Helicoil in cilinderkop plaatsen

Bij het starten van de motor is er voor het eerst weer koelvloeistof in het koelsysteem gegoten. Na de start was direct duidelijk dat het lekt bij de waterflens links vooraan de cilinderkop. Ik heb geprobeerd om dit wat aan te draaien maar de stiftschroef pakte niet meer in de cilinderkop.

Dan blijft er maar een ding over en dat is nieuw schroefdraad plaatsen door middel van een helicoil. Het plaatsen hiervan is eenvoudig. Alleen… het gaat hier wel om een net gereviseerde motor. En je moet wel een extra groot gat boren. En de boel moet wel heel blijven. En, en, en…

Stiftschroef
De stiftschroef bij de waterflens

Om de waterflens te kunnen verwijderen moest de voorste buis van de luchtinlaat ook verwijderd worden. En de steunbeugel van de luchtinlaat moest daar los gedraaid worden.

Om de buis van de luchtinlaat eraf te kunnen trekken moest de flens en de brandstofretourslang op de Kugelfischerpomp er ook af. Uiteraard moesten verder nog de slangen van de waterflens verwijderd worden. Het gaat dan om de 2 slangen van en naar de radiateur en de waterkoelslang naar de Kugelfischerpomp. Ondanks de opvangbakken toch een aardige lekkage van koelvloeistof.

Waterflens BMW 2002tii ingebouwd
Hier zie je wat er allemaal los moet. En dat de steun aardig in de weg zit.
Dit is de waterflens met de stiftschroef
Mijn helicoil set komt nu goed van pas

Voor het plaatsen van een helicoil zoek je eerst wat de juiste maat is. In mijn geval een M8 x 1,25. De helicoil moet je net onder de opervlakte aanbrengen. Dit bepaalt dus hoe diep je met de grotere bijgeleverde boor moet boren. Dieper boren mag natuurlijk maar mijn angst was natuurlijk dat ik dan door mijn cilinderkop zou boren.

Het is dus zaak om goed te meten hoe diep je moet boren maar ook hoeveel schroefdraad je hebt op je stiftschroef en hoe ver die stiftschroef uit je cilinderkop moet steken om de waterflens nog te kunnen bevestigen.

Diepte boorgat helicoil meten
Met een stuk tape op de boor kan ik zien hoe diep ik moet boren
Gat boren voor Helicoil
Heel rustig een gat boren voor de helicoil en daarbij de pakking heel laten
Schroefdraad tappen voor Helicoil
Nu het schroefdraad tappen voor de helicoil

Alleen voor een klein steeksleuteltje was er genoeg ruimte. Dan duurt het wel lang maar dat geeft niet. Als de boel maar heel blijft en het schroefdraad maar recht in het gat komt te zitten.

Op deze houder plaats je de helicoil

De helicoil schroef je met deze tool in het nieuw getapte schroefgat. Door het nieuwe schroefdraad past de oude stiftschroef weer perfect. Er zit nog een soort drijver bij waarmee je het draadje onderaan de helicoil eruit slaat. En dan is het tijd om de stiftschroef en de waterflens weer te bevestigen.

De waterflens is opnieuw ingebouwd en het is nu wel mogelijk om hem aan te draaien

Na het opnieuw starten van de motor lekt de waterflens niet meer. Maar er is nog wel een lekkage uit de waterpomp. Helaas. Die kan ik dus ook nog vervangen. Maar de waterflens is in ieder geval niet meer lek.

Campagnolo velgen voor BMW 2002

Als je al ruim 3 jaar met de opbouw van je auto bezig bent moet je geen tijd aan versiering van je auto besteden. Zoals velgen. Duidelijk toch? Totdat je oog valt op velgen voor een BMW 2002 van Campagnolo. Wat mij betreft echt wel een van de mooiste velgen voor de BMW 2002.

De velgen stonden op Marktplaats via een verkoper Witmer & Odijk. Ze stonden er al een aantal weken maar bij Witmer & Odijk verkopen ze erg mooie maar vooral ook erg dure auto’s. Dan denk je toch: boven mijn budget.

Na een paar weken heb ik toch maar eens gebeld. Ik kon ze komen halen voor €400,-. Dat is echt een heel mooie prijs. Bij de werkplaats aangekomen zag ik dat de velgen echt wel gebruiksporen hadden maar toch vond ik ze echt nog heel mooi. Zeker het geld waard dus.

Kofferbak vol BMW 2002 Campagnolo velgen
Met een kofferbak vol Campagnolo velgen vertrok ik weer naar huis
Thuis aangekomen zag ik dat de velgen toch wel heel vuil waren. Vooral van binnen. Omdat de velg deels open is kijk je dan toch op het vuil. Tijd om het dus maar eens goed te reinigen. Met een flinke hoeveelheid Dasty kreeg ik er een hoop vuil af. Maar er zat vooral nog heel veel vuil op. Ik heb alles nogmaals dik ingespoten en ben naar de wasstraat gereden.

Na een goede spuitbeurt was het al veel beter. Maar nog lang niet goed genoeg. Ik kreeg het advies om velgenreiniger erop te spuiten en koos voor velgenreiniger van Meguiar. Dat werkt echt heel goed. Het bruist het vuil er als het ware vanaf.

campagnolo velgen BMW 2002 schoongemaakt
Na flink schrobben met velgenreiniger en de hogedrukspuit in de wasstraat zien de velgen er al erg mooi uit.
Na al dat poetsen was ik niet meer te houden. Ik ben direct naar de auto gegaan en heb de Campagnolo velgen erop gezet.
campagnolo velgen BMW 2002 op auto gemonteerd
Kijk die Campagnolo velgen een glimmen onder de auto!
De oude velgen voor de BMW 2002tii heb ik weer in de kofferbak afgevoerd. Het viel mij direct op dat ze minder goed in de kofferbak pasten dan de 4 Campagnolo velgen met banden. Beide velgen zijn 13 inch velgen. Het verschil zit hem dus in de band. Eerst zat er 185/70 op en nu 195/60. Over banden alleen kun je al een flink artikel schrijven. Maar dat doe ik een andere keer.

