Ringetjes voor de kofferbodemplaten in een BMW 2002 Touring

Ik krijg vaak de vraag hoe lang het nog duurt voor de auto af is. Inmiddels geef ik het standaardantwoord: dit jaar. Een belangrijke reden waarom het zo lang duurt is omdat ik het echt goed probeer te doen. Ook de details die straks niemand ziet.

De ringetjes van de kofferbodemplaat in de Touring zijn een mooi voorbeeld. Deze ringetjes zijn niet vlak zoals normale sluitringen. Ze hebben ook geen opstaand randje zoals kraalringen. Ze zijn eerder komvormig.

Het is heel moeilijk om dit soort dingen te vinden op internet als je niet weet hoe zoiets heet. Of de Facebookgroep Oldtimerliefhebbers heb ik daarom de vraag maar gesteld. Daar zei iemand:
Volgens mij zijn het zgn. ‘cup washers’ die de Britten veel gebruikten in hun autointerieurs. Nog wel verkrijgbaar bij Engelse oldtimer- of bekledingsspecialisten, zoals www.woolies-trim.co.uk/category/339/cup-washers

Met een schroefje en daaronder dit ringetje zet je de rechter kofferbodemplaat vast
Dit zijn de ringetjes en ze heten dus dished cup washers

Ik had nog maar 1 ringetjes zoals deze en heb er 3 of 4 nodig. Omdat deze ringetjes geen opstaand randje hebben kun je straks iets in de achterbak schuiven zonder dat het hier tegen aan loopt. Het schroefje verdwijnt in dit ringetje maar je schroeft het door het ringetje niet dwars door de kofferbodemplaat of door de vloerbedekking die ik ook nog ga vervangen.

Hemel voor een BMW 2002 Touring

Een kant en klare hemel is niet meer te koop. De stof gelukkig wel. Dan moet je alleen nog iemand vinden die dit voor je kan doen. Via Paul Gebbink vond ik Mieke die voor mij wel de hemel wilde maken. Ze heeft dat heel erg mooi gedaan en ook geholpen met de installatie. In dit artikel lees je alle tips en trucs die ik tijdens het installeren opgestoken heb.

Voor een nieuw hemeltje en de installatie heb je het volgende nodig:

  • Stof voor de hemel – 3 meter (dit is ruim voldoende)
  • Contactlijm van Bisonkit
  • Papierklemmen – een heleboel maar wel die goed klemmen!
  • Onderdelen die in de hemel komen: binnenspiegel, 2 handgrepen, 2 zonnekleppen en binnenverlichting
  • Beugels waarmee je de hemel in de auto spant
  • Tules waarmee je de beugels in de carrosserie zet
  • Stuk board aan de achterkant van de oude hemel
  • Klemmetjes waarmee het het board achter in de auto klemt
  • Vlijmscherp klein mesje of scalpel of super scherp nagelschaartje

Aan de hand van de oude hemel heeft Mieke een nieuwe hemel gemaakt. De eerste versie die ze mee bracht, was eigenlijk een grote lap stof die nog veel te ruim was. In die lap stof zaten al wel de banen waarin de beugels passen waarmee je de hemel in de auto spant. Verder was het stuk board aan de achterkant van de hemel er ook al in gelijmd.

Tijdens de eerste keer passen van de hemel zag het er al heel erg goed uit. Alleen zei Mieke wel dat er nog enkele bekleding eerst in de auto geplaatst moet worden.

Voorbereiding voor je de hemel plaatst

  1. Lijm isolatie tegen het dak van je auto. Origineel zit hier heel dun schuimrubber. Dat vervang je door iets dikker schuim.
  2. Lijm de bekleding van de A-stijl al op zijn plek. Dit kun je nog beter doen voor je het dashboard plaatst.
  3. Lijm de bekleding van de B-stijl al op zijn plek
  4. Plaats de bekleding van de C-stijl
  5. Zorg dat de draden voor de binnenverlichting gelegd zijn, bevestig de lamp en sluit de lamp ook aan. Bij een open deur zie je dan een lampje branden door het hemeltje heen.
  6. Pro tip: Draai de juiste schroeven in de onderdelen die je later in de hemel moet bevestigen: binnenspiegel, 2 handgrepen, 2 zonnekleppen en binnenverlichting. Je moet hiervoor gaatjes in de hemel snijden en dat is veel makkelijker als je een uitstekend schroefje door de hemel heen voelt.

