BMW Digital Tester Diagnosegerät met stroboscooplamp

Om je BMW mooi af te stellen heb je eigenlijk een stroboscooplamp nodig. Daarmee kun je zien of de ontsteking juist is afgesteld. Extra leuk is het om dan een origineel BMW apparaat te kopen. Nou is het eerlijk gezegd gewoon een Siemens apparaat met een BMW logo maar toch is het extra leuk. Bij dit apparaat zitten ook aparte stekkers die je in de latere modellen BMW kunt steken om van alles mee af te lezen. Voor de BMW 2002 in jargon ook wel E10 genoemd heb je daar niet veel aan. De stroboscooplamp is wel nuttig.

BMW Digital Tester Diagnosegerät 2002 E12 E21 E23 E24 E28
BMW Digital Tester Diagnosegerät voor de BMW 2002 E12 E21 E23 E24 E28
Kabels voor een BMW Digital Tester Diagnosegerät 2002 E12 E21 E23 E24 E28
Kabels voor een BMW Digital Tester Diagnosegerät 2002 E12 E21 E23 E24 E28

Maar zo’n apparaat kopen is makkelijk. Ik moet nog wel leren om er mee te werken. Maar dat wil Jeffrey Kok mij vast wel uitleggen.

Update
Na een poging om te testen blijkt dat ik uitgerekend de kabel mis voor de BMW 02. Heb jij nog zo’n kabel liggen? Dan koop ik hem graag van je. Laat dan even een berichtje achter.

bmw digital tester kabel BMW 2002 onderdeel nummer 81229408022
Dit is de kabel die ik nodig heb om aan te sluiten op de BMW 2002. Deze zoek ik dus met smart!
stekker bmw digital tester kabel BMW 2002 onderdeelnummer 81229408022
Dit is de stekker die ik in mijn BMW 2002 kan steken. Ja ook in de 02 zit een uitleesstekker!
stekker bmw digital tester kabel van bmw 2002 naar digital tester
Dit is de stekker die in de kabels van de Digital Tester past.

Rekje met assortimentsdozen van Fabory

Via Marktplaats vond ik een mooi rekje met 15 assortimentsdozen van Fabory. Omdat ik beginnend klusser ben, grijp ik nog erg vaak mis maar vanaf nu niet meer! Ik kocht eerder bij Fabory een assortimentsdoos met o-ringen. Super handig omdat je dan van alle maten een paar stuks hebt. Dat klinkt misschien logisch maar bij winkels als Fabory koop je vaak in grote hoeveelheden. Bijvoorbeeld 100 m6 bouten. Ik ben dus erg blij dat ik nu in een keer 15 assortimentsdozen tegelijk gekocht heb.

rekje assortimentsdozen Fabory
Een beetje een donkere foto maar het is een heel mooi rekje voor assortimentsdozen van Fabory

De verkoper zag mijn BMW en zei: het rekje en de assortimentsdozen komen uit de tijd van jouw auto!

Het grappige is dat Fabory de kleuren en het logo wel veranderd hebben maar de maten gelukkig niet! Mijn nieuwe assortimentsdoos met o-ringen past gewoon in het oude rekje.

Assortimentsdoos met C-clips van Fabory
Assortimentsdoos met C-clips van Fabory met het oude logo in rood wit
Fabory assortimentsdoos nieuw logo
Fabory assortimentsdoos met nieuw logo in blauw wit maar met dezelfde maten als het oude doosje.

Bij het rekje kocht ik de volgende assortimentsdozen:

  • Rode fiber ringen
  • Vernikkelde plaatschroeven
  • Koperen dicht ringen
  • C-clips
  • 2 doosjes Borgringen
  • Stiftjes
  • Boutjes van gehard zwart staal
  • Moeren waaronder veel hele kleine moertjes
  • Splitpennen
  • Kleine schroefdraadjes met bovenin een gleuf om te schroeven
  • Ringen
  • Ringen met opening (tegen los trillen)
  • Ringen om bekleding mee vast te schroeven (messing vernikkelde kraalringen)
  • Afdichtingen
  • Verzinkte kleine schroefjes

Het ziet er allemaal prachtig uit. Ieder week is mijn werkplaats weer iets mooier en completer. Ik vind het er ook gewoon heel mooi uit zien al die bakjes met al die kleine mooie onderdelen. Bij de opbouw van mijn BMW heb ik hier vast veel profijt van.

