BMW Digital Tester Diagnosegerät met stroboscooplamp

Om je BMW mooi af te stellen heb je eigenlijk een stroboscooplamp nodig. Daarmee kun je zien of de ontsteking juist is afgesteld. Extra leuk is het om dan een origineel BMW apparaat te kopen. Nou is het eerlijk gezegd gewoon een Siemens apparaat met een BMW logo maar toch is het extra leuk. Bij dit apparaat zitten ook aparte stekkers die je in de latere modellen BMW kunt steken om van alles mee af te lezen. Voor de BMW 2002 in jargon ook wel E10 genoemd heb je daar niet veel aan. De stroboscooplamp is wel nuttig.

BMW Digital Tester Diagnosegerät 2002 E12 E21 E23 E24 E28
BMW Digital Tester Diagnosegerät voor de BMW 2002 E12 E21 E23 E24 E28
Kabels voor een BMW Digital Tester Diagnosegerät 2002 E12 E21 E23 E24 E28
Kabels voor een BMW Digital Tester Diagnosegerät 2002 E12 E21 E23 E24 E28

Maar zo’n apparaat kopen is makkelijk. Ik moet nog wel leren om er mee te werken. Maar dat wil Jeffrey Kok mij vast wel uitleggen.

Update
Na een poging om te testen blijkt dat ik uitgerekend de kabel mis voor de BMW 02. Heb jij nog zo’n kabel liggen? Dan koop ik hem graag van je. Laat dan even een berichtje achter.

bmw digital tester kabel BMW 2002 onderdeel nummer 81229408022
Dit is de kabel die ik nodig heb om aan te sluiten op de BMW 2002. Deze zoek ik dus met smart!
stekker bmw digital tester kabel BMW 2002 onderdeelnummer 81229408022
Dit is de stekker die ik in mijn BMW 2002 kan steken. Ja ook in de 02 zit een uitleesstekker!
stekker bmw digital tester kabel van bmw 2002 naar digital tester
Dit is de stekker die in de kabels van de Digital Tester past.

Waterpomp voor BMW 2002tii

De waterpomp voor de BMW 2002tii is anders dan de waterpomp voor een standaard BMW 02. Voor op de motor van een tii loopt de buis waar de koelvloeistof door gepompt wordt in een hoek van 90 graden. De buizen van de waterpomp van de normale 02 lopen in een rechte lijn. In Italië is ooit de waterpomp vervangen van mijn normale 02 motor. We moesten 4 dagen wachten op de pomp van BMW uit München. Dat gaat me niet nog een keer gebeuren. Daarom heb ik een reservepomp gekocht.

Waterpomp BMW 2002tii
Gevonden: een originele waterpomp voor mijn BMW 2002tii

De pomp is op dit moment niet meer leverbaar bij BMW. Daarom ben ik extra blij dat ik nog een originele pomp kon vinden. Aan de pomp zit nog een label dat het om een origineel vervangingsonderdeel gaat. Toch een leuk detail.

productiedatummarkering in waterpomp BMW 2002tii
De productiedatum is mooi te zien: december 1979

Aan de binnenkant van de pomp staat een datumstempel: 79 met 12 stippen eromheen. De pomp is dus gemaakt in december 1979. Inderdaad een vervangingsonderdeel want de 02 werd toen niet meer gemaakt. Deze pomp gaat in de tas met reserveonderdelen voor de lange reizen die ik met mijn BMW hoop te maken. Een mooie motivatie om deze mega klus af te maken.

Helaas, ik heb de verkeerde pomp gekocht

Op deze foto van Jeffrey Kok is te zien dat ik niet de goede pomp gekocht heb. De pomp die ik kocht is voor de eerste BMW 5 serie, in BMW jargon: de E12. Deze auto heeft ook een M10 motor en dezelfde injectie als de BMW 2002tii. De flens voorop is alleen anders en als ik dit zou gebruiken dan heb ik ook een andere aandrijfriem nodig. De pomp is ook hoger en daarmee kom je met de vin in de problemen. Hij zal dan aanlopen tegen de radiator. Bij een BMW 5 serie speelt dit niet omdat het motorcompartiment groter is. Kortom: deze pomp past gewoon niet (goed) in een BMW 2002tii.

vergelijking waterpomp BMW E12 520i en BMW 2002tii
Links zie je de waterpomp voor een BMW E12 die ik dus helaas gekocht heb. Rechts de juiste pomp voor een BMW 2002tii

Wanneer je de 2 pompen niet naast elkaar hebt kun je de correcte pomp herkennen aan de nummers aan de binnenkant van de pomp:

  • 520i heeft een waterpomp met aan de binnenkant het nummer 1258934
  • 2002tii heeft een waterpomp met aan de binnenkant het nummer 1252339

Heb jij een BMW 520i met een M10 motor dus, dan heb ik een gloednieuwe waterpomp voor je in de aanbieding. Neem zeker even contact op.