lekker loopt.