Onderwerpen: Onderdelen

Preventief onderhoud aan het differentieel. Alle pakkingen en keerringen worden vervangen.

Bij mijn laatste APK kreeg ik een aantekening voor overmatige olielekkage. Onder het differentieel hing altijd olie. Hij zweet een beetje olie, en dat hebben deze auto’s altijd… Om te voorkomen dat ik deze meldingen bij mijn Touring ook krijg, besloot ik om alle pakkingen en dichtingen voor het inbouwen te vervangen. Preventief onderhoud dus. Je wilt niet dat olie in milieu terecht komt. Ook voor het differentieel is het van groot belang dat er voldoende olie in zit. Dit smeert alle tandwielen en vermindert de kans op slijtage aanzienlijk.

pakkingenset differentieel BMW 2002 artikelnummer 1203002
Bij BMW kun je deze pakkingenset bestellen. Het artikelnummer is 1203002
Flens cardanas differentieel BMW 2002
De flens op het differentieel naar de cardanas zit vast met een moer en is gemarkeerd met een kleur.
De moer is gezekerd met een stuk blik om de moer te verankeren. BMW verkoopt deze zekeringsblikjes nog gewoon, helaas wel per 10 stuks. Die kun je dus beter gewoon bij Walloth & Nesch voor 2 euro per stuk kopen maar daar kwam ik te laat achter. Ik heb er dus nog 9 liggen. Als je er een nodig hebt hoor ik het wel…

Aan deze kant van het differentieel zit een spanhuls die je ook kunt vervangen maar dit is eigenlijk niet direct nodig. Toen ik vroeg of ik de spanhuls moet vervangen gaf Jeffrey Kok mij hier een heel handig advies over: Je hoeft de spanhuls niet te vervangen. Teken goed af hoe de stand van de moer is sla er desnoods een randje in met een beitel. Bij het terug plaatsen van de moer gebruik je de lucht sleutel met beleid als hij ongeveer weer op zijn plek zit dan zet je hem iets strakker dan dat hij zat. Echt een halve centimeter maximaal erover heen.

Samen met mijn schoonvader en campergoeroe Lammert Grooten hebben we het exact zo gedaan. Met een drijver hebben we 2 markeringen geslagen en het geheel los gedraaid. Toen hebben we het ankerblik verwijderd en de flens. Daarna kwam de eerste keerring in zicht. Na zoveel jaren zat deze ring echt muurvast. Met een minibreekijzer en veel wrikken hebben we het los gekregen en alles netjes schoon gemaakt.

Keerring differentieel BMW 2002
De nieuwe keerring achter de aandrijfflens hebben we netjes ingevet en er daarna met een grote ring en een hamer voorzichtig in getikt.
Ankerblik differentieel BMW 2002
De moer is weer aangedraaid tot de markering. Het ankerblik zit erom en moet nu nog ingedeukt worden om de moer te zekeren.
Aan de zijkanten van het differentieel is de procedure hetzelfde. De aandrijfflens zit hier vast met een bout. Je krijgt die aandrijfflens alleen moeilijk los van het differentieel omdat ze meedraaien. Draai daarom in die aandrijfflens 2 stevige bouten. Daar steek je iets tussen zoals een verlengstuk voor je ratel. Daarmee kun je de boel klemmen zodat je met een slagmoersleutel de bout uit de aandrijfflens aan de zijkant kunt draaien.

Vervolgens tik je de flens voorzichtig los en kijk je op de oude keerring. Om deze keerring los te krijgen hadden we ook een minibreekijzer nodig. Uit de pakkingenset hebben we de nieuwe keerring er met een likje vet voorzichtig weer in getikt.

Nu kan de aandrijfflens er weer in. Met de 2 bouten en iets daartussen klem je het geheel weer vast en draai je alles goed aan met je momentsleutel. In het werkplaatshandboek staat het exacte aantrekmoment.

Nu het differentieel weer helemaal in elkaar zit is het tijd om de vuldoppen erop te schroeven met daartussen de aluminium afdichtring. Omdat de deksel van het differentieel eraf is, en het differentieel niet meer onder de auto zit, kunnen we de olie er makkelijk in gieten. In het differentieel moet 0,9 liter SAE 90 olie.

De scherpe lezer zal zien dat we niet alle pakkingen uit de pakkingenset gebruikt hebben. Er zitten 2 dunne rubberen ringen in de pakkingenset.

Onderdelentekening differentieel BMW 2002
Op de tekening van het differentieel is onderdeel 10 te zien. Dat zijn de rubberen ringen uit de pakkingenset.
Ik dacht dat de lagers verwijderd zouden moeten worden om deze ringen te vervangen maar Jeffrey liet mij weten dat alleen die schalen met 4 bouten los moeten om deze ringen te vervangen. Een gemiste kans dus want de aandrijfassen zitten er nu ook al weer op.

Het belangrijkste is dat er overal weer nieuwe keerringen in zitten en vooral weer verse olie. Ik ga er nu eerst mee rijden. Als er dan toch nog lekkage aan de zijkant zit dan weet ik wat me te doen staat.

Nu de olie erop zit heb ik de papieren pakking tussen het differentieel en de deksel gedaan. Het geheel is netjes aangedraaid. Nu is het tijd om het differentieel onder de auto te monteren.

differentieel BMW 2002 gemonteerd
Het differentieel zit nu weer onder de auto. Nu nog de aandrijfassen ertussen en het is klaar!

We hebben een hele leuke dag staan klussen. Veel dank daarvoor aan schoonvader Lammert en Fred Pel van De vechtstreek autoschade omdat ik zijn brug en werkplaats mag gebruiken.