Gordels in een BMW 2002 monteren

In de BMW 2002 Touring werden in ieder geval gordels voor de voorstoelen geleverd. Ook achterin zijn er gordels geleverd. In de catalogus met onderdelen vind je diverse varianten. De achtergordels waren vaak zogenaamde heupgordels. Dit is wel mooier maar ook erg onveilig. Bij een zwaar ongeluk breek je dan als het ware in 2-en. Ook omdat ik mijn zoontjes graag wil meenemen in kinderstoeltjes zijn 3-punts gordels noodzakelijk.

diagram onderdelen gordels bmw 2002
Op de diagram zie je de voorgordels zoals ik ze ingebouwd heb
Gelukkig zijn er door BMW voor deze gordels ook voorbereidingen in de auto getroffen. Zowel voor als achterin zit er in zwaar verstevigd plaatwerk schroefdraadvoorbereiding voor gordels. Zelfs achterin is er in mijn Touring schroefdraad voor een 3-punts gordel.

Als voorbereiding adviseer ik om alle schroefdraden waar je de bouten voor de gordels in wil draaien met een draadtap schoon te maken. Door antiroest behandelingen door de jaren heen zit er veel troep in het schroefdraad. Ook bij het opnieuw spuiten van de auto komt er weer lak in de het schroefdraad. Hierdoor krijg je de gordelbouten er heel moeilijk in. Het is nog eens extra moeilijk omdat de gordelbouten van fijn schroefdraad gemaakt zijn. Ik had een paar bouten die ik er gewoon niet goed in kreeg.

voorgordel bmw 2002
Een complete voorgordel met rolautomaat inclusief montagemateriaal
Deze gordels kocht ik in 2017 voor €191,80 … per stuk. Een stevig bedrag dus!

Op de foto zie je bij de rolautomaat ook een pen. Deze pen houdt de rolautomaat op zijn plek. Aan beide kanten is deze op een andere plek in de carrosserie van de B-stijl te bevestigen. Je hebt dus een linker- en een rechtergordel nodig anders past de pen niet door de carrosserie. Er zijn vast ook after market gordels te vinden waar dit niet op van toepassing is.

bevestigingspunt gordel bmw 2002 onderaan b-stijl
Onderaan de b-stijl zie je het bevestigingspunt en vlak erboven de ruimte voor de pen
Vlak naast dit bevestigingspunt zit nog een schroefdraad, ook met een gat erboven. Maar voor de gordel moet je dus echt het gat hebben dat direct onderaan de b-stijl zit.
Bevestigingspunt gordel BMW 2002 bovenaan B-stijl
Bovenaan op de B-stijl vind je ook nog een bevestigingspunt voor de gordel
Bevestigingspunt gordel bmw 2002 in tunnel versnellingsbak
Op de tunnel van de versnellingsbak vind je aan beide zijden de voorbereiding voor de gordelontvanger
gordelontvanger voorgordel bmw 2002
De ontvangers voor de voorgordel zijn gemonteerd
Ik moest even goed kijken maar ze zijn correct gemonteerd. Bovenop de gordelontvanger zit een rode knop met daarop “PRESS” en die moet leesbaar zijn vanuit de stoel waarin iemand zit. Ook de sleuf van de ontvanger zit aan de kant van de stoel. Zo bedek je dus niet de knop met je gordel.

De achtergordels zijn een project op zich. Hiervoor was niets meer leverbaar en ik moest dus een set after market gordels kopen. De gordels voor de achterbank hebben een ontvanger van gordelband en niet een harde gordelpees zoals voor de voorgordels op de tunnel van de versnellingsbak zijn gemonteerd. Ook kan hier geen rolautomaat gemonteerd worden. Deze gordels slingeren dus altijd op je achterbank. Jammer maar helaas.

