Waterpomp BMW 2002tii

Na het installeren van de helicoil in de cilinderkop lekte er nog steeds koelvloeistof. Om het lek goed te kunnen vinden heb ik eerst alles droog gemaakt. Daarna heb ik de auto opnieuw gestart en ben ik onder de neus gekropen om te kijken waar het lek vandaan kwam.

Ik zag direct dat er onderaan de waterpomp een klein gaatje zit waar koelvloeistof uit lekte. Helaas want de waterpomp heb ik laten reviseren. Het binnenwerk van een waterpomp voor een standaardmotor is overgezet op het huis van een waterpomp voor de tii. Blijkbaar is er toch iets niet goed gegaan.

Op zoek naar een nieuwe waterpomp dus. BMW onderdeelnummer is
11511255171 en de prijzen lopen nogal uiteen:

  • Bij BMW kost de waterpomp €291
  • Bij Walloth & Nesch kost hij €169,90, inclusief pakking
  • Bij BTS Autoteile kost hij €119, inclusief pakking

Wat een grote prijsverschillen. Ik heb gekozen voor de pomp van BTS.

Om de pomp goed te kunnen demonteren moet alle koelvloeistof eraf. Ook de radiateur moet je verwijderen. Onderaan de radiateur heb ik de slang losgemaakt en zo veel mogelijk koelvloeistof opgevangen in een grote opvangbak. Ik weet niet hoe het kan maar ook na meerdere keren oefenen geeft het altijd een behoorlijke bende.

Daarna heb ik de radiateur uit de auto verwijderd. Zo kun je er makkelijk bij. De slang tussen de thermostaat en de waterpomp heb ik nog losgemaakt en toen kon ik de bouten van de waterpomp los draaien. Ook daarbij komt nog heel veel koelvloeistof naar buiten.

Waterpomp verwijderd BMW 2002tii
De waterpomp is verwijderd
Pakking waterpomp BMW 2002tii
Inspectie van de oude pakking: die is heel. Het ligt dus echt aan de waterpomp
Diagram waterpomp BMW 2002
Voor de opbouw kijk ik altijd even in de diagram van het onderdeel

Soms ontstaat er een probleem in je auto omdat je iets niet goed in elkaar gezet hebt of omdat er onderdelen missen.

Bouten waterpomp BMW 2002
Een bout voor de waterpomp was duidelijk langer dan de andere bouten

Dit heeft de lekkage echt niet veroorzaakt maar ik vervang de bout toch maar even voor een kortere. Ik heb nog een hele collectie met BMW bouten en moeren. Allemaal netjes geel verzinkt. Dat komt nu goed van pas.

Kortere bout waterpomp BMW 2002
De juiste bout: M8x90
Nieuwe waterpomp BMW 2002tii
Nieuwe waterpomp voor de BMW 2002tii: zie het leuke detail op de pomp!

Nu is het zaak om alles weer netjes te monteren. De pakking is eigenlijk nog het meeste gepriegel. Door een paar bouten al door de pomp te steken kun je de pakking erover doen en zo blijft hij op zijn plaats.

Nieuwe waterpomp BMW 2002tii gemonteerd
De nieuwe waterpomp is gemonteerd.

De slangen en de fan heb ik weer gemonteerd en daarna de radiateur weer terug geplaatst. Toen heb ik weer voldoende koelvloeistof in de vuldop van de radiateur gegoten. Uiteraard heb ik daarbij weer geknoeid…

Ik heb alles opnieuw netjes schoon gemaakt want het was toch weer een aardige bende geworden. Als laatste heb ik de motor 2 minuten laten draaien terwijl ik onder de auto lag. En… hij lekt niet meer. Gelukkig! Ik kan weer verder met het afbouwen van de auto.

Gasklephuis van een BMW 2002tii reviseren

Het gasklephuis van mijn BMW 2002tii heb ik volledig gereviseerd. Dat heeft veel te veel tijd gekost en ik zal uitleggen waar dat aan ligt. Zo kun je dat voor je zelf voorkomen. Het begon gewoon met domme pech. Het eerste gasklephuis heb ik laten natstralen en weer in elkaar proberen te zetten. Maar ondanks eindeloos passen en meten lukte het gewoon niet. Wat ik ook probeerde, het gasklephuis sloot gewoon niet.