Zoals ik al zei: hier moet ik nu eigenlijk niet meer bezig zijn. Dus straks als de auto afgebouwd is en ik weet hoe laag de auto staat DAN zoek ik er een bijpassende band bij die de wielkast mooi vult. Tijd om de auto verder af te bouwen dus.

Remblokken BMW 02

Door een stommiteit van mijn kant heb ik remblokken voor een BMW 1502 gekocht. Toen ze binnen waren viel me direct een ding op: wat zijn die remblokken piepklein! Veel kleiner dan de remblokken voor mijn BMW 2002 Automatic. Ook met deze remblokken ben ik een keer in de fout gegaan toen ik de remblokken voor mijn BMW 2002tii aan het opbouwen was. De remblokken van een BMW 2002tii zijn ook weer groter. Tijd voor een overzicht van de remblokken voor de BMW 02. Zo koop jij hopelijk niet de verkeerde remblokken.

Remblokken van een BMW 1502 hebben bestelnummer 34 11 1 160 175.
Remblokken van een BMW 1602, 1802, 2002 hebben bestelnummer 34 11 1 160 173.
Remblokken van een BMW 2002ti en 2002tii en 2002 Turbo hebben bestelnummer 34 11 1 159 257.

Vergelijking remblokken BMW 1502, 2002 en 2002tii
Van links naar rechts de remblokken van een BMW 1502, 2002 en 2002tii
Vergelijking remblokken BMW 1502, 2002 2002tii achterzijde
Van links naar rechts de remblokken van een BMW 1502, 2002 en 2002tii bekeken van de achterzijde

Het loont zeer de moeite om het internet af te zoeken naar voordelige remblokken. Het prijsverschil is echt heel groot. Dat maakt extra veel uit voor een BMW 2002tii want daarvan zijn de remblokken weer een stuk duurder. Bij BMW kosten deze remblokken ruim 70 euro. Online vind je deze remblokken gewoon voor de helft van het geld en van merken als ATE of Brembo dus echt geen vaag spul.

Nu heb ik nog maar 2 wensen:

  1. Dat de remmen van de BMW 2002tii door het grotere oppervlak beter remmen
  2. Dat iemand mijn remblokken voor een 1502 koopt want dat past dus nooit

Nieuw interieur BMW 2002 Touring

Via de BMW Touring Club op Facebook begon de zoektocht naar iemand die het interieur van mijn BMW 2002tii Touring opnieuw kon bekleden. Ik droom nog wel eens van dat mooie interieur van het Sportpakket met Recaro voorstoelen. Maar de kans dat je dat nog vindt voor een normaal bedrag is zeer klein. Ik heb ook nog naar Scheel stoelen gekeken. Die zitten heerlijk maar zijn ook erg groot. Kenners vertelden mij dat je de stoelen eigenlijk niet goed kon klappen.

Na lang denken heb ik besloten om toch de originele stoelen te behouden. Die waren van een afstand helemaal niet zo verkeerd maar wat dichterbij zag je toch wel veel beschadigingen. Ook was er op diverse plaatsen wit spuitnevel te zien op de bekleding. In de deurpanelen zaten gaten van de boxen. Waarschijnlijk heb je dan wel beter geluid, maar ik vind het ook erg lelijk.

Via een tip van Bouke Veurman kwam ik bij een bekleder in Duitsland die zijn interieur bekleed had. Na wat contact en heen en weer mailen besloot ik de stoelen door hem te laten bekleden. Omdat hij veel BMW 02 doet had hij nog wel een reserveset van exact dezelfde stoelen staan. Hij stelde voor zijn reserveset te bekleden zodat ik maar één keer de rit van 4 uur heen en terug hoef te rijden. Bij het ophalen van de nieuw beklede set, mocht ik mijn oude stoelen achterlaten.

Voorstoelen BMW 2002 Touring nieuw bekleed
Twee nieuw beklede voorstoelen. Goed voor 40 jaar rijplezier!

Voorstoelen en achterbank BMW 2002 Touring
De achterbank met voorstoelen van mijn BMW 2002 Touring. Benieuwd hoe lang dit zo mooi blijft met 2 kinderen…
Ik probeer de auto zo veel mogelijk origineel te restaureren, maar waar mogelijk voeg ik ook verbeteringen toe. In de oude deurpanelen zaten gaten voor boxen. Erg lelijk. Waar ik juist behoefte aan heb is wat opbergruimte in de auto. Ik heb daarom deurvakken van een BMW 2002 Luxus gekocht en op de panelen laten plaatsen. Alles is mee bekleed. De chromen strip is niet meer terug gekomen. Het chroom op deze strip laat bijna altijd los en is ook niet echt van een mooie kwaliteit. Het resultaat is wat mij betreft simpeler en dus beter geworden.

Kijk maar eens hoe mooi het is geworden!

Deurpaneel met deurvakken BMW 2002
Meer bergruimte en minder rondslingerende papieren op vakantie. Dat kan allemaal in die deurvakken.
interieur panelen achter BMW 2002 Touring
De interieurpanelen naast de achterbank zijn in de blauwe skai meebekleed. Alleen de asbakjes zijn afgebroken. Die zoek ik nog.
bekleding achterklep BMW 2002 Touring
De bekleding van de achterklep van een BMW Touring is altijd erg beschadigd. Je kent het wel… de auto iets te vol en die klep moet dicht.