bevestigingspunt achtergordel bmw 2002 onderaan
Onder de achterbank van de auto bevind zich het bevestigingspunt voor de achtergordel
Aan het gat erboven is te zien dat dit een Touring carrosserie is. In het gat erboven bevestig je de achterbank.
achtergordel bmw 2002 onderaan gemonteerd
De bout gaat net onder het paneel door dus die hoef je niet te doorboren
Tijdens het reviseren van het paneel voor de c-stijl viel mij op dat aan de achterkant een ronding in het materiaal zat. Dit was precies ter hoogte van de voorbereiding voor de gordels die al in de carrosserie gelast was. In het paneel had ik al een gat aangebracht en een bus geplaatst.
bevestigingspunt achtergordel bmw 2002 c-stijl
Hier zie je de bout voor de gordel door de c-stijl
achtergordel bmw 2002 c-stijl gemonteerd
Hier zie je de gordel op de c-stijl. Het zou nog mooier zijn met afdekkapjes maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
bevestigingspunt achtergordel bmw 2002 touring midden
Voor de Touring zijn er 2 locaties midden onder de achterbank waar je zware gordelbouten in kunt draaien
gordelontvanger achtergordel bmw 2002 Touring gemonteerd
De gordelontvanger zet je met een bout eenvoudig vast. Als de stoelen erin zitten moet ik de gordels nog op de gewenste lengte stellen.
Met alle gordels monteren ben je echt wel even bezig. Vooral omdat ik door de nieuwe bekleding gaten moest maken. In een net nieuw beklede auto ben je dan natuurlijk super voorzichtig. Ook de onderdelen vinden is niet altijd makkelijk. Bij BMW zijn de gordels nu niet meer leverbaar. Maar er zijn vast ook hele mooie gordels leverbaar die niet van BMW zijn. Dat scheelt je dan ook een schep geld.

Asbakken voor de achterpanelen van mijn Touring

In de hoogtijdagen van de BMW 02 rookten echt nog heel veel mensen. Daarom zit er in de auto onder het dashboard in de middenconsole een asbak. Achterin zitten in beide zijpanelen ook nog 2 asbakken. Zo kun je met 4 man tegelijk ongestoord roken. Ik ben blij dat dat eigenlijk niet meer voorkomt. Omdat ik de auto mooi origineel wil opknappen heb ik gezocht naar asbakken die niet helemaal smerig van al dat roken waren. Bij BTS Autoteile vond ik nog een set en die heb ik vandaag mooi in de nieuw beklede panelen gezet.

asbak bmw 2002 onderdeelnummer 51167466072
Mooie nieuwe asbakken voor de achterpanelen van de BMW 2002
achterkant asbak bmw 2002 onderdeelnummer 51167466072
De asbak druk je voorzichtig door het paneel en dan vouw je de lipjes om.
Hier zie je de asbak in het paneel gemonteerd
Nu zoek ik alleen nog de chromen strip die bovenop dit paneel komt. Ik heb 1 zo’n strip maar die is erg verbogen. Ach ook die strips zal ik vast wel weer weten te vinden.

Kofferbodemplaten BMW 2002 Touring

De kofferbodemplaten uit mijn Touring waren door de jaren heen erg smerig geworden. Ook waren ze aan de achterkant deels gebroken. De vorige eigenaar had in een van de platen ook een gat gezaagd om een aan de onderkant van de kofferbodemplaat bevestigde rolgordel doorheen te leiden. Tijd voor volledig nieuwe kofferbodemplaten met nieuw tapijt.

Kofferbodemplaat BMW 2002 Touring links
De oude linker kofferbodemplaat van de Touring
Voor deze klus heb je het onderstaande nodig:

  • Multiplex – origineel 6mm, ik heb 9mm gekozen
  • Decoupeerzaag met zaagje voor bochten
  • Nieuw tapijt
  • Spuitlijm – Würth kraftsprühkleber plus
  • 4 Schroefjes 2,9 x 15mm – vanwege dikkere bodem
  • 4 Verdiepte ringen – Dished cup washers
  • Grijze verf voor de platen zelf, eventueel ook grondverf
  • Nietmachine/tacker met nietjes van de juiste lengte
  • Werkbank met groot werkblad
  • Een plank die vies mag worden want al die lijm wil je niet direct op je werkbank
  • Wasbenzine om lijmresten te verwijderen
  • Flink wat doeken

De linker kofferbodemplaat is bevestigd met 4 beugels die door de bodem geschroefd zijn. Ook zit er een vierkant stuk stof op met eronder nog een houten plaat om de bout waarmee je de reservewielbevestiging afdekt. Zowel de beugels als het stuk stof met houten plaat moet je overzetten of opnieuw maken. Ik heb ervoor gekozen om het over te zetten.

