Asbakken voor de achterpanelen van mijn Touring

In de hoogtijdagen van de BMW 02 rookten echt nog heel veel mensen. Daarom zit er in de auto onder het dashboard in de middenconsole een asbak. Achterin zitten in beide zijpanelen ook nog 2 asbakken. Zo kun je met 4 man tegelijk ongestoord roken. Ik ben blij dat dat eigenlijk niet meer voorkomt. Omdat ik de auto mooi origineel wil opknappen heb ik gezocht naar asbakken die niet helemaal smerig van al dat roken waren. Bij BTS Autoteile vond ik nog een set en die heb ik vandaag mooi in de nieuw beklede panelen gezet.

asbak bmw 2002 onderdeelnummer 51167466072
Mooie nieuwe asbakken voor de achterpanelen van de BMW 2002
achterkant asbak bmw 2002 onderdeelnummer 51167466072
De asbak druk je voorzichtig door het paneel en dan vouw je de lipjes om.
Hier zie je de asbak in het paneel gemonteerd
Nu zoek ik alleen nog de chromen strip die bovenop dit paneel komt. Ik heb 1 zo’n strip maar die is erg verbogen. Ach ook die strips zal ik vast wel weer weten te vinden.

Kofferbodemplaten BMW 2002 Touring

De kofferbodemplaten uit mijn Touring waren door de jaren heen erg smerig geworden. Ook waren ze aan de achterkant deels gebroken. De vorige eigenaar had in een van de platen ook een gat gezaagd om een aan de onderkant van de kofferbodemplaat bevestigde rolgordel doorheen te leiden. Tijd voor volledig nieuwe kofferbodemplaten met nieuw tapijt.

Kofferbodemplaat BMW 2002 Touring links
De oude linker kofferbodemplaat van de Touring
Voor deze klus heb je het onderstaande nodig:

  • Multiplex – origineel 6mm, ik heb 9mm gekozen
  • Decoupeerzaag met zaagje voor bochten
  • Nieuw tapijt
  • Spuitlijm – Würth kraftsprühkleber plus
  • 4 Schroefjes 2,9 x 15mm – vanwege dikkere bodem
  • 4 Verdiepte ringen – Dished cup washers
  • Grijze verf voor de platen zelf, eventueel ook grondverf
  • Nietmachine/tacker met nietjes van de juiste lengte
  • Werkbank met groot werkblad
  • Een plank die vies mag worden want al die lijm wil je niet direct op je werkbank
  • Wasbenzine om lijmresten te verwijderen
  • Flink wat doeken

De linker kofferbodemplaat is bevestigd met 4 beugels die door de bodem geschroefd zijn. Ook zit er een vierkant stuk stof op met eronder nog een houten plaat om de bout waarmee je de reservewielbevestiging afdekt. Zowel de beugels als het stuk stof met houten plaat moet je overzetten of opnieuw maken. Ik heb ervoor gekozen om het over te zetten.

Aftekenen oude kofferbodemplaat BMW 2002 Touring op multiplex
De oude kofferbodemplaat teken je af op een nieuw stuk multiplex
De originele plaat is maar 6 mm dik en onderaan over bijna de hele lengte gebroken. De plaat voelt ook heel slap. Voor de zekerheid kies ik voor een maat dikker multiplex van 9mm dikte.
Uitzagen kofferbodemplaat BMW 2002 Touring rechts uit multiplex
Met de decoupeerzaag zaag ik de rechterkofferbakplaat netjes uit
Van oudsher ben ik geen klusser dus ik moest voor deze klus een decoupeerzaag kopen. En heb rustig even geoefend op ander hout. De tip die ik kreeg was: laat de zaag het werk doen. Als je heel langzaam zaagt is het prima mogelijk om het netjes te krijgen. Oh en er zijn blijkbaar zagen voor bochten en voor rechtdoor zagen en dat helpt ook.

Na het netjes op maat zagen is het zaak om beide panelen te passen in de auto.

Kofferbakpanelen van multiplex passen voor BMW 2002 Touring
De kofferbodempanelen passen keurig
Nu de kofferbodempanelen netjes passen zijn er heel veel klusjes die je moet uitvoeren voordat je de bekleding erin kan gaan zetten. Het begint met alle hoeken netjes rond schuren. Je wilt niet dat je op de hoeken de bekleding kapot trekt omdat het nog erg scherp is allemaal.

