Massakabel naar instrumentenpaneel
Onderwerpen: Elektrisch
De belangrijkste meters van de auto doen het weer.
Nadat de hele auto weer in elkaar zit en de motor loopt valt duidelijk op dat de meters voor de temperatuur en de benzine het niet goed doen. De meter voor de inhoud van de benzinetank schiet tijdens het autorijden heel onrustig omhoog en omlaag. De meter voor de temperatuur staat constant hoog en reageert heftig op het aanzetten van het knipperlicht.
Ook het aanzetten van stads- en dimlicht zorgt ervoor dat de temperatuurmeter omhoog gaat. In mijn blauwe BMW 2002 sedan heb ik dit ook maar dan in veel mindere mate. Na het lezen van enkele forumberichten en advies van Jeffrey Kok is het duidelijk. Dit moet haast wel een massaprobleem zijn.
Eerst maar eens het instrumentenpaneel eruit halen om te inspecteren of er iets aan te zien is. Aan de achterkant zijn de benzinemeter en de temperatuurmeter met elkaar verbonden.
Aan de voorkant van beide meters is de bruine massadraad te zien. De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk geprobeerd om aan de achterkant massa tussen de 2 meters te verbinden. Als een van de meters dan nog wel goede massa heeft dan werkt de andere door de verbinding ook weer naar behoren. Helaas is deze oplossing niet meer afdoende.
Het is tijd om een extra massakabel tussen het instrumentenpaneel en de carrosserie aan te leggen. Belangrijk hierbij is dat deze extra kabel los te maken is voor het geval je het instrumentenpaneel moet verwijderen.
Nu is het zaak om het instrumentenpaneel weer in te bouwen, de tellerkabel aan te sluiten en de stekkers er weer in te pluggen. De female connector sluit ik aan achterop het instrumentenpaneel. Tijd om de boel te testen. In de video zie je dat de benzinemeter strak stil staat en de temperatuurmeter ook. Ook bij het aanzetten van het knipperlicht en het stads- en dimlicht.
Het werkt! Jammer dat ik geen filmpje van de situatie ervoor heb maar dat was echt niet te doen.