Hoe krijg ik die moer nou los?!
Onderwerpen: Restauratie
De moer was losgesprongen! Het heeft gewerkt! Ik voelde me even een über monteur! Wat zeg ik: ein KFZ-Meister!
Een oude auto restaureren gaat gepaard met het loshalen en vervangen van HEEL VEEL onderdelen. Het zijn voor mij vaak onderdelen waar ik de naam niet van ken. Het onderdeel op de foto is een waterflens. Het verdeeld de koelvloeistof van de radiator over de diverse motoronderdelen die gekoeld moeten worden. In mijn waterflens zit een gat dus ik moest alles even losdraaien en een nieuwe waterflens bestellen en aansluiten. Makkie toch?
Het onderdeel was snel besteld bij Walloth en Nesch en binnen een paar dagen in huis. Het gaat om een waterflens (Waterdistributor of in mooi Duits Abzweigflansch). Het officiële BMW bestelnummer is: 11 53 1 255 158. Nu nog even de moer losdraaien die rechts op de foto zichtbaar is en het onderdeel weer inbouwen.

Ik heb een hele mooie bankschroef gekocht en daar kon ik de oude waterflens in vast zetten. Een passende steeksleutel erbij gezocht en hup losdraaien. Maar… er was geen beweging in te krijgen! Niet na een nacht WD40 erop en erin te spuiten. Ook niet met brute kracht. Via Facebook kreeg ik de tip dat deze moer met wateraansluiting gewoon te koop was. Maar hij kost €25,-. Dat is wel heel fors voor zo’n klein onderdeel.
Via Remco Seegers, eigenaar van een supersnelle BMW 2002tii kreeg ik een tip: verhit het deel waar je het uit wil draaien met een brander. Probeer het los te draaien deel koel te houden. Het ene deel zet dan uit. Het los te draaien deel zet niet of nauwelijks uit en dan zou je het gewoon los moeten kunnen draaien.
Een leuk experiment toch?
Ik heb de waterflens extra hard aangedraaid in de bankschroef. De steeksleutel erbij klaar gelegd. De brander op de waterflens laten branden. Toen was het tijd om het geheel los te schroeven.
De steeksleutel erop en met heel mijn gewicht druk gegeven. Er gebeurde niks. Nog een poging en… CLANG! Ik hoorde een geluid alsof er metaal op metaal geslagen werd. Ik wist het zeker: het was afgebroken. Maar dat klopte niet. De moer was losgesprongen! Het heeft gewerkt! Ik voelde me even een über monteur! Wat zeg ik: ein KFZ-Meister!