BMW Digital Tester Diagnosegerät met stroboscooplamp

Om je BMW mooi af te stellen heb je eigenlijk een stroboscooplamp nodig. Daarmee kun je zien of de ontsteking juist is afgesteld. Extra leuk is het om dan een origineel BMW apparaat te kopen. Nou is het eerlijk gezegd gewoon een Siemens apparaat met een BMW logo maar toch is het extra leuk. Bij dit apparaat zitten ook aparte stekkers die je in de latere modellen BMW kunt steken om van alles mee af te lezen. Voor de BMW 2002 in jargon ook wel E10 genoemd heb je daar niet veel aan. De stroboscooplamp is wel nuttig.

BMW Digital Tester Diagnosegerät 2002 E12 E21 E23 E24 E28
BMW Digital Tester Diagnosegerät voor de BMW 2002 E12 E21 E23 E24 E28
Kabels voor een BMW Digital Tester Diagnosegerät 2002 E12 E21 E23 E24 E28
Kabels voor een BMW Digital Tester Diagnosegerät 2002 E12 E21 E23 E24 E28

Maar zo’n apparaat kopen is makkelijk. Ik moet nog wel leren om er mee te werken. Maar dat wil Jeffrey Kok mij vast wel uitleggen.

Update
Na een poging om te testen blijkt dat ik uitgerekend de kabel mis voor de BMW 02. Heb jij nog zo’n kabel liggen? Dan koop ik hem graag van je. Laat dan even een berichtje achter.

bmw digital tester kabel BMW 2002 onderdeel nummer 81229408022
Dit is de kabel die ik nodig heb om aan te sluiten op de BMW 2002. Deze zoek ik dus met smart!
stekker bmw digital tester kabel BMW 2002 onderdeelnummer 81229408022
Dit is de stekker die ik in mijn BMW 2002 kan steken. Ja ook in de 02 zit een uitleesstekker!
stekker bmw digital tester kabel van bmw 2002 naar digital tester
Dit is de stekker die in de kabels van de Digital Tester past.

Ontvetterbak om onderdelen te reinigen

Van het bedrijf waar ik mijn onderdelen opnieuw wil laten verzinken kreeg ik het verzoek om de onderdelen schoon aan te leveren. Ze hebben wel een bad om te ontroesten maar niet om vet, smeer en tectyl te verwijderen. Voor een mooi resultaat moet je het zo netjes mogelijk aanleveren. Omdat ik heel veel onderdelen heb die ik wil laten verzinken, moest ik iets zoeken waarmee ik dit efficiënt kon doen. Op advies van Jeffrey Kok kocht ik daarom een ontvetterbak.

ontvetterbak
Ontvetterbak voor het reinigen van onderdelen
Een ontvetterbak is een bak waarin je onderdelen kunt laten weken in zogenaamde koud ontvetter. In de ontvetterbak zit ook een pompje met een slang waarop je een kwast kunt aanluiten. Door deze kwast stroomt ontvetter en je kunt de onderdelen zo schoon borstelen. De onderdelen leg je op het plateau waar de ontvetter net niet boven uit komt.

De ontvetterbak die ik kocht heeft een inhoud van 40 liter. Er past precies 10 liter ontvetter in. Ik kocht hiervoor een kan van 10 liter Americol 80 ontvetter van het merk Antol maar er zijn veel meer aanbieders die dit goedje kunnen leveren. De kan kost 40 euro. Niet goedkoop. Sterker nog, de ontvetterbak zelf kost ook 40 euro.

Americol 80 ontvetter van het merk Antol
Americol 80 ontvetter van het merk Antol

onderdelen laten weken in ontvetterbak
De losse kleine onderdelen laat ik een nacht weken in 2 zeven
kwast voor ontvetterbak
De kwast voor de ontvetterbak sluit je aan op de slang met het pompje. Vette onderdelen borstel je op deze manier makkelijk schoon. Vooral na een nacht weken.

onderdeel voor reinigen in ontvetterbak
Dit is een onderdeel voordat het gereinigd is in de ontvetterbak
Onderdeel na reinigen in ontvetterbak
Dit is een onderdeel nadat het gereinigd is in de ontvetterbak

Zoals je ziet is het stukken beter geworden. Al het aangekoekte vet en smeer heb ik er met de ontvetterbakkwast zo af geveegd.

