De kabelboom zit in mijn BMW 2002

Zelfs in een technisch eenvoudige auto als de BMW 2002 ligt nog een kabelboom waarmee je een wijndoos propvol kunt krijgen. Hoewel ik heb geprobeerd om alles netjes te markeren valt dat toch niet mee. Vooral omdat er zoveel tijd tussen het uit en weer inbouwen van de kabelboom zit. Met mijn broer heb ik alle kabels doorgemeten. Ook met bassist Marco ben ik druk geweest met doormeten. We hebben bovendien alle slechte kabelschoentjes vervangen door nieuwe en versleten delen een nieuwe krimpkous gegeven.

kabelboom wikkelen bmw 2002
Daarna begon het wikkelen van de kabelboom met nieuwe tape. Met speciaal kabelboom tape wikkel je de kabels tot zo strak mogelijke bundels
Tijdens het wikkelen loopt je telkens tegen kleine hindernissen aan zoals:

  • wat moet er wel en wat niet in de bundel?
  • hoort dit onderdeel wel of niet in de auto?
  • waar zit dit onderdeel in de auto?
  • tot hoe ver moet ik dit wikkelen?

Sommige stekkers waren behoorlijk vergaan. Om te voorkomen dat het straks ingebouwd is en het contact slecht is, wilde ik ze vervangen. Maar hoe heet zoiets en wie verkoopt het (in hoeveelheden van minder dan 100!). Gelukkig heeft Conrad een heel assortiment met platte stekkers en isoleerhulsjes.

platte stekkers ongeïsoleerd
Platte stekkers in een hoek van 90 graden met bijpassend isoleerhulsje. Bovenin zie je de oude stekker.

Een flinke uitdaging is het zekeringkastje. Omdat je een ingebouwde kabelboom moeilijk kunt wikkelen moet je zo veel mogelijk van te voren wikkelen. Helaas had ik iets te veel gewikkeld. We kregen de stekkers wel in het zekeringkastje maar daarna moesten we het geheel 180 graden draaien om het kastje vast te schroeven. Als we dat deden dan stond alles te veel onder druk.

stekkers voor zekeringkast BMW 2002
De stekkers voor de zekeringkast worden hier op de juiste plaats gezet. Hier lacht Marco nog…

Eén relais konden we helemaal niet thuis brengen. Waarschijnlijk was dit een waarschuwing voor als het je het licht nog aan hebt staan. Dankzij Jeffrey Kok die de hele dag stand by stond voor vele kleine vragen wisten we dat dit er gewoon uit kon. Dit hebben we verwijderd inclusief de vertakking onderaan de zekeringkast. Voor de zekerheid hebben we wel 2 draden door de tule naar de binnenkant van de auto mee getapet naar de zekeringskast.

Door bepaalde zaken naar de logische plek te leggen wisten we ook hoe kabels moesten lopen. Ook kom je er dan achter dat ik niet alles perfect getapet had. Onder aan de 3 relais in de houder zie je 3 kabelbundels lopen. Dit hadden er eigenlijk 2 moeten zijn. De aftakking zou pas moeten gebeuren bij de tule naar de koplamp. Ik ga nog kijken of ik ze nog kan samenvoegen. Ander is het pech.

kabelboom met relais BMW 2002tii
Hier zie je een belangrijk deel van de kabelboom aan de linkerkant. Van schutbord tot koplamp zit er van alles.
Links bovenin de foto zie je de rechthoekige tii tijdschakelaar, daaronder zie je dat er 2 bundels kabels door het schutbord lopen naar de binnenkant van de auto. Links bovenop zie je de zekeringskast waar 2 bundels kabels naar toe lopen. Daarnaast de uitleesstekker! Ja ook in 1973 hadden ze die al. Rechts op de foto zie je de aansluiting van de massa op de carrosserie van de auto, 3 relais en de stroomregelaar.

bobine BMW 2002
Een NOS bobine van Bosch die ik al verzameld had. Dit vind ik er echt zo mooi eruit zien. BMW onderdeelnummer 12138030059, ik kan het nergens vinden.
pomp ruitenwisservloeistof BMW 2002
Een nieuw pompje voor de ruitenwisservloeistof. Je klikt dit vast onderaan de pot.
kabelboom in BMW 2002
De kabelboom zit erin. Met kabelbinders leidt je de kabels boven de neus langs naar de rechte koplamp en claxon.
We moeten nog enkele kleine puntjes op de i zetten zoals die kabelbinders bovenin de neus. Daar zijn er een paar van afgebroken. Ook moet er nog van alles aangesloten worden zoals de claxons en alle verlichting. Oh en de binnenkant van de auto natuurlijk. Maar de basis ligt er. Gelukkig!

Ruitenwissermechanisme

Het ruitenwissermechanisme van mijn auto was erg roestig geworden. En in zo’n mooi opgeknapte auto wil je gewoon geen roestige spullen meer monteren. Ik besloot daarom alles compleet uit elkaar te halen. Alle armen en het console waar je alles aan bevestigt heb ik daarom gestraald. Vooral het console waar alles aan bevestigd is, is bij de meeste BMW 2002’s aangetast. Voor je alle putten daaruit verwijderd hebt, ben je echt een tijd bezig. Daarna is alles mooi verzinkt, ook alle boutjes en moertjes.