Nadat ik deze voorbereidende stappen wel allemaal netjes uitgevoerd had was het tijd voor een 2e sessie met Mieke. We begonnen van achter naar voren te werken.
Je schuift de beugels in de kokertjes die in de hemel genaaid zijn.

beugels hemel BMW 2002 Touring plaatsen
De beugels van de hemel buig je zodat je ze in de carrosserie kunt krijgen. Daarna buig je ze met de bocht omhoog.
De boog druk je naar boven zodat de hemel gespannen staat. Deze beugels zorgen ervoor dat de banen in de hemel in zijn vorm komen.
board achteraan hemel BMW 2002 Touring
Hier zie je het board met klemmen van de oude hemel. Dit board gebruik je dus opnieuw.
Na het plaatsen van alle beugels van de hemel is het tijd voor het board. Dat vouw je als het ware naar binnen. Dan klik je het board met de klemmen in de carrosserie.
papierklemmen hemel vast zetten bmw 2002
Met papierklemmen begin je om de hemel vast te zetten.
papierklemmen hemel bmw 2002
Je zet vervolgens de hele hemel eerst vast om te zien of de basis goed is.
Nu is duidelijk te zien dat de basis in ieder geval klopt. Op de B-Stijl knip je de hemel in en vouw je het naar binnen. Op deze foto is de bekleding van de B-stijl nog niet geplaatst maar dat moet dus wel eerst.

Overbodige stof knip je weg met een scherp schaartje voordat je gaat lijmen. Je lijmt kleine delen van de auto per keer.

Je lijmt een klein deel van de carrosserie. Drukt vervolgend dat stuk stof ertegen. Dan trek je het los om het te laten drogen. Na het drogen trek je de stof op spanning en druk je de gelijmde delen tegen elkaar. Dit zet je vast met de papierklemmen.

Stap voor stap lijm je nu de hemel in de hele auto. Je werk kruislings rondom de auto om te voorkomen dat er rare plooien in de hemel komen. Je doet dus niet eerst links en dan de rechterkant. Als alles gelijmd is laat je het een dag drogen voor de zekerheid. Dan kun je alles in de hemel gaan bevestigen.

Dit is wel een werkje wat echt veel makkelijker met zijn 2-en gaat. Ik was blij dat Mieke mij wilde helpen!

Paneel C-stijl reviseren

De panelen van de C-stijl van een touring zijn van een soort foam gemaakt. Daaroverheen zit een bekleding met een reliëf. De kleur is na al die jaren aardig vergeeld. Dit valt je past op als je de hemel van je auto vervangt. Dan is de hemel ineens spierwit ten opzichte van het paneel op de C-stijl.

C-stijl BMW 2002 Touring verkleuring
Het paneel is erg geel geworden als je het vergelijkt met een stuk bekleding van de nieuwe hemel
Om de kleur goed te krijgen heb ik eerst de panelen met witte plastic primer in egaal wit gespoten. Alle verkleuringen, vlekjes en kleine beschadigingen werk je hier mee weg.

Je krijgt hiermee alleen niet de originele matte look terug. Daarom adviseerde de verfhandel mij om een paneel te spuiten op kleur van de hemel met een matte verf. Ze mengden voor mij een spuitbus op kleur van de hemel met daarin behalve verf ook matteerpasta.

spuitbus C-stijl BMW Touring
Dit is de kleur waarmee ik uiteindelijk mijn C-stijl gespoten heb.
Tip was wel om dit in één flinterdunne laag te spuiten. Bij het aanbrengen van meerdere lagen zou de verf ook weer vol zijn en het matte effect verdwijnen. Het resultaat is heel mooi geworden.

opnieuw gespoten paneel c-stijl BMW 2002 Touring
Het paneel is weer als nieuw. In de kleur van het hemeltje met het matte effect van het origineel
In het paneel voor de C-stijl zie je een bus zitten. Dit is de voorbereiding voor de gordels achter. Maar dat is materiaal voor een volgend artikel.