Motor uit BMW 2002tii takelen
Onderwerpen: Motor
De motor is het hart van de BMW maar voor dit project moest hij toch verwijderd worden.
Om de auto echt goed onder handen te nemen is het nodig om ook de motor eruit te halen. Maar hoe? Een BMW 2002 heeft een bescheiden 4-cilinder motor maar toch… die til je er echt niet in je eentje uit. Je hebt een brug nodig, maar die heb ik niet. Een takel is ook een optie, maar ook een takel heb ik niet. Op zoek dus naar een monteur met takel, die mij wil helpen in mijn eigen garage.
Omdat de auto niet rijdt, zocht ik een monteur die wel langs wilde komen én niet te beroerd was om in mijn amateur-garage te werken. Op 300 meter lopen vond ik Holland Tires. Een garage waar ze al eerder mijn banden gewisseld hadden. Gewoon aardige gasten die het wel wilden doen.
Vrijdag om half 10 meldde Mohammed zich met een bestelwagen met een grote garagekrik, 2 rijdende karren en een motortakel. We begonnen met alles los maken. Mohammed vond de BMW 2002 lastiger dan moderne auto’s. Daar is het volgens hem veel makkelijker. Je leest uit wat er moet gebeuren en dan krijg je een rapport wat je moet doen. Tja… die luxe zit inderdaad niet op een ruim 40 jaar oude BMW.
We zetten de auto op een kar. Zo konden we de auto in zijn geheel naar achteren rijden om ruimte te maken voor de takel voor de motorkap.
Vervolgens verhoogden we aan elke wielkant met de garagekrik stap voor stap de auto. We probeerden zoveel hoogte te maken dat we voldoende ruimte hadden om de motor met versnellingsbak onder de auto uit te laten zakken. Toen was het tijd om de takel aan de motor vast te maken.
Nu konden we de versnellingsbak los maken. Ook de uitlaat en de cardanas moesten losgemaakt worden. Mohammed deed dit allemaal in een razend tempo. Het ging mij erg snel. Dat is lekker om op een dag veel te doen maar wel lastiger als ik straks alles zelf weer in elkaar moet zetten. Nadat alles los was en ook het chassis onder de motor losgeschroefd was, konden we de motor laten zakken.
We lieten het motorblok en de versnellingbak voorzichtig zakken en ineens was het zover. Het motorblok, toch het hart van de auto was eruit.
Om het motorblok straks weer helemaal mooi en netjes te maken had ik een motorsteun gekocht die rond kan draaien. Met de takel hebben we de motor hier op bevestigd. De motorrevisie is een mooi volgend project. Van 9:30 tot 17:30 non-stop aan de auto gewerkt. Alhoewel, Mohammed heeft veruit het meeste gedaan. Erg leuk om te zien. Ik heb er veel van geleerd.
Wat een dag. Er is zo veel gebeurd dat ik echt bekaf ben. Mohammed niet, hij kan nog makkelijk een paar uur door. Hij wel…