Voor de overige klusjes markeer ik eerst onderaan en bovenaan het midden van de drager op een stukje tape. Zo kan ik passen en meten en weet ik altijd wat het midden is. Zowel wanneer beide panelen of maar één van de panelen in de auto zit.

De rechterkant is bevestigd met 4 kleine schroefjes die van bovenaf door de panelen heen geschroefd worden. drie schroefjes gaan in de drager in de lengte van de auto, een schroefje gaat achterin het paneel.

Door de schroefjes van onderaf in de auto te schroeven steken ze door de drager heen. Wanneer je nu het paneel aan drukt, prik je waar de gaatjes moeten komen. Dit voorkomt dat je 4 extra gaten moet gaan boren. De gaatjes in het hout boor je voor voordat je gaat bekleden.

beugel kofferbodemplaat links bmw 2002 touring
Beugels voor bevestiging van linkerpaneel

Het linkerpaneel is bevestigd met 4 beugels die van bovenaf door het paneel geschroefd worden. Door het oude paneel erop te leggen kun je door de oude gaten heen in de nieuwe panelen boren en heb je de gaten op de juiste plaats zitten. Dit moet ook eerst omdat hier straks vloerbedekking overheen zit.

schroef beugel kofferbodemplaat links bmw 2002 touring
Met deze schroef bevestig je de beugel. Zoals je ziet zat hier vloerbedekking over gelijmd.
Afdekking reservewielhouder BMW 2002 Touring
De afdekking van de bout voor het reservewiel meet je nu ook alvast af
Schilderen kofferbodemplaat BMW 2002 Touring
Nu alles past en afgemeten is kunnen beide platen geschilderd worden
Nu begint het lastigste deel: het bekleden zelf. Om een idee te krijgen hoe de spuitbus werkt doe ik een proefstukje op een oud paneel. De straal lijm gaat vrij breed maar is instelbaar. Ik stel hem nu op zijn smalst maar dat is alsnog best breed. Door wat proef te spuiten weet je in ieder geval wat je te wachten staat.

Je moet beide kanten inspuiten dus daar moet je van te voren ook werkplek voor maken. Ik heb 2 panelen op verschillende manieren gedaan en denk nu dat dit de handigste manier is.

  1. Spuit eerst de onderkant van het paneel, een rand van een centimeter of 5. Hier ga je de bekleding omheen trekken en opspannen.
  2. Bespuit dan de gehele bovenkant van het paneel inclusief de randen.
  3. Om de vloerbedekking goed te kunnen plakken moet je je concentreren op het vloerbedekkingdeel en dat moet dus vlak zijn. Hiervoor trek je de strook vinyl omhoog zodat de vloerbedekking zo vlak mogelijk ligt.
  4. Spuit nu rondom de strook vinyl in met lijm.
  5. Leg nu het stuk vloerbedekking op balkjes en laat de strook vinyl naar beneden hangen.
  6. Spuit nu het hele stuk vloerbedekking in.
  7. Probeer in een keer het stuk vloerbedekking op de goede plek te leggen maar kies wel de hoek waar je start. Het handigste hiervoor zijn de rechte stukken.
  8. Druk een KLEIN hoekje aan en als het goed ligt pas de rest. Ligt het niet goed dan kun je een klein hoekje lostrekken. Een groot stuk kun je ook los trekken maar het gaat moeilijker en je trekt dan ook veel lijm los met verlies van lijmkracht.
  9. Als de vloerbedekking mooi strak ligt trek je de strook vinyl strak over de randen heen.
  10. In de hoeken en de bochten heb je overlap van vinyl en daar snijdt je meerdere v-vormige happen uit het vinyl. Neem hier je tijd voor.
  11. Trek rondom alles strak en controleer of het er aan de andere kant netjes uit ziet.
  12. Als alles netjes ligt niet je de boel voor de zekerheid vast.
  13. Druk alles goed aan en zet er enige tijd wat gewichten op om de lijm goed te laten hechten.

De lijm zit direct goed vast maar je kunt het indien nodig nog los trekken en ook gewoon weer vast drukken. Maar je moet zeker niet treuzelen. Ik vond het wel een wat stressig klusje.

Als alles goed zit ga je de beugeltjes op het linkerpaneel weer vast zetten en passen of ze goed vast klikken in de auto. Aan de rechterkant ga je die mooie ringetjes met cup washer monteren en vast schroeven in de auto.