Heb jij nog een mooi oud assortimentsdoosje voor mij in de aanbieding? Stuur dan even een berichtje of laat een commentaar achter. Je kunt nooit genoeg assortimentsdozen hebben… Ook een lege oude assortimentsdoos van Fabory is welkom. Niet alle bakjes zijn meer heel en dat wil ik natuurlijk wel graag.

Ontvetterbak om onderdelen te reinigen

Van het bedrijf waar ik mijn onderdelen opnieuw wil laten verzinken kreeg ik het verzoek om de onderdelen schoon aan te leveren. Ze hebben wel een bad om te ontroesten maar niet om vet, smeer en tectyl te verwijderen. Voor een mooi resultaat moet je het zo netjes mogelijk aanleveren. Omdat ik heel veel onderdelen heb die ik wil laten verzinken, moest ik iets zoeken waarmee ik dit efficiënt kon doen. Op advies van Jeffrey Kok kocht ik daarom een ontvetterbak.

ontvetterbak
Ontvetterbak voor het reinigen van onderdelen
Een ontvetterbak is een bak waarin je onderdelen kunt laten weken in zogenaamde koud ontvetter. In de ontvetterbak zit ook een pompje met een slang waarop je een kwast kunt aanluiten. Door deze kwast stroomt ontvetter en je kunt de onderdelen zo schoon borstelen. De onderdelen leg je op het plateau waar de ontvetter net niet boven uit komt.

De ontvetterbak die ik kocht heeft een inhoud van 40 liter. Er past precies 10 liter ontvetter in. Ik kocht hiervoor een kan van 10 liter Americol 80 ontvetter van het merk Antol maar er zijn veel meer aanbieders die dit goedje kunnen leveren. De kan kost 40 euro. Niet goedkoop. Sterker nog, de ontvetterbak zelf kost ook 40 euro.

Americol 80 ontvetter van het merk Antol
Americol 80 ontvetter van het merk Antol

onderdelen laten weken in ontvetterbak
De losse kleine onderdelen laat ik een nacht weken in 2 zeven
kwast voor ontvetterbak
De kwast voor de ontvetterbak sluit je aan op de slang met het pompje. Vette onderdelen borstel je op deze manier makkelijk schoon. Vooral na een nacht weken.

onderdeel voor reinigen in ontvetterbak
Dit is een onderdeel voordat het gereinigd is in de ontvetterbak
Onderdeel na reinigen in ontvetterbak
Dit is een onderdeel nadat het gereinigd is in de ontvetterbak

Zoals je ziet is het stukken beter geworden. Al het aangekoekte vet en smeer heb ik er met de ontvetterbakkwast zo af geveegd.

Maar… je ziet ook dat het nog niet perfect is. Er moet nog een keer met de staalborstel op de haakse slijper en met mijn werkbankslijper geborsteld worden. Pas dan kan ik het perfect aanleveren aan de verzinker. Helaas. Het gaat dus toch weer een smerige en stoffige bende worden in mijn garage.

Zoals het klokje in de garage tikt, tikt het nergens

Tijdens de restauratie van een oldtimer ben je echt ongelooflijk veel tijd in je garage bezig. Ik ben natuurlijk geneigd om alle tijd in het project zelf te steken. Maar omdat je zoveel tijd in de garage zelf werkt, is het belangrijk om te zorgen dat je er ook lekker kunt werken. Daar besteed ik best veel tijd aan. Het werkt niet motiverend als je naar je garage gaat en met een zucht denkt: wat een bende, zo kan ik eigenlijk niet werken. De afgelopen maand heb ik weer veel kleine verbeteringen aan de garage doorgevoerd die het werken veel fijner maken. Ik geniet daar echt elke dag van en het werk is ook sneller klaar.

