Hij doet het! Mijn BMW 2002tii Touring is gestart
Onderwerpen: Motor
Bij de 16e poging was het raak: HIJ LOOPT! Ik heb weer een tii!
De afgelopen maanden heb ik de motor van mijn BMW 2002tii Touring weer in originele staat hersteld. De carburateur is verwijderd. De injectiepomp er weer ingebouwd. Vele onderdelen en slangen zijn vervangen. De benzinetank is vervangen door een originele tank voor een injectieauto. Na lang zoeken heb ik een benzinepomp gevonden. Het gasstangenstelsel is aangepast. Alles is aangesloten. Nu is het tijd om de auto voor het eerst te starten.
Over het afstellen van de BMW 2002tii werd in een Duits tijdschrift eens geschreven: BMW 2002tii, wer eins einstellen konnte, durfte sich Goldfinger nennen.
Maar gelukkig kreeg ik hulp van dé expert: Jeffrey Kok van de BMW Touring Club. Hij wilde mij helpen om de motor na 18 jaar stilstand tot leven te wekken. We begonnen met het nalopen van alle slangen. Die zaten goed. We hebben benzine en koelvloeistof toegevoegd.
Jeffrey begon het afstellen van een enorme reeks basiszaken:
- afstelling van de ontsteking met contactpunten
- afstelling gasstangen stelsel voor aandrijving van de injectiepomp en het gaskleppenhuis
- synchroon stellen gasklephuis
- gelijk stellen van pomp op het merkteken op de pomp en op het tandwiel
- gelijk stellen van het merkteken op de krukas poelie en merkteken op het plastic beschermdeksel
- nokken as merkteken afstellen zodat het naar boven wijst (onder de olieverdeel leiding)
- als dat goed staat stel je de ontsteking af op het merkteken op het ontstekingshuis
- daarna zorg je dat alle gasstangen de juiste lengte hebben en het gasklephuis synchroon staat
-
Het is eigenlijk te veel om op te noemen. Ik ben dolblij dat Jeffrey dit gedaan heeft want als beginner is het wel erg hoog gegrepen.


Nu was het tijd om voor het eerst te starten. Een heel spannend moment natuurlijk. De startmotor hoorden we tekeer gaan maar de auto startte niet. Met een plantenspuit met benzine kregen we wel wat leven in de motor maar lopen wilde de auto niet. De oorzaak was duidelijk. Er komt niet genoeg benzine naar de motor.
Tijd voor analyse. Komt er wel benzine via de pomp naar de motor? We hebben de brandstofslang naar de motor losgetrokken en met een opvangbakje gekeken of er brandstofaanvoer was. Dat kwam er met horten en stoten uit. Omdat de auto schuin op een steun stond en ik er maar een paar liter benzine in gedaan had stond er net niet genoeg benzine in de tank. Na nog een paar liter toe te voegen kwam er wel een regelmatige straal benzine uit. De slang hebben we weer aangesloten.
De massakabel naar de accu was erg slecht en ook de accu was oud. Tijdens het starten was te horen dat de startmotor weinig puf had. We hebben de accu door een nieuwe accu vervangen en provisorisch extra massakabels gemaakt. Hoewel de startmotor nu een stuk meer pit had zorgde ook deze wijziging niet voor een start van de motor.
Omdat de vorige eigenaar problemen had met de retourleiding hebben we het deel waaraan de retourleiding verbonden is losgeschroefd. Het is een soort overdruk ventiel. De gaatjes in dat flensje bepalen de druk van de brandstof in de pomp. De binnenkant van dit onderdeel is alleen te controleren door een klein metalen veertje te verwijderen. Helaas sprong dit weg, maar we hebben het weer gevonden. De binnenkant hebben we goed gereinigd en schoongemaakt en alles weer netjes bevestigd. Nu wisten we zeker dat er benzine naar de pomp komt en ook weer uit de pomp kan via de retourleiding. Dus starten maar. Helaas, dit was niet de oplossing.

Nu was het tijd om de pomp te controleren. Bovenop de pomp zitten 4 dopjes die je met een inbussleutel los kunt draaien. Daaronder zitten er tussen de zuigertjes en de dopjes losse klepjes (drukventielen) die we met de pincet hebben verwijderd. Door te starten kun je met een schroevendraaier op de cilinders voelen of de cilinders bewegen en dus niet vast zitten. Het bleek dat maar 2 van de 4 cilinders los waren. De onderdelen hebben we er met een pincet uit gevist, gereinigd en voorzichtig los proberen te tikken. Tijd om ze weer in te bouwen en ook weer te starten. Helaas… weer geen start en de cilinders zaten ook nog steeds vast.
Het was tijd voor grover werk: de kugelfischer injectiepomp moest los. Om dit te doen moet ook de verzegeling van de pomp los. Een van de 4 inbusdopjes is vol gegoten met tin. Met een stevige schroevendraaier krab je dit er makkelijk uit. Na het openen van het kapje van de pomp was in ieder geval duidelijk zichtbaar dat de pomp genoeg olie om te smeren krijgt. Daar kan het dus niet aan liggen.

We hebben de cilindertjes verwijderd en goed gereinigd. Ze zaten vol aanslag en met een extreem fijn schuurpapiertje, wat je nauwelijks voelt hebben we de aanslag verwijderd. Daarna alles weer ingebouwd. Weer wilde de auto niet starten. Door de oude o-ringetjes bovenop de cilinders lekte de pomp nu wel benzine bovenop. Maar dat komt later.
Opnieuw hebben we alles los getikt en los gehaald. Bij het losdraaien van de 4 slangen naar de injectoren hadden we nu wel benzine. Er gaat dus nu in ieder geval benzine naar de injectoren. Hoewel in de injectoren ook nog iets mis kan gaan, besloten we om opnieuw te starten. En geloof het of niet, bij poging nummer 16 is het raak: HIJ LOOPT!!!
Uiteraard loopt hij nog niet mooi. De v-snaar hebben we inmiddels gesteld en dat rotgeluid is nu weg. Diverse andere afstellingen zijn aangepast. De motor loopt inmiddels rustiger maar niet perfect. Dat is nu ook niet van belang. Het doel is gehaald: ik wilde heel graag weten of de motor van de auto goed was en of het weer werkend te krijgen is met de injectie erop. Dat doel heb ik met hulp van Jeffrey Kok gehaald. Super bedankt man!
19 reacties