Aftekenen oude kofferbodemplaat BMW 2002 Touring op multiplex
De oude kofferbodemplaat teken je af op een nieuw stuk multiplex
De originele plaat is maar 6 mm dik en onderaan over bijna de hele lengte gebroken. De plaat voelt ook heel slap. Voor de zekerheid kies ik voor een maat dikker multiplex van 9mm dikte.
Uitzagen kofferbodemplaat BMW 2002 Touring rechts uit multiplex
Met de decoupeerzaag zaag ik de rechterkofferbakplaat netjes uit
Van oudsher ben ik geen klusser dus ik moest voor deze klus een decoupeerzaag kopen. En heb rustig even geoefend op ander hout. De tip die ik kreeg was: laat de zaag het werk doen. Als je heel langzaam zaagt is het prima mogelijk om het netjes te krijgen. Oh en er zijn blijkbaar zagen voor bochten en voor rechtdoor zagen en dat helpt ook.

Na het netjes op maat zagen is het zaak om beide panelen te passen in de auto.

Kofferbakpanelen van multiplex passen voor BMW 2002 Touring
De kofferbodempanelen passen keurig
Nu de kofferbodempanelen netjes passen zijn er heel veel klusjes die je moet uitvoeren voordat je de bekleding erin kan gaan zetten. Het begint met alle hoeken netjes rond schuren. Je wilt niet dat je op de hoeken de bekleding kapot trekt omdat het nog erg scherp is allemaal.

Voor de overige klusjes markeer ik eerst onderaan en bovenaan het midden van de drager op een stukje tape. Zo kan ik passen en meten en weet ik altijd wat het midden is. Zowel wanneer beide panelen of maar één van de panelen in de auto zit.

De rechterkant is bevestigd met 4 kleine schroefjes die van bovenaf door de panelen heen geschroefd worden. drie schroefjes gaan in de drager in de lengte van de auto, een schroefje gaat achterin het paneel.

Door de schroefjes van onderaf in de auto te schroeven steken ze door de drager heen. Wanneer je nu het paneel aan drukt, prik je waar de gaatjes moeten komen. Dit voorkomt dat je 4 extra gaten moet gaan boren. De gaatjes in het hout boor je voor voordat je gaat bekleden.

beugel kofferbodemplaat links bmw 2002 touring
Beugels voor bevestiging van linkerpaneel

Het linkerpaneel is bevestigd met 4 beugels die van bovenaf door het paneel geschroefd worden. Door het oude paneel erop te leggen kun je door de oude gaten heen in de nieuwe panelen boren en heb je de gaten op de juiste plaats zitten. Dit moet ook eerst omdat hier straks vloerbedekking overheen zit.

schroef beugel kofferbodemplaat links bmw 2002 touring
Met deze schroef bevestig je de beugel. Zoals je ziet zat hier vloerbedekking over gelijmd.
Afdekking reservewielhouder BMW 2002 Touring
De afdekking van de bout voor het reservewiel meet je nu ook alvast af
Schilderen kofferbodemplaat BMW 2002 Touring
Nu alles past en afgemeten is kunnen beide platen geschilderd worden
Nu begint het lastigste deel: het bekleden zelf. Om een idee te krijgen hoe de spuitbus werkt doe ik een proefstukje op een oud paneel. De straal lijm gaat vrij breed maar is instelbaar. Ik stel hem nu op zijn smalst maar dat is alsnog best breed. Door wat proef te spuiten weet je in ieder geval wat je te wachten staat.

Je moet beide kanten inspuiten dus daar moet je van te voren ook werkplek voor maken. Ik heb 2 panelen op verschillende manieren gedaan en denk nu dat dit de handigste manier is.

