Onderwerpen: Koppeling

Alle onderdelen zijn nog goed te krijgen behalve de steunplaat.

De koppeling zat al op mijn motor en hier heb ik helaas geen goede foto’s van kunnen maken. Voor de koppeling is het belangrijk dat het geheel op het midden van de motor uitgelijnd is. Alle onderdelen voor de koppeling zijn goed onderstaand diagram te zien.

diagram koppeling BMW 2002
In deze diagram zie je de onderdelen voor de koppeling voor een BMW 2002
onderdelen koppeling BMW 2002
De losse onderdelen voor de koppeling zijn op deze foto goed te zien
De hulpkoppelingscilinder drukt onderdeel nummer 5 weg als je het koppelingspedaal in trapt. Het loont zeer de moeite om voor een hulpcilinder voor de koppeling even goed rond te shoppen op internet. Met een beetje zoeken bespaar je zo een paar tientjes.

Dat geldt ook voor de druklager, nummer 1 in het diagram. Ik heb via wat shoppen een druklager van Sachs gevonden met nummer 3151039131. Ook dit scheelt weer een euro of 25 terwijl dit gewoon een origineel merkartikel is.

De leidingen leg je van de hoofkoppelingcilinder in je pedalenbak naar de hulpkoppelingcilinder. Om deze leiding goed vast te draaien heb je een steunplaat nodig die je om de hulpkoppelingcilinder schuift.

Op de stofkap op je versnellingsbak zit een uitsparing en daar de uitstulping van de steunplaat precies in. Een inkeping in de hulpkoppelingcilinder zorgt er weer voor de steunplaat niet gaat draaien bij het aandraaien van de leiding.

hulpkoppelingcilinder BMW 2002
De hulpkoppelingcilinder blijft op zijn plek aan de versnellingsbak door 2 borgringen