Onderwerpen: airconditioning

Het eerste onderdeel voor airconditioning zit op de auto!

Uit Amerika ontving ik een berg onderdelen voor een Behr airconditioning voor een BMW 2002. Nu is het tijd om dit stap voor stap te gaan monteren. Te beginnen met de compressor voor de airconditioning. Bij de onderdelen zat een steun om de Sanden 508 compressor aan het motorblok te bevestigen. Deze steun heb ik gespoten in de epoxyprimer. Daarna heb ik hem netjes zwart gespoten.

motorsteun airconditioning BMW 2002
Met enkele bouten en een paar veerringen heb ik de steun op het motorblok gemonteerd.

De steun moet je onderaan over de motorsteun monteren. Omdat je de steun voor de compressor over de motorsteun schroeft, heb ik voor aan de steun een extra dikke veerring gemonteerd tussen de compressorsteun en het motorblok. Zo komt de steun recht op het motorblok te staan en blijft de compressor mooi in lijn met de pulley.

Bij het verwijderen van de oude pulley hebben we alles netjes gemarkeerd zodat de motor en injectie die nu al op tijd stonden ook met de nieuwe pulley netjes op tijd staan. Daarna hebben we met de slagmoersleutel de oude pulley losgeschroefd zodat de nieuwe pulley er weer op kon.

De pulley voor de BMW 2002tii is al speciaal maar de pulley voor de BMW 2002tii met airco is weer anders omdat je behalve de aandrijving van de kugelfischer injectiepomp ook de compressor met een extra riem moet aandrijven. Bij het monteren bleek dat de nieuwe pulley ervoor zorgt dat de riem tegen het motorblok aan loopt op het punt waar je de zwarte beschermkap van de aandrijfriem naar de injectie tegen het motorblok schroeft.

Hier heeft Fred Pel geholpen en een klein randje van de aluminium kettingdeksel van het motorblok weg gezaagd. Hierdoor loopt de snaar mooi van de pulley naar de compressor voor de airconditioning. Zonder ook maar iets te raken. Toch best even spannend om gewoon wat af te zagen van je net gereviseerde motor.

compressor airconditioning BMW 2002 zijaanzicht
De compressor bevestig je eenvoudig met een paar bouten, moeren en ringen aan de steun.
Stelmechanisme aandrijfriem airconditioning BMW 2002
Onderaan de compressor bevestig je stelbeugels waarmee je straks de riem op spanning kunt krijgen.
compressor airconditioning BMW 2002 vooraanzicht
De compressor zit erop. Het is moeilijk te zien maar de compressor lijnt nu al goed uit tussen de pulley dus er zal niet veel gesteld hoeven worden.
Nu moet ik op zoek naar een aandrijfriem die past tussen de nieuwe pulley en de compressor. Want je kunt de spanning wel een beetje stellen maar de riem moet eigenlijk bij aankoop al netjes passen. Grote afstanden overbrug je namelijk echt niet met het stelmechanisme. Als die riem er op zit dan zal waarschijnlijk ook de zwarte beschermkap aangepast moeten worden. Daar zit nu geen gat in waar de aandrijfriem naar de compressor voor de airconditioning doorheen past. Een mooie puzzel is het, die airco!