Ik kan slecht tegen rommel. Daarom heb ik de standaard deurpanelen uit laten breiden met deurvakken. Deze deurvakken zijn afkomstig uit de Luxus versie van de BMW 2002. Het is dus wel afkomstig uit een BMW 2002. De deurvakken zijn door de bekleder overgezet op mijn oude deurpanelen. In de deurvakken kun je als je een reis met de 02 maakt, zaken als parkeerkaarten, bonnetjes, folders etc bewaren zonder dat de hele auto een rommel is. Dezelfde bekleding is gebruikt voor alle bekleding en panelen in mijn nieuwe interieur.
Meer bergruimte en minder rondslingerende papieren op vakantie. Dat kan allemaal in die deurvakken.De deurpanelen zijn erg mooi geworden. Maar nu moet ik er gaten in maken:
drie gaten voor de portiergreep
een gat voor de hevel om de deur open te maken
een groter gat voor de raamslinger
een groter gat voor het draaiwiel voor het driehoeksraam
Op deze foto zie je wat er op het deurpaneel gemonteerd moet wordenDe veren monteer je onder de gaten in je deurpaneel, de afdekkapjes gaan daar weer overheen. Op de foto staan er iets te veel.De raamspanning bevestig je met speciale clips bovenaan het deurpaneel. Het komt tegen de portierruit aan.Aan de achterkant van het deurpaneel is al goed te zien waar de gaten moeten komen. Ook zie je nu de hele raamspanning zitten.Dit is het moment waarop je dat mooie paneel toch nog naar de knoppen kunt helpen. Ik doe alles dus heel voorzichtig en stap voor stap. Verder pas ik het allemaal op de auto. Omdat alle gaten ruimschoots afgedekt worden door plastic afdekplaatjes kan er niet zo heel veel mis gaan maar ik probeer het toch perfect te doen.
Hoewel de achterkant van de panelen richting geven waar de gaten moeten komen, moet je wel goed opletten. Niet alle gaten in het paneel moeten ook gaten in de bekleding worden. Blijven passen dus. De clips voor de randen van de deurpanelen kun je nu ook alvast plaatsen. Deze clips helpen met het passen op de auto. Als de clips in de auto passen zit je paneel op de goede plek.De clips moet je aan het begin al plaatsen. Dat helpt om te bepalen of je paneel op de goede plek zit.
Als alles gepast is kun je de deur zelf voorbereiden.Als het paneel goed gepast is en klaar is voor installatie, druk je de tules in de deur waar de clips erin gaan.Deze tule voorkomt dat er door deze gaten vocht op de deurpanelen komt. Omdat de deurpanelen van board gemaakt zijn kunnen ze door vocht op gaan zwellen en slap worden.Met plastic folie bekleed je de deur. Dit dient ook om vocht bij je paneel vandaan te houden.Nu alle gaten gemaakt zijn en de deur voorbereid is kan het paneel definitief geplaatst worden.Hij past heel mooi. Alle gaten zijn gemaakt en alleen de portiergreep moet er nog in.Ik kon niet langer wachten. Ik zat in mijn mooie stoel in mijn mooie Touring en besloot het portier toch eens dicht te trekken. Ik schrok want de stoel schoot ineens naar achteren!OH NEE! Mijn deurvak komt tegen de stoelvergrendeling aan.Zucht… Het deurvak is niet ver genoeg naar voren geplaatst. Wat een teleurstelling.
Ik heb contact met de bekleder opgenomen en de deurpanelen worden opnieuw bekleed. De deurvakken worden verder naar voren geplaatst. De nieuwe deurpanelen zijn al binnen. Klaar om te passen.
Maar eerst moet ik nog zorgen dat de deuren beter in de rubbers vallen. Met name de ramen sluiten niet mooi af waardoor je veel ruisende geluiden hebt. Zodra dat allemaal netjes afgesteld is ga ik de panelen definitief installeren.