Omdat ik net als zo veel BMW 02 fanaten allerlei onderdelen verzamel, had ik inmiddels 3! reservegasklephuizen verzameld. Omdat ik het niet uit kon staan dat mijn mooi gereinigde gasklephuis niet netjes sloot, besloot ik om het met de onderdelen uit de andere gasklephuizen te proberen. Ik heb alle onderdelen van alle andere gasklephuizen geprobeerd maar het sloot nooit beter dan op de onderstaande foto te zien is.

gasklephuis BMW 2002tii sluit niet goed
Het gasklephuis van mijn BMW 2002tii sluit ondanks al mijn pogingen niet goed genoeg
Omdat ik er zelf niet goed uit kwam besloot ik Edwin Aarts van Autocentrum Boomstraat eens te vragen wat het kon zijn. Ik vertelde hem dat ik er de onderdelen van 3 gasklephuizen in gehad maar dat het nooit netjes wilde sluiten. Hij stelde dat het gasklephuis misschien tussen de bankschroef gezeten had. Tja, daar valt niet tegenop te sleutelen. Uithuilen en opnieuw beginnen. Dit keer besloot ik 2 gasklephuizen te laten natstralen. Daar moet ik toch één goed gasklephuis van kunnen maken ?

gasklephuis BMW 2002tii met losse onderdelen
Een nieuw gereinigd gasklephuis met alle losse onderdelen van het binnenwerk

gasklephuis BMW 2002tii bovenop
Een mooi gasklephuis zit weer in elkaar. De veer is gespannen en hij sluit netjes

onderkant gasklepstang van gasklephuis BMW 2002tii
De onderkant van de gasklepstang zet je strak met ringen en een borgclip

afluitkap gasklepstang bmw 2002tii
De gasklepstang en de borgring sluit je af met een rubberen stofkapje
deksel gasklephuis BMW 2002tii
De trekveer is gespannen en de deksel zit erop

Na veel passen en meten heb ik nu een heel mooi sluitend gasklephuis. Het resultaat mag er wezen. Maar het was wel een enorme puzzel. Niet gehinderd door ervaring heb ik de onderdelen los in een bak gegooid en de gasklephuizen laten reinigen. Toen ik er een in elkaar zette, sloot het gewoon weer niet mooi af

Toen begon het me pas te dagen. Zo’n gasklephuis is misschien wel miljoenen keren open en dicht gegaan. De gasklep en de overige onderdelen zijn tijdens vele duizenden kilometers op elkaar in gesleten. Ik had ze dus nooit van elkaar moeten scheiden. De rest past allemaal nog steeds niet goed. Ik heb nog een heel oud en smerig gasklephuis liggen. Dat heb ik nog niet uit elkaar gehaald. Je raad het al… dat sluit dus perfect af.

Wat een werk heb ik erin gestoken. Sommige dingen moet je gewoon helemaal niet uit elkaar willen halen. Gewoon reinigen en vet ertussen. En als je dan toch alles uit elkaar wilt halen dan is het zaak om alles per gasklephuis bij elkaar te houden. Dat had me achteraf een hoop tijd gescheeld. Doe hier dus je voordeel mee!

Eerste start van de motor van mijn BMW 2002tii na revisie

Een motorrevisie is een flink project. Je moet eerst maar een goed revisiebedrijf zien te vinden. Bij mij was het pas bij de 2e keer raak. Via een tip op Facebook kwam ik bij Maarten van Track Motortechniek terecht. Dan is er de speurtocht naar onderdelen. En vooral lang wachten. Maar ook daar moet je aan wennen tijdens een restauratie. Nu is het zover. Hij loopt en ik heb de motor mee naar huis genomen! Klaar om in te bouwen!

Maarten Track Motortechniek
Maarten van Track Motortechniek de redder van mijn motor!
In ieder geval ben ik superblij met mijn mooie nieuwe motor en met de hulp van Maarten!

Voor de kenners volgt nu de lijst van wat er allemaal gebeurd is aan de motor:

  • ultrasoon reinigen
  • boren/honen (torque plates)
  • vlakken blok
  • monteren van nokkenas lagers en freezecups
  • krukas richten
  • krukas slijpen
  • krukas polijsten/facen
  • vliegwiel balanceren
  • kop afpersen en scheurdetectie
  • geleiders vervangen + monteren
  • zetels frezen
  • zetels monteren voor loodvrij of LPG
  • kleppen slijpen/reinigen/ontkolen
  • vlakken cilinderkop
  • monteren cilinderkop shimmen klepveren + shims
  • lijnboren cilinderkop
  • montage onderblok
  • cilinderkop lassen
  • testbank/proefdraaien

Overmaatse zuigers voor BMW 2002tii

Na controle door 2 motorrevisiebedrijven is het duidelijk. De cilinders moeten gehoond worden en er moeten overmaatse zuigers in de motor gemonteerd worden. Jammer want dat is best een dure operatie. Maar… daarna kan ik echt weer vele tienduizenden kilometers met mijn BMW rijden. Het eerste motorrevisiebedrijf kon de zuigers niet vinden. KS/Mahle levert ze niet meer volgens dit bedrijf. Ik moest ze erop wijzen dat ze nog gewoon te koop zijn bij BMW. Tja… Ik ben nu niet voor niets naar een nieuw motorrevisiebedrijf gegaan.