Ringetjes kofferbakbodem BMW 2002 Touring
Kijk die mooie ringetjes eens!
Kofferbakbodemplaten BMW 2002 Touring opnieuw bekleed
Het eindresultaat: een mooi nieuw beklede kofferbakbodem!
Hier komt straks nog een reservewiel onder en ongetwijfeld een berg onderdelen voor noodgevallen en langere trips. Er is best wat ruimte voor een en ander dus daar ga ik zeker gebruik van maken.

Ringetjes voor de kofferbodemplaten in een BMW 2002 Touring

Ik krijg vaak de vraag hoe lang het nog duurt voor de auto af is. Inmiddels geef ik het standaardantwoord: dit jaar. Een belangrijke reden waarom het zo lang duurt is omdat ik het echt goed probeer te doen. Ook de details die straks niemand ziet.

De ringetjes van de kofferbodemplaat in de Touring zijn een mooi voorbeeld. Deze ringetjes zijn niet vlak zoals normale sluitringen. Ze hebben ook geen opstaand randje zoals kraalringen. Ze zijn eerder komvormig.

Het is heel moeilijk om dit soort dingen te vinden op internet als je niet weet hoe zoiets heet. Of de Facebookgroep Oldtimerliefhebbers heb ik daarom de vraag maar gesteld. Daar zei iemand:
Volgens mij zijn het zgn. ‘cup washers’ die de Britten veel gebruikten in hun autointerieurs. Nog wel verkrijgbaar bij Engelse oldtimer- of bekledingsspecialisten, zoals www.woolies-trim.co.uk/category/339/cup-washers

ringetje kofferbodemplaat BMW 2002 Touring
Met een schroefje en daaronder dit ringetje zet je de rechter kofferbodemplaat vast
Dished cup washers
Dit zijn de ringetjes en ze heten dus dished cup washers
Ik had nog maar 1 ringetjes zoals deze en heb er 3 of 4 nodig. Omdat deze ringetjes geen opstaand randje hebben kun je straks iets in de achterbak schuiven zonder dat het hier tegen aan loopt. Het schroefje verdwijnt in dit ringetje maar je schroeft het door het ringetje niet dwars door de kofferbodemplaat of door de vloerbedekking die ik ook nog ga vervangen.

Hemel voor een BMW 2002 Touring

Een kant en klare hemel is niet meer te koop. De stof gelukkig wel. Dan moet je alleen nog iemand vinden die dit voor je kan doen. Via Paul Gebbink vond ik Mieke die voor mij wel de hemel wilde maken. Ze heeft dat heel erg mooi gedaan en ook geholpen met de installatie. In dit artikel lees je alle tips en trucs die ik tijdens het installeren opgestoken heb.

Voor een nieuw hemeltje en de installatie heb je het volgende nodig:

  • Stof voor de hemel – 3 meter (dit is ruim voldoende)
  • Contactlijm van Bisonkit
  • Papierklemmen – een heleboel maar wel die goed klemmen!
  • Onderdelen die in de hemel komen: binnenspiegel, 2 handgrepen, 2 zonnekleppen en binnenverlichting
  • Beugels waarmee je de hemel in de auto spant
  • Tules waarmee je de beugels in de carrosserie zet
  • Stuk board aan de achterkant van de oude hemel
  • Klemmetjes waarmee het het board achter in de auto klemt
  • Vlijmscherp klein mesje of scalpel of super scherp nagelschaartje

Aan de hand van de oude hemel heeft Mieke een nieuwe hemel gemaakt. De eerste versie die ze mee bracht, was eigenlijk een grote lap stof die nog veel te ruim was. In die lap stof zaten al wel de banen waarin de beugels passen waarmee je de hemel in de auto spant. Verder was het stuk board aan de achterkant van de hemel er ook al in gelijmd.

Tijdens de eerste keer passen van de hemel zag het er al heel erg goed uit. Alleen zei Mieke wel dat er nog enkele bekleding eerst in de auto geplaatst moet worden.

Voorbereiding voor je de hemel plaatst

  1. Lijm isolatie tegen het dak van je auto. Origineel zit hier heel dun schuimrubber. Dat vervang je door iets dikker schuim.
  2. Lijm de bekleding van de A-stijl al op zijn plek. Dit kun je nog beter doen voor je het dashboard plaatst.
  3. Lijm de bekleding van de B-stijl al op zijn plek
  4. Plaats de bekleding van de C-stijl
  5. Zorg dat de draden voor de binnenverlichting gelegd zijn, bevestig de lamp en sluit de lamp ook aan. Bij een open deur zie je dan een lampje branden door het hemeltje heen.
  6. Pro tip: Draai de juiste schroeven in de onderdelen die je later in de hemel moet bevestigen: binnenspiegel, 2 handgrepen, 2 zonnekleppen en binnenverlichting. Je moet hiervoor gaatjes in de hemel snijden en dat is veel makkelijker als je een uitstekend schroefje door de hemel heen voelt.

