Onderwerpen: Gereedschap

Niets houdt mij nu nog tegen om aan mijn eigen auto te gaan lassen!

Het is duidelijk dat er aan mijn auto gelast moet worden. Aan de wielkasten aan beide kanten zit serieus laswerk. Aan de motorkap voor moeten de binnenste voorschermen gelast worden. En als je eenmaal goed begint komt je altijd nog meer tegen waar ook aan gelast moet worden. Omdat ik deze auto gekocht heb om zelf veel te leren over het onderhoud en de werking, wil ik de auto zelf gaan lassen. Op zoek naar een eigen lasapparaat dus.

Begin 2014 deed ik met mijn broer al een lascursus en daar gebruikte ik een Cebora EVO 160M. Een fijn apparaat en volgens Rustbuster onverwoestbaar. Normaal gesproken zoek ik onderdelen maar ook gereedschap zo veel mogelijk 2e hands maar de aanbiedingen op Marktplaats waren niet goed en met alle uitrusting erbij zou het prijsverschil niet groot zijn. Daarom besloot ik om toch alles nieuw te kopen.

Samen met een ervaren lasser ging ik op pad om de basisuitrusting te kopen:

  • Lasapparaat Cebora EVO 160M
  • Gasfles
  • Laskap
  • Ponstang
  • Verzettang
  • Rol draad van 0.8 mmm
  • Handschoenen
  • Tipjes
  • Reinigingsspray
Lasapparaat Cebora Evo 160M
Lasapparaat Cebora Evo 160M gekocht!

Daarnaast nog diverse zaken om las-en plaatwerk te conserveren en te beschermen tegen roest zoals zinkspray, Tectyl, strijkkit voor lasnaden etc.

basisuitrusting voor lasser met laskap
Basisuitrusting voor de beginnende lasser inclusief laskap

Een flinke investering van ruim €1100,- maar wel een voor het leven. Niets houdt mij nu nog tegen om aan mijn eigen auto te gaan lassen! Oh behalve dan nog wat slijpwerk voordat ik kan gaan lassen.