Koppeling van BMW 2002 installeren

De koppeling zat al op mijn motor en hier heb ik helaas geen goede foto’s van kunnen maken. Voor de koppeling is het belangrijk dat het geheel op het midden van de motor uitgelijnd is. Alle onderdelen voor de koppeling zijn goed onderstaand diagram te zien.

diagram koppeling BMW 2002
In deze diagram zie je de onderdelen voor de koppeling voor een BMW 2002
onderdelen koppeling BMW 2002
De losse onderdelen voor de koppeling zijn op deze foto goed te zien
De hulpkoppelingscilinder drukt onderdeel nummer 5 weg als je het koppelingspedaal in trapt. Het loont zeer de moeite om voor een hulpcilinder voor de koppeling even goed rond te shoppen op internet. Met een beetje zoeken bespaar je zo een paar tientjes.

Dat geldt ook voor de druklager, nummer 1 in het diagram. Ik heb via wat shoppen een druklager van Sachs gevonden met nummer 3151039131. Ook dit scheelt weer een euro of 25 terwijl dit gewoon een origineel merkartikel is.

De leidingen leg je van de hoofkoppelingcilinder in je pedalenbak naar de hulpkoppelingcilinder. Om deze leiding goed vast te draaien heb je een steunplaat nodig die je om de hulpkoppelingcilinder schuift.

Op de stofkap op je versnellingsbak zit een uitsparing en daar de uitstulping van de steunplaat precies in. Een inkeping in de hulpkoppelingcilinder zorgt er weer voor de steunplaat niet gaat draaien bij het aandraaien van de leiding.

hulpkoppelingcilinder BMW 2002
De hulpkoppelingcilinder blijft op zijn plek aan de versnellingsbak door 2 borgringen

Uitzetraammechanisme reviseren

Voorin het portier van de BMW 2002 heb je kleine klapraampjes die je met een mechanisme met een grote knop naar buiten kunt klappen. Dit gaat vaak best zwaar. Binnenin dit mechanisme zitten tandwielen die gesmeerd moeten worden. Na 40 jaar is daar niets meer van over. Het tandwiel loopt dus stroef over het wormwiel waarmee je het raam open draait.

uitzetraammechanisme BMW 2002
Het uitzetraammechanisme heeft een dop die met randjes erover vast geperst is.
Het randje wat deze schaal vast houdt tik je met een schroevendraaier voorzichtig open. Je maakt meerdere rondjes waarbij de randjes steeds verder open komen te staan. Je kunt zien dat er op mijn foto randjes afgebroken zijn. Je moet dus heel voorzichtig zijn.
Uitzetraammechanisme BMW 2002 binnenkant
Als je voldoende ruimte gemaakt het wip je met een schroevendraaier de schaal eruit. Dan zie je dat hier helemaal niets meer gesmeerd wordt.
Je vult dit mechanisme met lekker dik vet. Dit is belangrijk omdat het onderdeel straks weer op zijn kop komt te hangen en het vet er anders zo weer uit loopt. Daarna doe je de dop er weer op en tik je de randjes er overheen.

Het werkt goed als je een dop van je doppenset erop zet en de dop in de bankschroef aan draait. Je het dan gelijkmatige druk. Je hebt dan je handen vrij om de randjes er overheen te tikken.

Driehoeksraampjes reviseren BMW 2002

De driehoeksraampjes van een BMW zitten vooraan de A-zuil van de auto. Voor een Touring zijn ze net weer anders dan voor een sedan. Het verschil zit in de puntige hoek bovenin. Bij een sedan loopt die hoek rond af en bij een Touring is het een scherpe punt. In het algemeen is het chroom wat verweerd. Het chroom/aluminium heeft onderin pitten. De lange stijl van het raam dient als geleider voor het grote raam in de deur dat je bedient met de raamslinger. Hier zit een voering in die ook vaak nogal vergaan is. Voordat ik alles inbouw is het tijd voor een grondige revisie.