De verbeteringen aan de garage van afgelopen maand:

  • Opbergplank aan de wand
  • Opbergplank onder de werkbank
  • Slijper met staalborstel
  • Klok aan de muur

Als je een auto helemaal uit elkaar haalt dan merk je pas hoeveel erin zit. Gelukkig kon ik veel bij mijn schoonouders in Drenthe stallen. Nu de opbouw weer begonnen is heb ik alle dozen eigenlijk weer nodig. Maar waar laat je dat allemaal? Ik wil ook niet wonen in een onderdelenmagazijn.

opbergplank in garage
Als die spullen stal je op een mooie stevige opbergplank waar 5 grote dozen op passen.

Mijn werkbank is gemaakt op de hoogte die voor mij ideaal is: 1 meter hoog. Onderin lag een plank met daarboven een open ruimte van 70 centimeter hoog. De bodem van de plank lag wel vol met grote onderdelen zoals de versnellingbak en de uitlaat maar daarboven was een groot gapend leeg gat. Terwijl ik overal dozen met onderdelen had staan en de ruimte dus goed kon gebruiken.

Ik heb netjes opgemeten welke ruimte er beschikbaar was. Daar heb ik opbergbakken bij gezocht die precies passen zodat echt alle ruimte benut is. Van ijzeren U-profielen heb ik dwarsbalken tussen de poten gelast. Ik heb er een goedkope draagplank in gelegd. In de bakken heb ik de onderdelen per categorie gesorteerd. Er is nu weer orde in de chaos.

Opbergplank onder werkbank
Zes kratten om onderdelen in op te bergen. Orde en ruimte in de werkplaats!

Voor de restauratie van een auto moet je heel vaak oude roestige onderdelen schoonmaken. Bijvoorbeeld bouten of andere kleine onderdelen. Een staalborstel op een werkbankslijper is daar ideaal voor. Ik zocht er een met wat meer vermogen omdat de borstel anders snel stil staat.

Op Marktplaats vond ik een mooie slijper van Swinko. Deze slijper heeft een vermogen van 520 watt. Ik hoop dat het genoeg is. Op Marktplaats vond ik ook nog 2 oude wandsteunen in groene hamerslag kleur die perfect bij de slijper passen. De borstel bestelde ik bij Brammer in Utrecht. Daar hebben ze echt alles voor de klusser maar ik moest er wel ruim een week op wachten.

slijpmachine met staalborstel
Een mooie slijpmachine van Swinko met een vermogen van 520 Watt

Als je lekker bezig bent in de garage vergeet ik de tijd wel eens. Natuurlijk heb ik gewoon een mobieltje bij me maar om daar nou de hele tijd aan te zitten met die vieze vingers… Ik zocht dus een klein klokje op elektriciteit en dus niet op batterijen. Hij moest natuurlijk ook mooi zijn en oud. Dit klokje van Metamec past perfect in mijn garage.

klokje voor garage
Nooit meer de tijd vergeten. Door dit leuke klokje voor de garage.

De garage is weer schoon en netjes

Na 3 dagen poetsen is de garage weer schoon en netjes. Weken ben ik met de haakse slijper met een staalborstel in de weer geweest. Alles was stoffig geworden. Zelfs in afgesloten boxen en achter deuren was het stoffig. De eerste 2 dagen heb ik alles met de luchtspuit op de compressor schoongespoten. Daarna heb ik het netjes in kratten en boxen gedaan en buiten de garage gezet. Met een doek heb ik alle liggende delen zoals planken en deuren afgenomen.

De muren heb ik gestofzuigd en het plafond ook. De garagedeur heb ik met een borstel op een steel en een emmer sop geschrobd. Daarna heb ik de vloer onder water gezet en geschrobd. Met een trekker heb ik het water naar buiten getrokken. Als laatste nog een keer gedweild en nu is de garage weer schoon.

Ik ga over 3 dagen met vakantie naar Tanzania. Daarna keer ik vol frisse moed weer terug om het achterstel en de motor op te bouwen. Ik ben er aan toe om even NIET in de garage te zijn maar kijk er naar uit om straks weer verder te gaan. In een mooie schone garage.

garage schoon en netjes
Helemaal fris en weer schoon. Ik heb weer zin om straks weer in mijn garage te werken.