Twee nieuwe cilinderkoppen voor mijn BMW 2002tii

Na het afkeuren van de cilinderkop van mijn BMW 2002tii moest ik op zoek naar een betere. Gelukkig had Crist van Roosmalen van de BMW Touring Club er niet één, maar zelfs twee voor mij liggen. Een BMW 2002tii cilinderkop van het type E12 en een kop van een 3 serie, type E21. Een mooi excuus om ook eens bij Crist te kijken in Boxtel en natuurlijk om gewoon een lekker stuk te rijden.

twee cilinderkoppen BMW 2002
Twee cilinderkoppen voor mijn BMW 2002. De linker met inhoud, de rechter zonder maar al wel helemaal schoongemaakt.

Op de oprit zag ik direct al een mooie BMW 2002tii staan van Crist. En in zijn werkplaats staat een project dat al 16 jaar loopt: een gele BMW 1600 cabrio! Deze cabrio komt nu toch wel echt dicht bij de afronding. Volgens Crist nog 4 volle dagen werk voor 2 man. Dan nog een mooie nieuwe kap erop en het genieten kan beginnen. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

Crist liet ook zijn verzameling onderdelen zien. Door de jaren heen verzamel je nog eens wat. Ik denk dat er genoeg ligt om nog een paar BMW’s weer netjes op te bouwen. Zou dit mijn voorland zijn? Dat ik in de komende jaren ook mijn huis ga vullen met BMW onderdelen? Het lijkt er nu al op… Maar de kop die ik niet ga gebruiken mag ik gelukkig weer teruggeven aan Crist. Vooralsnog komt er dus geen collectie cilinderkoppen in mijn huis.

De volgende ochtend ben ik direct naar het motorrevisiebedrijf gegaan. Ze hebben allebei de koppen bekeken. De kop van de BMW 2002tii kreeg de voorkeur. Deze zou een hogere compressie hebben en meer vermogen geven. Met deze kop kunnen we verder. Dat is heel goed nieuws! Bedankt Crist voor de kop, alle tips en uitleg en de gezellige middag!

De cilinderkop is afgekeurd

Een week geleden bracht ik het motorblok naar het motorrevisiebedrijf. Toen ik vandaag ging kijken kreeg ik slecht nieuws: De kop is eerder gelast, eigenlijk keur ik hem af. Het is lastig te zien voor mijn ongetraind oog maar er zitten rare randen en verdikkingen op een plek in de kop. Het advies is om een kop de zoeken die nog in goede staat is. Maar waar vind je in godsnaam zo’n kop?

Lasnaad in cilinderkop BMW 2002tii
Op de foto zie je een eerdere reparatie. Onder die ring is een oude lasnaad zichtbaar.
Naad reparatie cilinderkop BMW 2002tii
Het is iets lastiger te zien maar ook hier zit een verdikking die er niet hoort te zitten.

Ik heb eerder al een reserve motorblok van een BMW 2002tii gekocht. Maar als ik dat nu uit elkaar haal dan is het daarmee ook onbruikbaar geworden. Het is dus beter om een losse cilinderkop te vinden.

Eerst maar eens hulp gevraagd bij de BMW Touring Club. Dit is een fanatieke groep liefhebbers die elkaar helpen om de auto’s op de weg te houden. Via Jeffrey Kok kwam ik in contact met Crist van Roosmalen.

Hij heeft maar liefst 3 cilinderkoppen liggen. Twee van het type dat nu ook op mijn auto zit, type E12. En een cilinderkop van de eerste 3 serie met type E21 waar ook een M10 motor in zat. Donderdag ga ik kijken. Het komt dus allemaal heus weer goed.

