Inkorten schakelconsole 5-versnellingsbak BMW 2002
Onderwerpen: Versnellingsbak
Passen en meten en aanpassen: het inbouwen van de 5 versnellingsbak in de BMW 2002.
De 5-versnellingsbak van de BMW E21 (de eerste 3-serie) is langer dan de 4-versnellingsbak die standaard op de BMW 2002 gemonteerd is. Omdat beide auto’s dezelfde M10 motor hadden past de versnellingbak wel perfect op de motor. De console en de schakelstang moeten wel ingekort worden. Jeffrey Kok heeft dit al vaker gedaan en wilde mij gelukkig wel een dag helpen.
De dag begon met het ophangen van de versnellingsbak. De versnellingsbak was weer van de auto verwijderd omdat de koppelingscylinder aanliep en de tunnel iets uitgeklopt moest worden. Dit is flink wat tillen maar gelukkig hadden we wel een brug tot onze beschikking.
Daarna begon het opmeten. Dat is eigenlijk heel eenvoudig. De 5-versnellingsbak is 8,9 centimeter langer dan de 4-versnellingsbak en de schakelconsole en de schakelstang moesten dus met deze lengte ingekort worden. Daarna moest het weer netjes aan elkaar gelast worden.

De lagers aan de schakelconsole zijn om trillingen in de auto te verminderen en de auto dus stiller te maken. Dat geldt ook voor het stuk schuimrubber.

We moeten nu nog een steun maken die de console omhoog duwt tegen het dak van de tunnel. Dat is een mooi volgend project. Ook de schakelpook en de onderdelen daarin ga ik nog even opfrissen. Zo is het straks een genot om te rijden. Want het zal wel wennen zijn, weer schakelen na mijn huidige BMW 02 automatic.
Jeffrey, in ieder geval weer heel erg bedankt voor alle hulp en de gezellige dag klussen!
2 reacties