Onderwerpen: Interieur

Het eerste deel van het tapijt zit in het interieur!

De kofferbodemplaten uit mijn Touring waren door de jaren heen erg smerig geworden. Ook waren ze aan de achterkant deels gebroken. De vorige eigenaar had in een van de platen ook een gat gezaagd om een aan de onderkant van de kofferbodemplaat bevestigde rolgordel doorheen te leiden. Tijd voor volledig nieuwe kofferbodemplaten met nieuw tapijt.

Kofferbodemplaat BMW 2002 Touring links
De oude linker kofferbodemplaat van de Touring
Voor deze klus heb je het onderstaande nodig:

  • Multiplex – origineel 6mm, ik heb 9mm gekozen
  • Decoupeerzaag met zaagje voor bochten
  • Nieuw tapijt
  • Spuitlijm – Würth kraftsprühkleber plus
  • 4 Schroefjes 2,9 x 15mm – vanwege dikkere bodem
  • 4 Verdiepte ringen – Dished cup washers
  • Grijze verf voor de platen zelf, eventueel ook grondverf
  • Nietmachine/tacker met nietjes van de juiste lengte
  • Werkbank met groot werkblad
  • Een plank die vies mag worden want al die lijm wil je niet direct op je werkbank
  • Wasbenzine om lijmresten te verwijderen
  • Flink wat doeken

De linker kofferbodemplaat is bevestigd met 4 beugels die door de bodem geschroefd zijn. Ook zit er een vierkant stuk stof op met eronder nog een houten plaat om de bout waarmee je de reservewielbevestiging afdekt. Zowel de beugels als het stuk stof met houten plaat moet je overzetten of opnieuw maken. Ik heb ervoor gekozen om het over te zetten.

Aftekenen oude kofferbodemplaat BMW 2002 Touring op multiplex
De oude kofferbodemplaat teken je af op een nieuw stuk multiplex
De originele plaat is maar 6 mm dik en onderaan over bijna de hele lengte gebroken. De plaat voelt ook heel slap. Voor de zekerheid kies ik voor een maat dikker multiplex van 9mm dikte.
Uitzagen kofferbodemplaat BMW 2002 Touring rechts uit multiplex
Met de decoupeerzaag zaag ik de rechterkofferbakplaat netjes uit
Van oudsher ben ik geen klusser dus ik moest voor deze klus een decoupeerzaag kopen. En heb rustig even geoefend op ander hout. De tip die ik kreeg was: laat de zaag het werk doen. Als je heel langzaam zaagt is het prima mogelijk om het netjes te krijgen. Oh en er zijn blijkbaar zagen voor bochten en voor rechtdoor zagen en dat helpt ook.

Na het netjes op maat zagen is het zaak om beide panelen te passen in de auto.

Kofferbakpanelen van multiplex passen voor BMW 2002 Touring
De kofferbodempanelen passen keurig
Nu de kofferbodempanelen netjes passen zijn er heel veel klusjes die je moet uitvoeren voordat je de bekleding erin kan gaan zetten. Het begint met alle hoeken netjes rond schuren. Je wilt niet dat je op de hoeken de bekleding kapot trekt omdat het nog erg scherp is allemaal.

Voor de overige klusjes markeer ik eerst onderaan en bovenaan het midden van de drager op een stukje tape. Zo kan ik passen en meten en weet ik altijd wat het midden is. Zowel wanneer beide panelen of maar één van de panelen in de auto zit.

De rechterkant is bevestigd met 4 kleine schroefjes die van bovenaf door de panelen heen geschroefd worden. drie schroefjes gaan in de drager in de lengte van de auto, een schroefje gaat achterin het paneel.