Maar… je ziet ook dat het nog niet perfect is. Er moet nog een keer met de staalborstel op de haakse slijper en met mijn werkbankslijper geborsteld worden. Pas dan kan ik het perfect aanleveren aan de verzinker. Helaas. Het gaat dus toch weer een smerige en stoffige bende worden in mijn garage.

Sleutel voor afstellen van de trommelremmen van een BMW 2002

Daar heb je speciaal gereedschap voor nodig. Ik kan die uitspraak niet meer horen. Ik had het idee dat je voor het restaureren van een oude auto met normaal gereedschap al het werk aan de auto kon doen. Dat valt behoorlijk tegen. Voor de gekste dingen heb je speciaal gereedschap nodig.

Natuurlijk kun je heel veel dingen ook gewoon met normaal gereedschap. Soms is speciaal gereedschap echt nodig, soms is het alleen maar handiger. Het is ook gewoon leuk om te verzamelen. Zoals deze sleutel om de trommelremmen af te stellen: de Hazet 2921 sleutel voor BMW. Een sleutel van bijna 30 centimeter lang met een mooie bocht erin. Zo kun je de trommelremmen afstellen zonder dat je de wielen eraf hoeft te halen.

Hazet 2921 sleutel voor trommelremmen BMW 2002
De Hazet 2921 sleutel voor het afstellen van de trommelremmen van een BMW 02

Voor de BMW 02 serie is er heel veel speciaal gereedschap. Hoewel je dit dus lang niet altijd nodig hebt, vind ik het toch heel leuk om te hebben. Om te gebruiken maar zeker ook om het te verzamelen. Heb jij een stuk BMW 02 speciaalgereedschap en wil het misschien verkopen? Laat dan zeker even een berichtje achter.

Zoals het klokje in de garage tikt, tikt het nergens

Tijdens de restauratie van een oldtimer ben je echt ongelooflijk veel tijd in je garage bezig. Ik ben natuurlijk geneigd om alle tijd in het project zelf te steken. Maar omdat je zoveel tijd in de garage zelf werkt, is het belangrijk om te zorgen dat je er ook lekker kunt werken. Daar besteed ik best veel tijd aan. Het werkt niet motiverend als je naar je garage gaat en met een zucht denkt: wat een bende, zo kan ik eigenlijk niet werken. De afgelopen maand heb ik weer veel kleine verbeteringen aan de garage doorgevoerd die het werken veel fijner maken. Ik geniet daar echt elke dag van en het werk is ook sneller klaar.

De verbeteringen aan de garage van afgelopen maand:

  • Opbergplank aan de wand
  • Opbergplank onder de werkbank
  • Slijper met staalborstel
  • Klok aan de muur

Als je een auto helemaal uit elkaar haalt dan merk je pas hoeveel erin zit. Gelukkig kon ik veel bij mijn schoonouders in Drenthe stallen. Nu de opbouw weer begonnen is heb ik alle dozen eigenlijk weer nodig. Maar waar laat je dat allemaal? Ik wil ook niet wonen in een onderdelenmagazijn.

opbergplank in garage
Als die spullen stal je op een mooie stevige opbergplank waar 5 grote dozen op passen.

Mijn werkbank is gemaakt op de hoogte die voor mij ideaal is: 1 meter hoog. Onderin lag een plank met daarboven een open ruimte van 70 centimeter hoog. De bodem van de plank lag wel vol met grote onderdelen zoals de versnellingbak en de uitlaat maar daarboven was een groot gapend leeg gat. Terwijl ik overal dozen met onderdelen had staan en de ruimte dus goed kon gebruiken.

Ik heb netjes opgemeten welke ruimte er beschikbaar was. Daar heb ik opbergbakken bij gezocht die precies passen zodat echt alle ruimte benut is. Van ijzeren U-profielen heb ik dwarsbalken tussen de poten gelast. Ik heb er een goedkope draagplank in gelegd. In de bakken heb ik de onderdelen per categorie gesorteerd. Er is nu weer orde in de chaos.

Opbergplank onder werkbank
Zes kratten om onderdelen in op te bergen. Orde en ruimte in de werkplaats!