Ruitenwissermechanisme diagram BMW 2002
Voor het monteren van een onderdeel uit meerdere delen print ik de diagram altijd uit en plak ik het op mijn garagedeur. Vaak print ik ook nog de lijst met onderdelen uit. Dat maakt monteren makkelijk.

Aan beide uiteinden van de console monteer je 2 lagerbruggen. Deze lagerbruggen moet je niet laten verzinken. Er zit een kapje op van een ander materiaal dat hier niet tegen kan. Deze lagerbrug monteer je met een getande veerring en een platte moer. Daar bovenop komt een onderzetterplaat, een dempingsring en nog een ring. De dempingsringen zijn nog verkrijgbaar bij zowel BMW als Walloth & Nesch.

lagerbrug ruitenwissermechanisme BMW 2002
De lagerbrug met de onderdelen in volgorde waarop ze gemonteerd moeten worden.

Op de bovenstaande foto staan de originele gereviseerde onderdelen. Maar dit is niet meer leverbaar. Bij BMW heb ik voor de volledigheid nog de onderdelen besteld die nog leverbaar zijn. Je wilt iets leren of niet…

Op de bovenstaande foto zie je onderop een ring met opstaand randje. Deze ring is niet meer leverbaar. BMW levert nu twee licht bol staande onderzetterplaten, onderdeelnummer 1353835. Dit zijn de zwarte ringen waar je de dempingsring (onderdeelnummer 1353754) tussen doet. In het midden druk je een rond buisje die het effect van de oude onderste onderzetterplaat overneemt. Dit busje heeft BMW onderdeelnummer 1353766, het is het metalen ringetje op de foto.

rubberen ringen bovenop ruitenwissermechanisme
De nieuwe set met ringen van BMW met rubberen dempingsring en stalen busje voor in de dempingsring.

In het midden van de armen zit de zwengel. Die monteer je uiteindelijk ook op de ruitenwissermotor. Deze bestaat uit een staand deel met 2 bolletjes in verschillende diktes. Onderop zit een groter bolletje. Hier monteer je het lange arm op. Dit is duidelijk te zien want het is het enige arm met een groter busje. Daar bovenop monteer je het kortere arm. Je krijgt ze er het beste op door ze voorzichtig met een holle pijp op de zwengel te hameren. Dit doe je ook bij de 2 lagerbruggen. Je hebt nu alle stangen aan de console bevestigd.

zwengel ruitenwissermechanisme BMW 2002
Onderop de zwengel monteer je het lange arm en bovenop het kortere arm.

Nu is het tijd om het motortje even goed te reinigen. Ik heb een paar motortjes open geschroefd. Bij sommige zat er echt zwart vet in. Andere waren brandschoon. Ik heb voor de zekerheid in de motor het vet vervangen door schoon vet.

Ruitenwissermotor BMW 2002
Dit ruitenwissermotortje kon wel een opfrisbeurt gebruiken en wat vers vet.

Bij Walloth & Nesch verkopen ze nog nieuwe afdekkapjes, artikelnummer 61 61 1 354 597 en ze kosten €22,95. Dat is geen overbodige luxe want na zoveel jaar is het plastic vaak beschadigd. Het oude motortje is nu weer schoon en er zit een mooi nieuw kapje op.

krimpkous ruitenwissermechanisme BMW 2002
Naar de motor is er ook een mooie nieuwe krimpkous geplaatst. Zo zijn de kabels weer netjes beschermd.
Console ruitenwissermechanisme BMW 2002
De motor monteer je aan het console met 3 M6x12 boutjes en een getande veerring. De zwengel monteer je met een moer met een kartelrand eronder.
ruitenwissermechanisme BMW 2002
Het ruitenwissermechanisme is nu klaar om in te bouwen. Beter dan nieuw!

Bij het verwijderen van de armen van het ruitenwissermechanisme maar ook bij het verzinken zijn enkele van de busjes in de armen beschadigd. Heeft iemand nog een tip waar je die busjes nog kunt kopen? Dan kan ik nog een paar ruitenwissermechanismes helemaal perfect maken. Ik heb nog onderdelen liggen voor 3 tot 4 extra mechanismes.

Kabelboom BMW 2002tii verwijderen

Binnenkort ga ik mijn auto laten ijsstralen. Alle vuiligheid en tectyl worden dan verwijderd. Je kunt dit ook zelf doen maar het is een rotwerk waar je echt dagen mee bezig bent. Daar zag ik toch wel erg tegenop, vandaar dat ik hem hier mooi voor wegbreng. Twee weken terug is de afspraak gemaakt en nu heb ik dus een deadline. De auto moet nu echt HELEMAAL kaal gemaakt worden. Lees verder

Dynamo revisie BMW 2002tii

In de BMW 2002 zit een dynamo van Bosch. Voor de gewone 2002 is de dynamo nog wel te koop. De BMW 2002tii heeft een afwijkende dynamo die niet meer leverbaar is. Om de auto origineel te houden is een revisie dus eigenlijk de enige optie. Revisie van een Bosch dynamo is heel makkelijk… je brengt hem gewoon weg en krijgt hem als nieuw terug. Lees verder

Zekeringkast voor de BMW 2002

De zekeringkast van mijn BMW 2002tii Touring is ooit meegespoten. Er zit allemaal witte verf op en het kastje zelf is ook heel smerig. Gewoon niet mooi genoeg om weer terug in mijn auto te bouwen. Op de Duitse eBay kwam ik een nieuw zekeringkastje tegen. Het zag er mooi en als nieuw uit. Lees verder