De revisie van het driehoeksraam bestaat uit:

  • Oppoetsen van het chroom
  • Vervangen van het rubber om het uitklapraam
  • Vervangen van het driehoeksruitje voor een mooi ruitje in groen glas
  • Vervangen van de bekleding in de gelijderstijl van de portierruit

Voor het oppoetsen van het chroom kreeg ik de tip om te kijken naar de poetsproducten van Belgom. Dit bestaat in Belgom Alu en Belgom Chroom. Je verwijderd eerst al het vuil in een emmer water met allesreiniger. Hardnekkig vuil verwijder je daarna met Dasty of wasbenzine.

Daarna begin je het chroom te poetsen tot het wat dof ziet. Je poetst het vervolgens met een schone doek tot het mooi blinkt.

belgom alu
Belgom Alu poetsmiddel voor aluminium.
Het rubber om het uitzetraam kan wat verweerd zijn. Voor de zekerheid vervang ik het maar. Walloth & Nesch hebben dit ook nog te koop. Het heeft de juiste u-vorm maar je moet het naderhand wel aan beide uiteinden even op maat snijden.

Je moet dit doen terwijl het geheel nog in elkaar zit. Je krijgt de raampjes er niet uit tenzij je de scharnier uit boort die met popnagels in het frame vast zit. Op de onderstaande foto zie je een los raampje maar dat komt omdat de scharnier hier gebroken was.

Om het rubber te vervangen, spuit je de chromen lijst goed in met olie. Het rubberen U-profiel doe je om het raampje en dan druk je het goed in de chromen lijst. Doe dit met beleid want als je het buigt sluit je raam niet goed meer.

uitzetraam groen getint glas BMW 2002
Een nieuw groen uitzetraam. Het rubber om het raam en het raam weer in de lijst duwen

Het driehoeksraam heeft een lange stijl die tot op de bodem van het portier loopt. Deze stijl is de rail waardoor de wieltjes lopen waarmee de portierruit omhoog en omlaag gedraaid kan worden. Door het beklede deel loopt de ruit en door het onbeklede deel lopen de wieltjes. Het vervangen van dit beklede profiel zorgt hopelijk voor een soepel open en dicht gaande ruit. Uiteraard moet de rail waar de wieltjes in lopen straks ook gesmeerd worden met nieuw vet.

geleiding voor uitzetraam BMW 2002
Bij Walloth & Nesch is dit profiel te koop. Het is een aluminium U-profiel dat bekleed is met stof. Je verwijderd het oude deel en zaagt het nieuwe op maat.
gereviseerd uitklapraam BMW 2002
Het eindresultaat: een compleet gereviseerd uitzetraam

Verwarming BMW 2002 reviseren

De verwarming van een BMW 2002, gemaakt door de firma Behr, bestaat uit vele kleine en losse onderdelen. Na ruim 40 jaar zijn veel delen versleten, afgebroken of vergaan. Van de verwarming is nog maar weinig bij BMW te krijgen. Er zit kortom niets anders op dan reviseren. En zoveel mogelijk nieuwe of vervangende onderdelen zoeken.

Het meest in het oog springend is natuurlijk de radiateur zelf. De radiateur heb ik laten reviseren door Teunis van Nes in Zeeland. Opsturen is geen probleem en ik had de radiateur ook weer razendsnel in huis.

kachelradiateur BMW 2002 gereviseerd
Een compleet gereviseerde kachelradiateur voor mijn BMW 2002
Waar je nog op moet letten is dat de oudere versie een andere kachelradiateur heeft met een dunner pijpje. De standaardslangen maar ook het waterventiel past dan niet meer en het geeft je toch een hoop gedoe. Meet dus je buisjes even goed op. De vroegere versie is geleverd tot april 1971 heeft buisjes van 14mm, daarna zijn de buisjes 18mm.