Nadat ik deze voorbereidende stappen wel allemaal netjes uitgevoerd had was het tijd voor een 2e sessie met Mieke. We begonnen van achter naar voren te werken.
Je schuift de beugels in de kokertjes die in de hemel genaaid zijn.

beugels hemel BMW 2002 Touring plaatsen
De beugels van de hemel buig je zodat je ze in de carrosserie kunt krijgen. Daarna buig je ze met de bocht omhoog.
De boog druk je naar boven zodat de hemel gespannen staat. Deze beugels zorgen ervoor dat de banen in de hemel in zijn vorm komen.
board achteraan hemel BMW 2002 Touring
Hier zie je het board met klemmen van de oude hemel. Dit board gebruik je dus opnieuw.
Na het plaatsen van alle beugels van de hemel is het tijd voor het board. Dat vouw je als het ware naar binnen. Dan klik je het board met de klemmen in de carrosserie.
papierklemmen hemel vast zetten bmw 2002
Met papierklemmen begin je om de hemel vast te zetten.
papierklemmen hemel bmw 2002
Je zet vervolgens de hele hemel eerst vast om te zien of de basis goed is.
Nu is duidelijk te zien dat de basis in ieder geval klopt. Op de B-Stijl knip je de hemel in en vouw je het naar binnen. Op deze foto is de bekleding van de B-stijl nog niet geplaatst maar dat moet dus wel eerst.

Overbodige stof knip je weg met een scherp schaartje voordat je gaat lijmen. Je lijmt kleine delen van de auto per keer.

Je lijmt een klein deel van de carrosserie. Drukt vervolgend dat stuk stof ertegen. Dan trek je het los om het te laten drogen. Na het drogen trek je de stof op spanning en druk je de gelijmde delen tegen elkaar. Dit zet je vast met de papierklemmen.

Stap voor stap lijm je nu de hemel in de hele auto. Je werk kruislings rondom de auto om te voorkomen dat er rare plooien in de hemel komen. Je doet dus niet eerst links en dan de rechterkant. Als alles gelijmd is laat je het een dag drogen voor de zekerheid. Dan kun je alles in de hemel gaan bevestigen.

Dit is wel een werkje wat echt veel makkelijker met zijn 2-en gaat. Ik was blij dat Mieke mij wilde helpen!

Paneel C-stijl reviseren

De panelen van de C-stijl van een touring zijn van een soort foam gemaakt. Daaroverheen zit een bekleding met een reliëf. De kleur is na al die jaren aardig vergeeld. Dit valt je past op als je de hemel van je auto vervangt. Dan is de hemel ineens spierwit ten opzichte van het paneel op de C-stijl.

C-stijl BMW 2002 Touring verkleuring
Het paneel is erg geel geworden als je het vergelijkt met een stuk bekleding van de nieuwe hemel
Om de kleur goed te krijgen heb ik eerst de panelen met witte plastic primer in egaal wit gespoten. Alle verkleuringen, vlekjes en kleine beschadigingen werk je hier mee weg.

Je krijgt hiermee alleen niet de originele matte look terug. Daarom adviseerde de verfhandel mij om een paneel te spuiten op kleur van de hemel met een matte verf. Ze mengden voor mij een spuitbus op kleur van de hemel met daarin behalve verf ook matteerpasta.

spuitbus C-stijl BMW Touring
Dit is de kleur waarmee ik uiteindelijk mijn C-stijl gespoten heb.
Tip was wel om dit in één flinterdunne laag te spuiten. Bij het aanbrengen van meerdere lagen zou de verf ook weer vol zijn en het matte effect verdwijnen. Het resultaat is heel mooi geworden.

opnieuw gespoten paneel c-stijl BMW 2002 Touring
Het paneel is weer als nieuw. In de kleur van het hemeltje met het matte effect van het origineel
In het paneel voor de C-stijl zie je een bus zitten. Dit is de voorbereiding voor de gordels achter. Maar dat is materiaal voor een volgend artikel.