  1. Spuit eerst de onderkant van het paneel, een rand van een centimeter of 5. Hier ga je de bekleding omheen trekken en opspannen.
  2. Bespuit dan de gehele bovenkant van het paneel inclusief de randen.
  3. Om de vloerbedekking goed te kunnen plakken moet je je concentreren op het vloerbedekkingdeel en dat moet dus vlak zijn. Hiervoor trek je de strook vinyl omhoog zodat de vloerbedekking zo vlak mogelijk ligt.
  4. Spuit nu rondom de strook vinyl in met lijm.
  5. Leg nu het stuk vloerbedekking op balkjes en laat de strook vinyl naar beneden hangen.
  6. Spuit nu het hele stuk vloerbedekking in.
  7. Probeer in een keer het stuk vloerbedekking op de goede plek te leggen maar kies wel de hoek waar je start. Het handigste hiervoor zijn de rechte stukken.
  8. Druk een KLEIN hoekje aan en als het goed ligt pas de rest. Ligt het niet goed dan kun je een klein hoekje lostrekken. Een groot stuk kun je ook los trekken maar het gaat moeilijker en je trekt dan ook veel lijm los met verlies van lijmkracht.
  9. Als de vloerbedekking mooi strak ligt trek je de strook vinyl strak over de randen heen.
  10. In de hoeken en de bochten heb je overlap van vinyl en daar snijdt je meerdere v-vormige happen uit het vinyl. Neem hier je tijd voor.
  11. Trek rondom alles strak en controleer of het er aan de andere kant netjes uit ziet.
  12. Als alles netjes ligt niet je de boel voor de zekerheid vast.
  13. Druk alles goed aan en zet er enige tijd wat gewichten op om de lijm goed te laten hechten.

De lijm zit direct goed vast maar je kunt het indien nodig nog los trekken en ook gewoon weer vast drukken. Maar je moet zeker niet treuzelen. Ik vond het wel een wat stressig klusje.

Als alles goed zit ga je de beugeltjes op het linkerpaneel weer vast zetten en passen of ze goed vast klikken in de auto. Aan de rechterkant ga je die mooie ringetjes met cup washer monteren en vast schroeven in de auto.

Ringetjes kofferbakbodem BMW 2002 Touring
Kijk die mooie ringetjes eens!
Kofferbakbodemplaten BMW 2002 Touring opnieuw bekleed
Het eindresultaat: een mooi nieuw beklede kofferbakbodem!
Hier komt straks nog een reservewiel onder en ongetwijfeld een berg onderdelen voor noodgevallen en langere trips. Er is best wat ruimte voor een en ander dus daar ga ik zeker gebruik van maken.

Ringetjes voor de kofferbodemplaten in een BMW 2002 Touring

Ik krijg vaak de vraag hoe lang het nog duurt voor de auto af is. Inmiddels geef ik het standaardantwoord: dit jaar. Een belangrijke reden waarom het zo lang duurt is omdat ik het echt goed probeer te doen. Ook de details die straks niemand ziet.

De ringetjes van de kofferbodemplaat in de Touring zijn een mooi voorbeeld. Deze ringetjes zijn niet vlak zoals normale sluitringen. Ze hebben ook geen opstaand randje zoals kraalringen. Ze zijn eerder komvormig.

Het is heel moeilijk om dit soort dingen te vinden op internet als je niet weet hoe zoiets heet. Of de Facebookgroep Oldtimerliefhebbers heb ik daarom de vraag maar gesteld. Daar zei iemand:
Volgens mij zijn het zgn. ‘cup washers’ die de Britten veel gebruikten in hun autointerieurs. Nog wel verkrijgbaar bij Engelse oldtimer- of bekledingsspecialisten, zoals www.woolies-trim.co.uk/category/339/cup-washers

ringetje kofferbodemplaat BMW 2002 Touring
Met een schroefje en daaronder dit ringetje zet je de rechter kofferbodemplaat vast
Dished cup washers
Dit zijn de ringetjes en ze heten dus dished cup washers
Ik had nog maar 1 ringetjes zoals deze en heb er 3 of 4 nodig. Omdat deze ringetjes geen opstaand randje hebben kun je straks iets in de achterbak schuiven zonder dat het hier tegen aan loopt. Het schroefje verdwijnt in dit ringetje maar je schroeft het door het ringetje niet dwars door de kofferbodemplaat of door de vloerbedekking die ik ook nog ga vervangen.

Hemel voor een BMW 2002 Touring

Een kant en klare hemel is niet meer te koop. De stof gelukkig wel. Dan moet je alleen nog iemand vinden die dit voor je kan doen. Via Paul Gebbink vond ik Mieke die voor mij wel de hemel wilde maken. Ze heeft dat heel erg mooi gedaan en ook geholpen met de installatie. In dit artikel lees je alle tips en trucs die ik tijdens het installeren opgestoken heb.

