Gordels in een BMW 2002 monteren
Onderwerpen: Interieur
Safety first. Zowel voor als achterin 3 punts gordels!
In de BMW 2002 Touring werden in ieder geval gordels voor de voorstoelen geleverd. Ook achterin zijn er gordels geleverd. In de catalogus met onderdelen vind je diverse varianten. De achtergordels waren vaak zogenaamde heupgordels. Dit is wel mooier maar ook erg onveilig. Bij een zwaar ongeluk breek je dan als het ware in 2-en. Ook omdat ik mijn zoontjes graag wil meenemen in kinderstoeltjes zijn 3-punts gordels noodzakelijk.
Als voorbereiding adviseer ik om alle schroefdraden waar je de bouten voor de gordels in wil draaien met een draadtap schoon te maken. Door antiroest behandelingen door de jaren heen zit er veel troep in het schroefdraad. Ook bij het opnieuw spuiten van de auto komt er weer lak in de het schroefdraad. Hierdoor krijg je de gordelbouten er heel moeilijk in. Het is nog eens extra moeilijk omdat de gordelbouten van fijn schroefdraad gemaakt zijn. Ik had een paar bouten die ik er gewoon niet goed in kreeg.
Op de foto zie je bij de rolautomaat ook een pen. Deze pen houdt de rolautomaat op zijn plek. Aan beide kanten is deze op een andere plek in de carrosserie van de B-stijl te bevestigen. Je hebt dus een linker- en een rechtergordel nodig anders past de pen niet door de carrosserie. Er zijn vast ook after market gordels te vinden waar dit niet op van toepassing is.
De achtergordels zijn een project op zich. Hiervoor was niets meer leverbaar en ik moest dus een set after market gordels kopen. De gordels voor de achterbank hebben een ontvanger van gordelband en niet een harde gordelpees zoals voor de voorgordels op de tunnel van de versnellingsbak zijn gemonteerd. Ook kan hier geen rolautomaat gemonteerd worden. Deze gordels slingeren dus altijd op je achterbank. Jammer maar helaas.