Plastic verouderd snel. De weekmakers verdampen langzaam en het plastic wordt hard en heel breekbaar. Bij nagenoeg alle verwarmingen van BMW 02 is de steun voor het waterventiel afgebroken. Via André Meisel, te vinden via de BMW 02 Marktplatz in Duitsland, vond ik een revisieset voor de kachel. André maakt trouwens nog veel meer goede revisieonderdelen voor de BMW 02. Een aanrader dus. De revisieset bevat:

  • stalen steun voor het waterventiel
  • afdichtrubber – BMW onderdeelnummer 64 11 4 774 111
  • 2 pakkingen tegen het lekken van het waterventiel
  • rubberen doorvoerringen
  • klinknagels voor het aan elkaar klinken van de plastic helften van de verwarming

nieuwe steun waterventiel kachel BMW 2002
De nieuwe steun voor het waterventiel. Netjes in een hoek gebogen en gepoedercoat.
revisieonderdelen verwarming bmw 2002
Diverse revisieonderdelen voor onder andere het vastzetten van het ventilatorblad op de as van het motortje.
afdichtrubber kachel BMW 2002
De buitenste rand van dit afdichtrubber komt tussen de verwarmingsbak en de carrosserie.
Het extra schuimrubber midden in het afdichtrubber kan mooi gebruikt worden voor het afdichten van 3 kleppen in de verwarming. Alles komt dus goed van pas.

Bij het afdichten van de 3 kleppen binnenin de verwarming moet je goed opletten want het loopt al snel aan en dan krijg je de kleppen helemaal niet meer dicht. Ook de radiateur plaats je met rondom schuimrubber. Ook hier heb je al snel de kans dat alles aan loopt. Na het plaatsen moet je dus echt even alles grondig heen en weer bewegen om erachter te komen of het rondom soepel loopt.

Het motortje van mijn kachel liep erg stroef in de hand. Daar heb ik dus ook een vervangende motor voor gezocht. Helaas verkopen ze deze motoren niet meer bij BMW. De motortjes die je nog wel kunt kopen, worden geleverd zonder ventilatorblad. Vandaar dat ik er mijn ventilatorblad kort gestraald heb en opnieuw heb laten verzinken.

Bosch kachelmotor 0 130 007 002
Een nieuwe Bosch kachelventilator is nog wel te bestellen. Artikelnummer is 0 130 007 002 en ik kocht hem voor €85 inclusief verzending.

De ellende begon toen ik het mooi verzinkte rotorblad weer wilde plaatsen. De witte bus kreeg ik met geen mogelijkheid weer op de as. Uiteindelijk heb ik een rotorblad van een nieuwer model erop gezet. Dit is een blad van aluminium. De bus waarmee dit op de as zat was roze/paars. Deze bus was iets zachter en zo heb ik dus een lelijk rotorblad op mijn nieuwe motor gezet. Maar hij past nu wel.

Toen ik alle onderdelen ongeveer binnen had ben ik begonnen met het opknappen van de buitenste kap. Ik heb de popnagels uitgeboord en een aantal onderdelen los gehaald en alles goed gefotografeerd. Van de buitenste kap heb ik een rib gelijmd waar de ventilatormotor in komt. Alles heb ik netjes schoon gemaakt. Het oude afdichtrubber verwijderd.

Onderop de nieuwe steun voor het waterventiel zitten 2 gaatjes waardoor ik de steun aan de plastic kap kan bevestigen. Maar hoe is de grote vraag. Het kan met 2 popnagels, er kunnen ook kleine boutjes doorheen. Omdat ik het plastic gevaarlijk breekbaar vind vroeg ik Jeffrey Kok om raad. Hij zei: je moet het lijmen met 2 componentenlijm van Innotec. Voor een particulier is daar moeilijk aan te komen. Ze leveren vooral aan garages. Voor mij wilden ze wel even een uitzondering maken.