Voor een nieuw hemeltje en de installatie heb je het volgende nodig:

  • Stof voor de hemel – 3 meter (dit is ruim voldoende)
  • Contactlijm van Bisonkit
  • Papierklemmen – een heleboel maar wel die goed klemmen!
  • Onderdelen die in de hemel komen: binnenspiegel, 2 handgrepen, 2 zonnekleppen en binnenverlichting
  • Beugels waarmee je de hemel in de auto spant
  • Tules waarmee je de beugels in de carrosserie zet
  • Stuk board aan de achterkant van de oude hemel
  • Klemmetjes waarmee het het board achter in de auto klemt
  • Vlijmscherp klein mesje of scalpel of super scherp nagelschaartje

Aan de hand van de oude hemel heeft Mieke een nieuwe hemel gemaakt. De eerste versie die ze mee bracht, was eigenlijk een grote lap stof die nog veel te ruim was. In die lap stof zaten al wel de banen waarin de beugels passen waarmee je de hemel in de auto spant. Verder was het stuk board aan de achterkant van de hemel er ook al in gelijmd.

Tijdens de eerste keer passen van de hemel zag het er al heel erg goed uit. Alleen zei Mieke wel dat er nog enkele bekleding eerst in de auto geplaatst moet worden.

Voorbereiding voor je de hemel plaatst

  1. Lijm isolatie tegen het dak van je auto. Origineel zit hier heel dun schuimrubber. Dat vervang je door iets dikker schuim.
  2. Lijm de bekleding van de A-stijl al op zijn plek. Dit kun je nog beter doen voor je het dashboard plaatst.
  3. Lijm de bekleding van de B-stijl al op zijn plek
  4. Plaats de bekleding van de C-stijl
  5. Zorg dat de draden voor de binnenverlichting gelegd zijn, bevestig de lamp en sluit de lamp ook aan. Bij een open deur zie je dan een lampje branden door het hemeltje heen.
  6. Pro tip: Draai de juiste schroeven in de onderdelen die je later in de hemel moet bevestigen: binnenspiegel, 2 handgrepen, 2 zonnekleppen en binnenverlichting. Je moet hiervoor gaatjes in de hemel snijden en dat is veel makkelijker als je een uitstekend schroefje door de hemel heen voelt.

Nadat ik deze voorbereidende stappen wel allemaal netjes uitgevoerd had was het tijd voor een 2e sessie met Mieke. We begonnen van achter naar voren te werken.
Je schuift de beugels in de kokertjes die in de hemel genaaid zijn.

beugels hemel BMW 2002 Touring plaatsen
De beugels van de hemel buig je zodat je ze in de carrosserie kunt krijgen. Daarna buig je ze met de bocht omhoog.
De boog druk je naar boven zodat de hemel gespannen staat. Deze beugels zorgen ervoor dat de banen in de hemel in zijn vorm komen.
board achteraan hemel BMW 2002 Touring
Hier zie je het board met klemmen van de oude hemel. Dit board gebruik je dus opnieuw.
Na het plaatsen van alle beugels van de hemel is het tijd voor het board. Dat vouw je als het ware naar binnen. Dan klik je het board met de klemmen in de carrosserie.
papierklemmen hemel vast zetten bmw 2002
Met papierklemmen begin je om de hemel vast te zetten.
papierklemmen hemel bmw 2002
Je zet vervolgens de hele hemel eerst vast om te zien of de basis goed is.
Nu is duidelijk te zien dat de basis in ieder geval klopt. Op de B-Stijl knip je de hemel in en vouw je het naar binnen. Op deze foto is de bekleding van de B-stijl nog niet geplaatst maar dat moet dus wel eerst.

Overbodige stof knip je weg met een scherp schaartje voordat je gaat lijmen. Je lijmt kleine delen van de auto per keer.

Je lijmt een klein deel van de carrosserie. Drukt vervolgend dat stuk stof ertegen. Dan trek je het los om het te laten drogen. Na het drogen trek je de stof op spanning en druk je de gelijmde delen tegen elkaar. Dit zet je vast met de papierklemmen.

Stap voor stap lijm je nu de hemel in de hele auto. Je werk kruislings rondom de auto om te voorkomen dat er rare plooien in de hemel komen. Je doet dus niet eerst links en dan de rechterkant. Als alles gelijmd is laat je het een dag drogen voor de zekerheid. Dan kun je alles in de hemel gaan bevestigen.

Dit is wel een werkje wat echt veel makkelijker met zijn 2-en gaat. Ik was blij dat Mieke mij wilde helpen!