De compressor voor de airconditioning is gemonteerd
Onderwerpen: Verwarming en Airconditioning
Het eerste onderdeel voor airconditioning zit op de auto!
Uit Amerika ontving ik een berg onderdelen voor een Behr airconditioning voor een BMW 2002. Nu is het tijd om dit stap voor stap te gaan monteren. Te beginnen met de compressor voor de airconditioning. Bij de onderdelen zat een steun om de Sanden 508 compressor aan het motorblok te bevestigen. Deze steun heb ik gespoten in de epoxyprimer. Daarna heb ik hem netjes zwart gespoten.
De steun moet je onderaan over de motorsteun monteren. Omdat je de steun voor de compressor over de motorsteun schroeft, heb ik voor aan de steun een extra dikke veerring gemonteerd tussen de compressorsteun en het motorblok. Zo komt de steun recht op het motorblok te staan en blijft de compressor mooi in lijn met de pulley.
Bij het verwijderen van de oude pulley hebben we alles netjes gemarkeerd zodat de motor en injectie die nu al op tijd stonden ook met de nieuwe pulley netjes op tijd staan. Daarna hebben we met de slagmoersleutel de oude pulley losgeschroefd zodat de nieuwe pulley er weer op kon.
De pulley voor de BMW 2002tii is al speciaal maar de pulley voor de BMW 2002tii met airco is weer anders omdat je behalve de aandrijving van de kugelfischer injectiepomp ook de compressor met een extra riem moet aandrijven. Bij het monteren bleek dat de nieuwe pulley ervoor zorgt dat de riem tegen het motorblok aan loopt op het punt waar je de zwarte beschermkap van de aandrijfriem naar de injectie tegen het motorblok schroeft.
Hier heeft Fred Pel geholpen en een klein randje van de aluminium kettingdeksel van het motorblok weg gezaagd. Hierdoor loopt de snaar mooi van de pulley naar de compressor voor de airconditioning. Zonder ook maar iets te raken. Toch best even spannend om gewoon wat af te zagen van je net gereviseerde motor.
1 reactie