Innotec heeft een 2 componentenlijm die Topfix heet. Het is doodeng spul. Je spuit plastic primer op het vlak dat je wil lijmen. Daarna spuit je op het vlak waar je iets wilt lijmen een ondergrond met lijm. Daar druk je de beugel in en dit bedek je weer met de rest van het spul. Het wordt dan heet en droogt heel snel. Als je dit verkeerd doet dan krijg je het NOOIT meer op een normale manier los.

Stalen beugel op plastic gelijmd met Innotec Topfix
Innotec Topfix 2 componentenlijm produceert een soort vloeibaar plastic waarmee je een onderdeel lijmt.

Bij het plaatsen van het rubber waar de bowdenkabel doorheen loopt merkte ik dat het aan liep op het plastic voor de steun. Ik heb er met een gewone vijl wat af geslepen en daarna liep het wel allemaal mooi soepel. Waarschijnlijk heb ik het dus toch iets te dik gelijmd.

Om het geheel mooi af te maken heb ik de kap gespoten met een plasticprimer. Daarna in mat zwart afgewerkt.

kachelkap BMW 2002
De kachelkap is als nieuw. Er is wel kleurverschil met de plasticlijm maar het geheel is toch heel erg mooi geworden.

Bij het in elkaar bouwen van de kachelkap heb ik ervoor gekozen om niet de popnagels te gebruiken maar piepkleine schroefjes met moertjes. Als het dan nog een keer weer open gemaakt moet worden dan hoef ik de popnagels niet uit te boren.

Inkorten schakelconsole 5-versnellingsbak BMW 2002

De 5-versnellingsbak van de BMW E21 (de eerste 3-serie) is langer dan de 4-versnellingsbak die standaard op de BMW 2002 gemonteerd is. Omdat beide auto’s dezelfde M10 motor hadden past de versnellingbak wel perfect op de motor. De console en de schakelstang moeten wel ingekort worden. Jeffrey Kok heeft dit al vaker gedaan en wilde mij gelukkig wel een dag helpen.

De dag begon met het ophangen van de versnellingsbak. De versnellingsbak was weer van de auto verwijderd omdat de koppelingscylinder aanliep en de tunnel iets uitgeklopt moest worden. Dit is flink wat tillen maar gelukkig hadden we wel een brug tot onze beschikking.

Daarna begon het opmeten. Dat is eigenlijk heel eenvoudig. De 5-versnellingsbak is 8,9 centimeter langer dan de 4-versnellingsbak en de schakelconsole en de schakelstang moesten dus met deze lengte ingekort worden. Daarna moest het weer netjes aan elkaar gelast worden.

ingekorte schakelconsole en schakelstang 5 versnellingsbak BMW 2002
De schakelconsole en de schakelstang zijn ingekort en netjes aan elkaar gelast. Nu nog even de naden afslijpen, spuiten en dan inbouwen.

Ingekorte schakelconsole BMW 2002 5-versnellingsbak
Gespoten en 2 lagers toegevoegd. De ingekorte console is nu echt klaar om ingebouwd te worden.

De lagers aan de schakelconsole zijn om trillingen in de auto te verminderen en de auto dus stiller te maken. Dat geldt ook voor het stuk schuimrubber.

Geluidsisolatie schakelconsole BMW 2002
De originele geluidsisolatie van de BMW 02 lijkt ineens wel heel lullig naast dat grote stuk van de eerste 3 serie.

Ingekorte schakelconsole 5-versnellingsbak ingebouwd in BMW 2002
Voor beter isolatie hebben we toch gekozen voor het inbouwen van de isolatie van de BMW E21.

We moeten nu nog een steun maken die de console omhoog duwt tegen het dak van de tunnel. Dat is een mooi volgend project. Ook de schakelpook en de onderdelen daarin ga ik nog even opfrissen. Zo is het straks een genot om te rijden. Want het zal wel wennen zijn, weer schakelen na mijn huidige BMW 02 automatic.

Jeffrey, in ieder geval weer heel erg bedankt voor alle hulp en de gezellige dag klussen!