De zuigers die je nodig hebt voor een BMW 02 zijn afhankelijk voor welke kop je op de 2 liter motor hebt zitten. Op mijn BMW 2002tii hoort een kop van het type E12. De tii heeft ook weer specifieke zuigers. De zuigers die ik nodig heb noemen Amerikanen zo mooi ‘pianotop’ omdat ze lijken op het bovenaanzicht van een dichtgeklapte vleugelpiano. Het BMW artikel nummer voor deze zuigers is 11251261881.

Overmaatse zuigers BMW 2002tii 11251261881 voor E12 kop
Overmaatse zuigers BMW 2002tii voor E12 kop. Amerikanen noemen dit ‘Pianotop’

Ze zijn via 2 leveranciers leverbaar. Via Walloth & Nesch of direct via BMW classic. Ze kosten €164 euro per stuk. Omdat je er 4 nodig hebt is dit dus €656. Niet misselijk. De zuigerveren worden hier gewoon bij geleverd. Ik heb ze besteld via Walloth & Nesch omdat dit bedrijf wel een webshop heeft die te gebruiken is. De webshop van BMW classic lijkt 10 jaar oud en is echt onbruikbaar.

Overmaatse zuigers BMW 2002tii 11251261881 voor E12 kop met maten
De maten zijn op de zuiger ingegrafeerd. 89,47mm. Een halve millimeter groter dan de standaardmaat.

Via Walloth & Nesch krijg je de zuigers gewoon in een BMW doosje. Ze zijn van het merk Mahle. Komende week ga ik het pakketje naar het motorrevisiebedrijf brengen. Zij maken dan de kop van mijn motor weer perfect en ook het onderblok zetten ze in elkaar.

Overmaatse zuigers BMW 2002tii 11251261881 voor E12 kop in BMW verpakking
Via Walloth & Nesch leveren ze gewoon BMW 2002tii zuigers van BMW zelf.

Twee nieuwe cilinderkoppen voor mijn BMW 2002tii

Na het afkeuren van de cilinderkop van mijn BMW 2002tii moest ik op zoek naar een betere. Gelukkig had Crist van Roosmalen van de BMW Touring Club er niet één, maar zelfs twee voor mij liggen. Een BMW 2002tii cilinderkop van het type E12 en een kop van een 3 serie, type E21. Een mooi excuus om ook eens bij Crist te kijken in Boxtel en natuurlijk om gewoon een lekker stuk te rijden.

twee cilinderkoppen BMW 2002
Twee cilinderkoppen voor mijn BMW 2002. De linker met inhoud, de rechter zonder maar al wel helemaal schoongemaakt.

Op de oprit zag ik direct al een mooie BMW 2002tii staan van Crist. En in zijn werkplaats staat een project dat al 16 jaar loopt: een gele BMW 1600 cabrio! Deze cabrio komt nu toch wel echt dicht bij de afronding. Volgens Crist nog 4 volle dagen werk voor 2 man. Dan nog een mooie nieuwe kap erop en het genieten kan beginnen. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

Crist liet ook zijn verzameling onderdelen zien. Door de jaren heen verzamel je nog eens wat. Ik denk dat er genoeg ligt om nog een paar BMW’s weer netjes op te bouwen. Zou dit mijn voorland zijn? Dat ik in de komende jaren ook mijn huis ga vullen met BMW onderdelen? Het lijkt er nu al op… Maar de kop die ik niet ga gebruiken mag ik gelukkig weer teruggeven aan Crist. Vooralsnog komt er dus geen collectie cilinderkoppen in mijn huis.

De volgende ochtend ben ik direct naar het motorrevisiebedrijf gegaan. Ze hebben allebei de koppen bekeken. De kop van de BMW 2002tii kreeg de voorkeur. Deze zou een hogere compressie hebben en meer vermogen geven. Met deze kop kunnen we verder. Dat is heel goed nieuws! Bedankt Crist voor de kop, alle tips en uitleg en de gezellige middag!