Voor de restauratie van een auto moet je heel vaak oude roestige onderdelen schoonmaken. Bijvoorbeeld bouten of andere kleine onderdelen. Een staalborstel op een werkbankslijper is daar ideaal voor. Ik zocht er een met wat meer vermogen omdat de borstel anders snel stil staat.

Op Marktplaats vond ik een mooie slijper van Swinko. Deze slijper heeft een vermogen van 520 watt. Ik hoop dat het genoeg is. Op Marktplaats vond ik ook nog 2 oude wandsteunen in groene hamerslag kleur die perfect bij de slijper passen. De borstel bestelde ik bij Brammer in Utrecht. Daar hebben ze echt alles voor de klusser maar ik moest er wel ruim een week op wachten.

slijpmachine met staalborstel
Een mooie slijpmachine van Swinko met een vermogen van 520 Watt

Als je lekker bezig bent in de garage vergeet ik de tijd wel eens. Natuurlijk heb ik gewoon een mobieltje bij me maar om daar nou de hele tijd aan te zitten met die vieze vingers… Ik zocht dus een klein klokje op elektriciteit en dus niet op batterijen. Hij moest natuurlijk ook mooi zijn en oud. Dit klokje van Metamec past perfect in mijn garage.

klokje voor garage
Nooit meer de tijd vergeten. Door dit leuke klokje voor de garage.

Momentsleutel

Vroeger ging ik wel eens poolbiljarten of snookeren. Dan kwamen er in de kroeg soms van die gasten met een koffertje met een eigen keu. Dat staat ontzettend lullig als je niet goed kunt biljarten. Dat koffertje heb ik nu ook. Er zit een momentsleutel in want toen ik aan mijn autoproject begon kreeg ik te horen dat ik ABSOLUUT een momentsleutel nodig had. Via Marktplaats kocht ik een momentsleutel van een heel goed merk: de Hazet 6121-1ct. Het is het duurste stuk gereedschap in de hele garage en kostte mij €150! De rest van mijn gereedschap kocht ik bijna allemaal 2e-hands.

Momentsleutel Hazet 6121-1ct
Mijn momentsleutel: de Hazet 6121-1ct
Toen ik mijn gereedschapsbord maakte, heb ik hem er met koffer en al op geschroefd. Hij hangt er al een jaar ongebruikt aan. Het staat heel professioneel totdat ik hem moest gebruiken… ik had geen idee hoe hij werkte. De helften van mijn gereviseerde remklauwen moest ik met een druk van 55Nm (newtonmeter) aandraaien. Maar hoe werkt zo’n ding in godsnaam?

Schoonvader Lammert en zwager Sander hebben het mij uitgelegd. Je kijkt uiteraard eerst in de technische documentatie van bijvoorbeeld je auto en zoekt het aantrekkoppel in Nm van de betreffende bouten op.

blokkeermechanisme momentsleutel
Onderaan de momentsleutel zit een mechanisme waarmee je het koppel vast kunt zetten. Dat draai je eerst los.

Door de handgreep in de richting van de kop te duwen kun je nu het aantrekkoppel instellen. Het aantrekkoppel is te zien op de ijzeren buis. De maat op de sleutel zelf gaat met stappen van 10Nm omhoog en is dus voor de grovere instelling. Die draai je naar het streepje van 50Nm. De ring die om de sleutel zit met de nummers van 1 tot 9 dat is de fijnere instelling.

Instellen aantrekkoppel momentsleutel
Instellen van het aantrekkoppel doe je op de steel van de sleutel
Op de foto zie je dat ik de grove instelling op 50Nm gezet heb. De ring heb ik naar nummer 5 gedraaid. Nu is het aantrekkoppel ingesteld op 55Nm.

Onderaan de sleutel draai je het blokkeermechanisme nu vast. Nu kun je de bouten aandraaien tot het juiste moment. Op dat moment lukt het je niet om de bout verder aan te draaien. Ook hoor je een duidelijke klik in de sleutel.

Nog een laatste tip voor het behoud van je momentsleutel kreeg ik van Sander: Draai alle druk van de momentsleutel af als je hem opbergt. In mijn geval is de laagste druk 20Nm maar dat hangt af van jouw momentsleutel.

Zonder hulp van de schoonfamilie hing die peperdure sleutel waarschijnlijk nog steeds ongebruikt aan mijn gereedschapsbord. Bedankt voor de hulp dus Sander en Lammert!