Onderwerpen: Geen categorie

Bij het starten van de motor is er voor het eerst weer koelvloeistof in het koelsysteem gegoten. Na de start was direct duidelijk dat het lekt bij de waterflens links vooraan de cilinderkop. Ik heb geprobeerd om dit wat aan te draaien maar de stiftschroef pakte niet meer in de cilinderkop.

Dan blijft er maar een ding over en dat is nieuw schroefdraad plaatsen door middel van een helicoil. Het plaatsen hiervan is eenvoudig. Alleen… het gaat hier wel om een net gereviseerde motor. En je moet wel een extra groot gat boren. En de boel moet wel heel blijven. En, en, en…

Stiftschroef
De stiftschroef bij de waterflens

Om de waterflens te kunnen verwijderen moest de voorste buis van de luchtinlaat ook verwijderd worden. En de steunbeugel van de luchtinlaat moest daar los gedraaid worden.

Om de buis van de luchtinlaat eraf te kunnen trekken moest de flens en de brandstofretourslang op de Kugelfischerpomp er ook af. Uiteraard moesten verder nog de slangen van de waterflens verwijderd worden. Het gaat dan om de 2 slangen van en naar de radiateur en de waterkoelslang naar de Kugelfischerpomp. Ondanks de opvangbakken toch een aardige lekkage van koelvloeistof.

Waterflens BMW 2002tii ingebouwd
Hier zie je wat er allemaal los moet. En dat de steun aardig in de weg zit.
Dit is de waterflens met de stiftschroef
Mijn helicoil set komt nu goed van pas

Voor het plaatsen van een helicoil zoek je eerst wat de juiste maat is. In mijn geval een M8 x 1,25. De helicoil moet je net onder de opervlakte aanbrengen. Dit bepaalt dus hoe diep je met de grotere bijgeleverde boor moet boren. Dieper boren mag natuurlijk maar mijn angst was natuurlijk dat ik dan door mijn cilinderkop zou boren.

Het is dus zaak om goed te meten hoe diep je moet boren maar ook hoeveel schroefdraad je hebt op je stiftschroef en hoe ver die stiftschroef uit je cilinderkop moet steken om de waterflens nog te kunnen bevestigen.

Diepte boorgat helicoil meten
Met een stuk tape op de boor kan ik zien hoe diep ik moet boren
Gat boren voor Helicoil
Heel rustig een gat boren voor de helicoil en daarbij de pakking heel laten
Schroefdraad tappen voor Helicoil
Nu het schroefdraad tappen voor de helicoil

Alleen voor een klein steeksleuteltje was er genoeg ruimte. Dan duurt het wel lang maar dat geeft niet. Als de boel maar heel blijft en het schroefdraad maar recht in het gat komt te zitten.

Op deze houder plaats je de helicoil

De helicoil schroef je met deze tool in het nieuw getapte schroefgat. Door het nieuwe schroefdraad past de oude stiftschroef weer perfect. Er zit nog een soort drijver bij waarmee je het draadje onderaan de helicoil eruit slaat. En dan is het tijd om de stiftschroef en de waterflens weer te bevestigen.

De waterflens is opnieuw ingebouwd en het is nu wel mogelijk om hem aan te draaien

Na het opnieuw starten van de motor lekt de waterflens niet meer. Maar er is nog wel een lekkage uit de waterpomp. Helaas. Die kan ik dus ook nog vervangen. Maar de waterflens is in ieder geval niet meer lek.