Helicoil in cilinderkop plaatsen
Onderwerpen: Motor
Boren in je motor... doodeng
Bij het starten van de motor is er voor het eerst weer koelvloeistof in het koelsysteem gegoten. Na de start was direct duidelijk dat het lekt bij de waterflens links vooraan de cilinderkop. Ik heb geprobeerd om dit wat aan te draaien maar de stiftschroef pakte niet meer in de cilinderkop.
Dan blijft er maar een ding over en dat is nieuw schroefdraad plaatsen door middel van een helicoil. Het plaatsen hiervan is eenvoudig. Alleen… het gaat hier wel om een net gereviseerde motor. En je moet wel een extra groot gat boren. En de boel moet wel heel blijven. En, en, en…
Om de waterflens te kunnen verwijderen moest de voorste buis van de luchtinlaat ook verwijderd worden. En de steunbeugel van de luchtinlaat moest daar los gedraaid worden.
Om de buis van de luchtinlaat eraf te kunnen trekken moest de flens en de brandstofretourslang op de Kugelfischerpomp er ook af. Uiteraard moesten verder nog de slangen van de waterflens verwijderd worden. Het gaat dan om de 2 slangen van en naar de radiateur en de waterkoelslang naar de Kugelfischerpomp. Ondanks de opvangbakken toch een aardige lekkage van koelvloeistof.
Het is dus zaak om goed te meten hoe diep je moet boren maar ook hoeveel schroefdraad je hebt op je stiftschroef en hoe ver die stiftschroef uit je cilinderkop moet steken om de waterflens nog te kunnen bevestigen.
4 reacties