Hemel voor een BMW 2002 Touring
Onderwerpen: Interieur
Een hemel plaats je het best met zijn 2-en. Zorg wel voor een goede voorbereiding!
Een kant en klare hemel is niet meer te koop. De stof gelukkig wel. Dan moet je alleen nog iemand vinden die dit voor je kan doen. Via Paul Gebbink vond ik Mieke die voor mij wel de hemel wilde maken. Ze heeft dat heel erg mooi gedaan en ook geholpen met de installatie. In dit artikel lees je alle tips en trucs die ik tijdens het installeren opgestoken heb.
Voor een nieuw hemeltje en de installatie heb je het volgende nodig:
- Stof voor de hemel – 3 meter (dit is ruim voldoende)
- Contactlijm van Bisonkit
- Papierklemmen – een heleboel maar wel die goed klemmen!
- Onderdelen die in de hemel komen: binnenspiegel, 2 handgrepen, 2 zonnekleppen en binnenverlichting
- Beugels waarmee je de hemel in de auto spant
- Tules waarmee je de beugels in de carrosserie zet
- Stuk board aan de achterkant van de oude hemel
- Klemmetjes waarmee het het board achter in de auto klemt
- Vlijmscherp klein mesje of scalpel of super scherp nagelschaartje
Aan de hand van de oude hemel heeft Mieke een nieuwe hemel gemaakt. De eerste versie die ze mee bracht, was eigenlijk een grote lap stof die nog veel te ruim was. In die lap stof zaten al wel de banen waarin de beugels passen waarmee je de hemel in de auto spant. Verder was het stuk board aan de achterkant van de hemel er ook al in gelijmd.
Tijdens de eerste keer passen van de hemel zag het er al heel erg goed uit. Alleen zei Mieke wel dat er nog enkele bekleding eerst in de auto geplaatst moet worden.
Voorbereiding voor je de hemel plaatst
- Lijm isolatie tegen het dak van je auto. Origineel zit hier heel dun schuimrubber. Dat vervang je door iets dikker schuim.
- Lijm de bekleding van de A-stijl al op zijn plek. Dit kun je nog beter doen voor je het dashboard plaatst.
- Lijm de bekleding van de B-stijl al op zijn plek
- Plaats de bekleding van de C-stijl
- Zorg dat de draden voor de binnenverlichting gelegd zijn, bevestig de lamp en sluit de lamp ook aan. Bij een open deur zie je dan een lampje branden door het hemeltje heen.
- Pro tip: Draai de juiste schroeven in de onderdelen die je later in de hemel moet bevestigen: binnenspiegel, 2 handgrepen, 2 zonnekleppen en binnenverlichting. Je moet hiervoor gaatjes in de hemel snijden en dat is veel makkelijker als je een uitstekend schroefje door de hemel heen voelt.
Nadat ik deze voorbereidende stappen wel allemaal netjes uitgevoerd had was het tijd voor een 2e sessie met Mieke. We begonnen van achter naar voren te werken.
Je schuift de beugels in de kokertjes die in de hemel genaaid zijn.
Overbodige stof knip je weg met een scherp schaartje voordat je gaat lijmen. Je lijmt kleine delen van de auto per keer.
Je lijmt een klein deel van de carrosserie. Drukt vervolgend dat stuk stof ertegen. Dan trek je het los om het te laten drogen. Na het drogen trek je de stof op spanning en druk je de gelijmde delen tegen elkaar. Dit zet je vast met de papierklemmen.
Stap voor stap lijm je nu de hemel in de hele auto. Je werk kruislings rondom de auto om te voorkomen dat er rare plooien in de hemel komen. Je doet dus niet eerst links en dan de rechterkant. Als alles gelijmd is laat je het een dag drogen voor de zekerheid. Dan kun je alles in de hemel gaan bevestigen.
Dit is wel een werkje wat echt veel makkelijker met zijn 2-en gaat. Ik was blij dat Mieke mij wilde helpen!
2 reacties