Onderwerpen: Verwarming en Airconditioning

Een BMW koelkast instelbaar tot 5 graden met 130 pk!

Een week geleden hebben we geprobeerd de airco te vullen met koelmiddel om te testen of het allemaal werkt zoals we het bedacht hebben. Op de dag zelf kwamen we er helaas achter dat het systeem geen luchtdruk en daarmee dus ook geen koelmiddel doorlaat. We dachten dat het expansieventiel niet zou werken. Nadat ik de verdamper onder het dashboard weer uitgebouwd had bleek dat het expansieventiel gewoon lucht door liet.

Het moest dus aan andere delen van het systeem liggen. Maar de condensor is nieuw dus die kan eigenlijk niet verstopt zitten. We hebben de droger voor in de neus getest met lucht uit de compressor en ook deze liet gewoon lucht door. Zou het dan in de nieuw geperste leidingen zitten die aan de verdamper geperst zijn? Eigenlijk kan dit niet maar we hebben het toch gecontroleerd.

Wat blijkt… de koppeling zit vol loctite. Normaal vul je na het aansluiten van de leidingen ook direct het systeem maar nu was dit niet mogelijk. Een overschot aan loctite zou normaal weggeblazen zijn in het systeem naar nu kon het dus uitharden in de koppeling waardoor de leiding verstopt was.

airconditioning leiding vol loctite
Helaas… de leiding zit inderdaad vol Loctite. Nu kan ik alles weer in elkaar zetten.
We hebben de koppeling verwijderd en ik kon de verdamper weer inbouwen. Vanochtend heb ik alles weer ingebouwd en vanmiddag was het tijd voor de nieuwe poging.
airconditioning vullen bmw 2002tii
De airconditioning wordt gevuld, eerst met 500 gram koelmiddel en uiteindelijk met 650 gram tot de juiste druk is bereikt.
Frans en Lucien controleren en meten de temperatuur van de ingaande en uitgaande leiding
Frans en Lucien controleren en meten de temperatuur van de ingaande en uitgaande leiding
meters airconditioning machine
Op de meters van de airconditioningmachine is de druk maar ook de temperatuur te zien
Omdat het hele systeem maatwerk is moeten we in stappen vullen totdat de druk correct is. We beginnen met 500 gram en komen uiteindelijk op 650 gram uit. Op de meter is de hoogste druk te zien van rond de 16 à 17 bar. Bij die druk schakelt de fan aan die in de neus van de auto voor de condensorplaat zit. Dan zie je de druk direct afnemen en worden ook de laagste temperaturen in de auto gemeten.
Meting temperatuur airconditioning in auto
De binnentemperatuur die de airco blaast was op het laagste punt 5,2 graden. Bij een buitentemperatuur van 23 graden.
Op de weg terug naar huis heb ik de airco op de koudste stand gezet en de blower vol laten blazen. Dan is het gewoon echt fris in de auto. Geweldig! Hij doet het dus nu echt na al dat gepuzzel en het lange wachten op onderdelen.

De komende tijd is het zaak om het systeem goed te testen, bij voorkeur op een warme zonnige dag waar het normaal bloedheet is in een BMW 2002. Verder zijn er uiteraard nog heel wat dingen die nu weer moeten gebeuren. Maar nu eerst even genieten van mijn koelcel op wielen. Frans en Lucien…bedankt voor alle hulp en uitleg!

Wat er nu nog moet gebeuren:

  • Uitboren van de compressorbeugel zodat de compressor niet zo dicht bij de slang onderaan de radiateur komt
  • Testen of condenswaterafvoer werkt voor ik een overstroming in de auto heb
  • Radio weer inbouwen
  • Zijpanelen weer inbouwen

Meer weten over het airconditioning systeem in de BMW 2002?
Kijk dan vooral ook even bij deze artikelen die ik er eerder al over schreef:
Airconditioning voor de BMW 2002
Compressor airconditioning BMW 2002