De nieuwe neus zit op mijn BMW 2002tii Touring
Onderwerpen: Carrosserie
Dagen slijpen, lassen, passen en meten. En in een uurtje las je de nieuwe neus erop.
Het meeste werk aan de carrosserie is voorbereiding. Daar kun je dagen mee bezig zijn. En eerlijk gezegd was ik dat ook. Ik heb uren met de haakse slijper met een staalborstel erop alle delen onder de motorkap kaal geslepen. Het is een stoffig en lawaaiig klusje. Niet het allerleukste werk om te doen. Maar ja… alle lak had vliegroest en dat moet er toch gewoon af. Als je daar overheen spuit komt de roest er zo weer doorheen.

De roest heb ik aangepakt met Rustyco gel. Eigenlijk viel het ontzettend mee. Er was een plek onder de houder voor de remvloeistof. Dat is rotspul en heeft daar misschien gelekt. Verder was de houder voor de accu erg roestig en bij de aansluiting van de kokerbalken met de carrosserie was wat roest. Nergens was het erg genoeg om te lassen.
Aan de bovenkant / buitenkant bij de aansluiting met de deuren was er wel roest. Aan beide kanten heeft autolasser Emile mooie kunststukjes uitgehaald om het te repareren. Plaatjes zijn erin gelast en ook nog stijlen waar de zijdrager later weer tegen gelast kan worden.

Toen de reparaties klaar waren was het tijd voor het meten van de nieuwe neus. Voor het vastlassen hebben we de neus vastgezet met 2 boutjes. De motorkap hebben we erop gelegd en vastgeschroefd.
Op de verticale delen van de carrosserie hebben we ponsgaatjes gemaakt. De nieuwe neus hebben we met proplassen vast gezet aan de carrosserie. Eigenlijk was dat zo klaar. Onderaan de kokerbalken moest een wat dikkere rupslas gemaakt worden. Ook de accubak moest met een rupslas vast gezet worden. Na al dat passen en meten zat de nieuwe neus er binnen een uur op.

De komende dagen slijp ik de lasnaden allemaal netjes. Het motorcompartiment maak ik nog eens helemaal schoon. Dan gaan de lasnaden in de zinkspray en de epoxyprimer. De spuiter kan het dan verder helemaal perfect maken.
Maar nu eerst even genieten. De hele voorkant van de auto is nu nagenoeg aan kant!
3 reacties