Het motorblok is naar het revisiebedrijf

Stap voor stap heb ik het motorblok uit elkaar gehaald. De onderdelen heb ik netjes apart opgeborgen omdat ze op exact de originele wijze weer in elkaar gezet moeten worden. Per cilinder heb ik een apart doosje gemaakt met daarin de zuiger en de bevestigingsdelen. In een zware krat heb ik het onderblok van de motor gedaan. De kop zat in een aparte doos en de krukas ook. Motorrevisiebedrijf Eras gaat alles nu netjes doormeten.

BMW 2002tii motorblok in onderdelen
Een auto vol met dozen met motoronderdelen van mijn BMW 2002tii motorblok.

Met het blote oog is eigenlijk niet te zien of het goed is of niet. Dat komt echt op honderdsten van een millimeter aan. Over twee weken weet ik wat de staat van het motorblok is en of ik gewoon wat slijtdelen moet vervangen of dat het echt mis is en er overmaatse zuigers in moeten komen of erger. Twee weken lijkt best lang maar het is fijn dat de garagevloer leeg is. Nu heb ik de ruimte om de achteras compleet te maken om in te bouwen.

De kop is eraf

Na maanden van plaatwerk en onderdelen verzamelen ben ik nu aan de motor begonnen. Erg leuk om weer aan iets nieuws te beginnen. Binnenkort ga ik naar het motorrevisiebedrijf. Daar kunnen ze de kop doormeten en afpersen. Ook kijken ze of de cilinders niet ovaal zijn geworden. Als dat het geval is moeten de cilinders gehoond worden en moeten er grotere zuigers in de motor komen. Dan is het allemaal meer werk en wordt het duurder. Maar voordat de motor naar het motorrevisiebedrijf kan moet eerst alles verwijderd worden zodat ik alleen het onder- en het bovenblok langs kan brengen.

cilinderkop BMW 2002tii
De cilinderkop is eraf! Nu alle onderdelen eruit verwijderen en netjes markeren zodat ze op dezelfde manier er weer terug in gaan.

Ik heb een tijd geleden de olie al uit de motor laten lopen. Om smeerboel te voorkomen heb ik de oliecarter eerst verwijderd. Dit is gewoon een kwestie van schroeven. Aan de voorkant van de motor zit een tandwiel dat de oliepomp aandrijft. Die moet ook los gedraaid worden en dan kun je de ketting los halen en de oliepomp gewoon verwijderen. Dit is noodzakelijk omdat de oliepomp uitsteekt onderaan de motor. Met het gewicht van het motorblok is hij erg kwetsbaar en om beschadigingen te voorkomen verwijder ik hem dus. Dat is handiger bij het vervoeren.

Vervolgens heb ik de waterpomp verwijderd. Deze zit vast aan de voorkant van de motor. Hij zit aan een deksel geschroefd die over de aandrijfketting gaat. Deze deksel en de ketting moet ik ook verwijderen om de kop te kunnen verwijderen. Door de jaren heen vult zo’n motor zich met smurrie van de koelvloeistof. Dit reinigen ze wel weer bij het motorrevisiebedrijf maar smerig is het allemaal wel.

onderblok BMW 2002tii
Na het losdraaien van de 10 bouten van de kop til je de kop eraf en kijk je op het onderblok.

De komende dagen ga ik nog wel wat meer onderdelen verwijderen zodat ik echt alleen het onderblok en de kop hoef mee te nemen. Maar ik ben blij dat de kop er alvast zo makkelijk af ging. En ook dat de pakking er nog zo netjes uit ziet. Dat is in ieder geval een goed teken. Maar meten is weten. De cilinderkop wordt gemeten op honderdsten van millimeters en dat zie je niet met het blote oog.

Een donormotorblok gekocht voor de BMW 2002tii

De meeste onderdelen voor mijn auto zoek ik zelf via internet of via-via bij elkaar. Maar vorige week werd ik gebeld. Iemand had mijn site ontdekt en nog een motorblok uit een BMW 2002tii staan. Of ik interesse had? Eh… nou ik ga de motor nog compleet uit elkaar halen en dan is een extra motorblok vast en zeker handig. Lees verder