Door de schroefjes van onderaf in de auto te schroeven steken ze door de drager heen. Wanneer je nu het paneel aan drukt, prik je waar de gaatjes moeten komen. Dit voorkomt dat je 4 extra gaten moet gaan boren. De gaatjes in het hout boor je voor voordat je gaat bekleden.

beugel kofferbodemplaat links bmw 2002 touring
Beugels voor bevestiging van linkerpaneel

Het linkerpaneel is bevestigd met 4 beugels die van bovenaf door het paneel geschroefd worden. Door het oude paneel erop te leggen kun je door de oude gaten heen in de nieuwe panelen boren en heb je de gaten op de juiste plaats zitten. Dit moet ook eerst omdat hier straks vloerbedekking overheen zit.

schroef beugel kofferbodemplaat links bmw 2002 touring
Met deze schroef bevestig je de beugel. Zoals je ziet zat hier vloerbedekking over gelijmd.
Afdekking reservewielhouder BMW 2002 Touring
De afdekking van de bout voor het reservewiel meet je nu ook alvast af
Schilderen kofferbodemplaat BMW 2002 Touring
Nu alles past en afgemeten is kunnen beide platen geschilderd worden
Nu begint het lastigste deel: het bekleden zelf. Om een idee te krijgen hoe de spuitbus werkt doe ik een proefstukje op een oud paneel. De straal lijm gaat vrij breed maar is instelbaar. Ik stel hem nu op zijn smalst maar dat is alsnog best breed. Door wat proef te spuiten weet je in ieder geval wat je te wachten staat.

Je moet beide kanten inspuiten dus daar moet je van te voren ook werkplek voor maken. Ik heb 2 panelen op verschillende manieren gedaan en denk nu dat dit de handigste manier is.

  1. Spuit eerst de onderkant van het paneel, een rand van een centimeter of 5. Hier ga je de bekleding omheen trekken en opspannen.
  2. Bespuit dan de gehele bovenkant van het paneel inclusief de randen.
  3. Om de vloerbedekking goed te kunnen plakken moet je je concentreren op het vloerbedekkingdeel en dat moet dus vlak zijn. Hiervoor trek je de strook vinyl omhoog zodat de vloerbedekking zo vlak mogelijk ligt.
  4. Spuit nu rondom de strook vinyl in met lijm.
  5. Leg nu het stuk vloerbedekking op balkjes en laat de strook vinyl naar beneden hangen.
  6. Spuit nu het hele stuk vloerbedekking in.
  7. Probeer in een keer het stuk vloerbedekking op de goede plek te leggen maar kies wel de hoek waar je start. Het handigste hiervoor zijn de rechte stukken.
  8. Druk een KLEIN hoekje aan en als het goed ligt pas de rest. Ligt het niet goed dan kun je een klein hoekje lostrekken. Een groot stuk kun je ook los trekken maar het gaat moeilijker en je trekt dan ook veel lijm los met verlies van lijmkracht.
  9. Als de vloerbedekking mooi strak ligt trek je de strook vinyl strak over de randen heen.
  10. In de hoeken en de bochten heb je overlap van vinyl en daar snijdt je meerdere v-vormige happen uit het vinyl. Neem hier je tijd voor.
  11. Trek rondom alles strak en controleer of het er aan de andere kant netjes uit ziet.
  12. Als alles netjes ligt niet je de boel voor de zekerheid vast.
  13. Druk alles goed aan en zet er enige tijd wat gewichten op om de lijm goed te laten hechten.

De lijm zit direct goed vast maar je kunt het indien nodig nog los trekken en ook gewoon weer vast drukken. Maar je moet zeker niet treuzelen. Ik vond het wel een wat stressig klusje.

Als alles goed zit ga je de beugeltjes op het linkerpaneel weer vast zetten en passen of ze goed vast klikken in de auto. Aan de rechterkant ga je die mooie ringetjes met cup washer monteren en vast schroeven in de auto.

Ringetjes kofferbakbodem BMW 2002 Touring
Kijk die mooie ringetjes eens!
Kofferbakbodemplaten BMW 2002 Touring opnieuw bekleed
Het eindresultaat: een mooi nieuw beklede kofferbakbodem!
Hier komt straks nog een reservewiel onder en ongetwijfeld een berg onderdelen voor noodgevallen en langere trips. Er is best wat ruimte voor een en ander dus daar ga ik zeker gebruik van maken.