Waterpomp BMW 2002tii
Na het installeren van de helicoil in de cilinderkop lekte er nog steeds koelvloeistof. Om het lek goed te kunnen vinden heb ik eerst alles droog gemaakt. Daarna heb ik de auto opnieuw gestart en ben ik onder de neus gekropen om te kijken waar het lek vandaan kwam.
Ik zag direct dat er onderaan de waterpomp een klein gaatje zit waar koelvloeistof uit lekte. Helaas want de waterpomp heb ik laten reviseren. Het binnenwerk van een waterpomp voor een standaardmotor is overgezet op het huis van een waterpomp voor de tii. Blijkbaar is er toch iets niet goed gegaan.
Op zoek naar een nieuwe waterpomp dus. BMW onderdeelnummer is
11511255171 en de prijzen lopen nogal uiteen:
- Bij BMW kost de waterpomp €291
- Bij Walloth & Nesch kost hij €169,90, inclusief pakking
- Bij BTS Autoteile kost hij €119, inclusief pakking
Wat een grote prijsverschillen. Ik heb gekozen voor de pomp van BTS.
Om de pomp goed te kunnen demonteren moet alle koelvloeistof eraf. Ook de radiateur moet je verwijderen. Onderaan de radiateur heb ik de slang losgemaakt en zo veel mogelijk koelvloeistof opgevangen in een grote opvangbak. Ik weet niet hoe het kan maar ook na meerdere keren oefenen geeft het altijd een behoorlijke bende.
Daarna heb ik de radiateur uit de auto verwijderd. Zo kun je er makkelijk bij. De slang tussen de thermostaat en de waterpomp heb ik nog losgemaakt en toen kon ik de bouten van de waterpomp los draaien. Ook daarbij komt nog heel veel koelvloeistof naar buiten.