Bitumen isolatie verwijderen van bodemplaat met een pneumatische beitel

Om de puntjes op de i te zetten voor de spuiter lag ik onder de auto. Het leek op een plek alsof er nog wat tectyl zat. Toen ik beter keek bleek het een gat in een van de 4 doppen in de bodemplaat en nog een gaatje in het randje eromheen. Zucht… weer laswerk was mijn eerste gedachte. Mijn tweede gedachte: nu moet ik toch bitumen isolatie aan de binnenkant van de auto van de bodemplaat verwijderen want misschien is er nog wel meer verborgen roest.

Dop bodemplaat BMW 2002
In de bodemplaat van een BMW 2002 zitten 4 van deze doppen. Helaas zit er in die van mij roest.

Bitumen is echt rotzooi. Een klein deel aan de voorkant heb ik al een keer verwijderd. Met een brander en een verfkrabber. Echt een rotklus. Op de BMW 2002 groep op Facebook zag ik een tip om het te proberen met een pneumatische beitel. Die dingen zijn niet duur. Ik vond er een bij Toolstation voor nog geen €18,-. Als het werkt is dat het geld zeker waard.

pneumatische beitel
Met de pneumatische beitel hamer je de isolatie zo van je bodemplaat af. Dat scheelt echt HEEL VEEL werk.
gat in bodemplaat door pneumatische beitel
De pneumatische beitel gaat alleen zo hard dat ik zo een gat van 5 centimeter in de bodem sloeg. De druk in de compressor moest dus wat omlaag.

Mooi dat nieuwe gereedschap maar de instellingen op de compressor stonden optimaal afgesteld voor het losdraaien van 40 jaar oude bouten. Voor de luchtbeitel is veel minder druk nodig. Dan is hij ook wat hanteerbaarder en is blijft je bodem heel. Weer wat geleerd zal ik maar zeggen. En na al dat ingewikkelde laswerk van de afgelopen tijd krijg ik dit ook wel weer dicht.

Bitumen isolatie verwijderd BMW 2002
In twee uur tijd is alle bitumen isolatie verwijderd. Een heel mooi resultaat!
De laatste restjes bitumen isolatie verwijder ik met een de haakse slijper met een staalborstel erop. Om het dan echt helemaal perfect te maken neem ik het af met een doek met wasbenzine. De spuiter kan het dan weer als nieuw opleveren! Dan is er weer een klus geklaard waar ik echt tegenop zag.

Buitenspiegel op BMW 2002 monteren met blindklinkmoertang

Mijn BMW 2002tii Touring heeft origineel alleen een buitenspiegel aan de bestuurderskant. Ik vind het handig en ook mooier om aan 2 kanten een buitenspiegel te hebben. Via Marktplaats had ik eerder al een linker- en een rechter buitenspiegel gevonden. Nu was het tijd om ze ook te monteren. Dit moet gebeuren voordat de auto naar de spuiter gaat omdat je er gaten in de deur voor moet boren.

In het clubblad van de BMW 02 club stond eerder al een artikel over hoe je dit kon doen op een makkelijke en moderne manier. Met een blindklinkmoertang. Geen idee wat dat is? Dat gold voor mij ook dus ik het het opgezocht. Het is een tang waarmee je een schroefdraad door plaatwerk kunt klinken. De tang trekt het hulsje vast.

Maar die blindklinkmoertangen zijn DUUR! En hoe vaak gebruik je het nou? Maar gelukkig had fietsenmaker Rinus van de leukste fietsenwinkel in Utrecht er een die ik wel mocht lenen.

blindklinkmoertang
Een blindklinkmoertang met opschroefstukken voor verschillende maten moeren.

Blindklinkmoer
Blindklinkmoer, deze schroef je op de blindklinkmoertang en dan duw je hem door het gat en trek je de moer aan tot hij vast zit.

buitenspiegelbevestiging bmw 2002 origineel en blindklinkmoer
Links zie je de originele bevestiging. Omdat ze roestig waren en niet zo goed vast zaten heb ik de originele bevesting ook vervangen door blindklinkmoeren.
De aanpassing op mijn auto is nu dus niet de originele bevestiging en ook zat er rechts geen buitenspiegel op. Maakt dat de auto minder origineel? Waarschijnlijk wel maar de blindklinkmoeren zitten beter vast en sluiten mooier op de carrosserie aan. Dat geld zeker voor de nieuw geboorde gaten. Ik probeer de auto zo origineel mogelijk te houden maar waar mogelijk voer ik wel verbeteringen door.

Schuurblokje met 5 opzetstukken

Na het vertinnen van delen onder de auto bij de achterbumper was er wel erg veel tin achtergebleven. Het geheel voelde ruw en bobbelig. Hoewel dit geen zichtdelen zijn wilde ik het toch weer netter maken. Tin schaaf je normaal weg met een carrosserievijl. Maar met een vijl kom je er gewoon niet tussen. En de vijl kan ook niet bol genoeg worden gesteld.

Je kunt dit ook met de hand schuren maar dan ben je eindeloos lang bezig. Met een slijper kan ook maar vertinnen is een mengsel van tin en lood en een slijper zorgt voor heel veel stof. Lood dat wil je echt niet inademen. Ik ben dus op zoek gegaan naar een schuurblokje met een bolle kant. Ik vond gelukkig deze schuurblokjes.

schuurblokje met verschillende opzetstukken
Schuurblokje met verschillende opzetstukken. Handig als je iets hols of bols moet schuren.

Bij dit schuurblokje kies je de vorm die past bij het te schuren oppervlak en dat deel hecht je via het klittenband aan de handgreep. Om dit geheel vouw je een schuurschijf met klittenband (Velcro) van 150 millimeter.

Ik heb er een doos schuurschijven bij gekocht van P60. Voor het verwijderen van een dikke plak tin was P40 beter geweest. Als je echt gaat schuren voor het voorbereiden voor de spuiter dan heb je natuurlijk een veel fijnere schuurschijf nodig.

De tin heb ik met dit blokje aardig af kunnen schuren. Zeker goed genoeg voor de plaatwerker die alles toch nog een keer naloopt en waarschijnlijk wel apparaten en goede afzuiging heeft om dit ook helemaal perfect te krijgen.

De onmogelijke bereikbare delen heb ik met een elektrische lintvijl weggeslepen. Deze lintvijl van Black & Decker heb ik op Marktplaats gekocht. Ik heb de vijl gebruikt maar tegelijkertijd met een stofzuiger erbij zoveel mogelijk stof afgezogen. Weer een stap verder en dus nog meer gereedschap verzameld…

Sleutelen met Jeffrey Kok

Tijdens het verwijderen van de veerpoten was er toch aardig wat mis gegaan. Twee schroeven waren afgebroken in de veerpoot en ook waren er diverse delen die ik niet los kreeg. De schokdempers kreeg ik niet uit de veerpoten en nog veel meer. Jeffrey bood aan om mij te helpen. We zouden in zijn werkplaats aan de slag gaan en de schroeven uitboren en met een tap het schroefdraad herstellen. Lees verder

Veer vervangen onder een BMW 2002

Omdat de wielkasten van mijn BMW 2002tii Touring roestig zijn moet er een deel uit geslepen worden. Tijdens het slijpen rook het ineens flink naar verbrand rubber. Helaas, de dempring was deels doorgeslepen. Er zat niet anders op. De veer moest onder de auto verwijderd worden om ruimte te hebben om de roestige delen te verwijderen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Op een veer onder een auto staat een enorme druk. Zelfs met een breekijzer kreeg ik hem er niet onder vandaan. Lees verder