Passiveren ofwel geel verzinken van bouten en moeren
Onderwerpen: Restauratie
BMW gebruikte vroeger voor bijna alles gepassiveerde boutjes en moertjes. Voor de restauratie wil ik dat natuurlijk ook.
Passiveren, ook wel geel verzinken genoemd, kwam vroeger veel voor. In de BMW 02 werden standaard gepassiveerde boutjes, moeren en ringen gebruikt. Tegenwoordig zie je het nauwelijks meer. Omdat ik mijn BMW echt mooi wil restaureren, wil ik ook geel verzinkte boutjes en moeren gebruiken. Daar kun je tegenwoordig behoorlijk lang naar zoeken. Door milieuregels doen steeds minder bedrijven dit. Na wat speurwerk vond ik vlakbij Utrecht in Nieuwegein het bedrijf Chromeka. Zij doen het nog gewoon. Vroeger gebruikte ze hier Chroom 6 (Cr6) voor en dat mag niet meer. Tegenwoordig gebruiken ze Chroom 3 (Cr3) en dat mag nog gewoon. Het ziet er ook gewoon prachtig uit.
Uiteraard kun je gewoon eerst van alle onderdelen de bouten en moeren afhalen. Ze netjes schoon maken en dan geel laten verzinken. Maar dan ben je nog wel even bezig. Ik ben dit trouwens wel aan het doen en het is inderdaad een ontzettend rotwerk.
Om in de tussentijd door te kunnen kocht ik assortimentsdozen uit een verzameling. Deze dozen met ringetjes en boutjes en moertjes heb ik nu weggebracht om te laten passiveren. Het zijn in totaal 4 assortimentsdozen en nog een zak losse boutjes in 2 veel voorkomende maten.
Voorlopig grijp ik niet meer mis en kan ik voor alles wat ik in elkaar zet mooi geel verzinkte bouten en moeren gebruiken. Het enige wat ik nog wel even moet doen is alle boutjes, moertjes en de ringen in het juiste vakje met de juiste maat leggen. Een leuke puzzel…
3 reacties