Differentieel verwijderen BMW 2002
Onderwerpen: Achteras
Het differentieel verwijderen is vooral veel schroeven losmaken. Maar daarna moet je hem wel voorzichtig opvangen!
Een differentieel is een stelsel van tandwielen waarmee met één aandrijvende as meerdere rotaties met verschillende snelheden afgetakt kunnen worden. Als je auto een scherpe bocht om gaat legt het binnenste wiel een veel kortere afstand af dan het buitenste wiel. Het differentieel zorgt ervoor dat beide wielen een verschillende snelheid rond draaien. Dit voorkomt slippen van één van de wielen.
Het differentieel verwijderen gaat in 4 stappen:
- Cardanas verwijderen
- Differentieelolie aftappen via aftapplug
- Aandrijfassen voor beide wielen verwijderen
- Differentieel losschroeven
Omdat de auto nogal hoog staat wilde Arnoud Paternot wel komen helpen. Want als het differentieel dan eindelijk los komt is het toch een zwaar ding. En wat is er nou mooier dan met een klusmaat in de garage te werken. Kijk die pure arbeidsvreugde op Arnouds’ gezicht eens!

Het moeilijkste aan het verwijderen van een differentieel is eigenlijk dat je het zo weinig doet dat alles MUURvast zit. Tip: zet alles twee dagen van te voren in de kruipolie. Ondanks dat ik twee dagen op rij alles flink ingespoten heb met WD40 zat alles nog steeds muurvast. Een combinatie van ouderdom en meerdere lagen tectyl.
De cardanas ging nog vrij makkelijk los. Met wat ronddraaien van de as door Arnoud kon ik er goed bij en krijgen we het uiteindelijk netjes los.
We hebben geprobeerd om de aftapplug los te draaien om de olie van het differentieel af te tappen maar dat lukte met geen mogelijkheid. Door naar de volgende activiteit en maar hopen dat er geen bakken olie uitloopt.
De aandrijfassen zitten met 6 zeskantige zelfborgende moeren vast aan het differentieel. Met een imbussleuteltje moet je dit dus los kunnen krijgen. Gelukkig heb ik een doppenset met imbusdoppen. Je zet ze op een ratel en kunt zo veel meer kracht zetten. Dat is nodig! Met veel kracht kregen we de aandrijfassen los. Deze aandrijfassen zijn flink zwaar en hangen direct naar beneden.
Het differentieel zit met een aantal stevige bouten aan het chassis vast. Met mijn mooie slagmoersleutel is hij zo losgedraaid. Het lastigste onderdeel is dat mijn auto nogal hoog staat. Met mijn hobbykrik en een aantal flinke blokken hout vangen we hem op. Door het differentieel steeds een stukje te laten zakken hebben we het differentieel opgevangen zonder te laten vallen.

De volgende stap is het verwijderen van de achteras. Maar daar heb ik een krik voor nodig die een stuk hoger komt.
1 reactie