De kop is eraf
Onderwerpen: Motor
Met het verwijderen van de cilinderkop is het motorproject begonnen.
Na maanden van plaatwerk en onderdelen verzamelen ben ik nu aan de motor begonnen. Erg leuk om weer aan iets nieuws te beginnen. Binnenkort ga ik naar het motorrevisiebedrijf. Daar kunnen ze de kop doormeten en afpersen. Ook kijken ze of de cilinders niet ovaal zijn geworden. Als dat het geval is moeten de cilinders gehoond worden en moeten er grotere zuigers in de motor komen. Dan is het allemaal meer werk en wordt het duurder. Maar voordat de motor naar het motorrevisiebedrijf kan moet eerst alles verwijderd worden zodat ik alleen het onder- en het bovenblok langs kan brengen.

Ik heb een tijd geleden de olie al uit de motor laten lopen. Om smeerboel te voorkomen heb ik de oliecarter eerst verwijderd. Dit is gewoon een kwestie van schroeven. Aan de voorkant van de motor zit een tandwiel dat de oliepomp aandrijft. Die moet ook los gedraaid worden en dan kun je de ketting los halen en de oliepomp gewoon verwijderen. Dit is noodzakelijk omdat de oliepomp uitsteekt onderaan de motor. Met het gewicht van het motorblok is hij erg kwetsbaar en om beschadigingen te voorkomen verwijder ik hem dus. Dat is handiger bij het vervoeren.
Vervolgens heb ik de waterpomp verwijderd. Deze zit vast aan de voorkant van de motor. Hij zit aan een deksel geschroefd die over de aandrijfketting gaat. Deze deksel en de ketting moet ik ook verwijderen om de kop te kunnen verwijderen. Door de jaren heen vult zo’n motor zich met smurrie van de koelvloeistof. Dit reinigen ze wel weer bij het motorrevisiebedrijf maar smerig is het allemaal wel.

De komende dagen ga ik nog wel wat meer onderdelen verwijderen zodat ik echt alleen het onderblok en de kop hoef mee te nemen. Maar ik ben blij dat de kop er alvast zo makkelijk af ging. En ook dat de pakking er nog zo netjes uit ziet. Dat is in ieder geval een goed teken. Maar meten is weten. De cilinderkop wordt gemeten op honderdsten van millimeters en dat zie je niet met het blote oog.
2 reacties