Stuiklassen van spatbord

Een van de spannendste projecten aan de auto was het stuiklassen van de spatbordranden met lasser Emile. Spannend, want dat is toch het deel dat je ziet. Het bepaalt eigenlijk of de auto mooi wordt of niet. Zoals al het laswerk is het eigenlijk vooral pas en meetwerk. We hebben de spatborden er eindeloos voor gehouden en lang gepast en gemeten.

Met griptangen hebben we toen de spatborden vastgezet en afgetekend waar ze moesten komen. Net tot aan die lijn hebben we de oude carrosserie weg geslepen. Zo past de nieuwe spatbordrand er perfect tegenaan. Om het zo mooi mogelijk te krijgen hebben we de spatborden stuik gelast. Dat wil zeggen: je zorgt dat het oude en het nieuwe deel elkaar niet overlappen maar net tegen elkaar stoten. De Duitsers noemen dat zo mooi auf StoƟ. Met vele kleine puntjes las je het vervolgens dicht.

Na het afmeten hebben we de perfect tegen elkaar passende delen op meerdere plaatsen nog een klein beetje afgeslepen zodat de intergrip klemmen voor stuiklassen er net tussen pasten. Het plaatje steek je tussen de 2 delen die je aan elkaar wilt lassen door. Aan de binnenkant druk je dan het vierkanten staafje erdoor. De vleugelmoer draai je aan en dan zit het perfect tegen elkaar aan.

Intergrip klem voor stuiklassen
Intergrip klem voor stuiklassen.
De intergrip klemmen zijn verkrijgbaar bij Blankers Unusual Classics.
spatbord vast gezet met intergrips klemmen
Het spatbord is op zo veel mogelijk plaatsen vast gezet met stuiklasklemmen

Nu alles vast zit is het zaak om zo voorzichtig mogelijk te lassen. Het plaatwerk mag niet te heet worden want dan trekt het krom. Om dit te voorkomen kun je eigenlijk maar 2 dingen doen:

  1. Puntje voor puntje lassen en weer af laten koelen
  2. Koperen strip achter de las houden om zoveel mogelijk warmte weg te geleiden

De koperen strip achter alle lassen houden dat was mijn taak. Emile heeft het echte laswerk gedaan.

Stuiklas spatbord met paar lassen vast
Met een paar puntjes las je het spatbord vast. Tussendoor laat je het afkoelen

stuiklas spatbord
Stipje voor stipje las je nu alles vast. Je last telkens op een andere plek om vervorming te voorkomen
Nu alles vast zit kun je de klemmetjes verwijderen en ook deze plekken lasje voor lasje dichtlassen. Na het dichtlassen slijp je alle stipjes bijna volledig weg. Hierbij probeer te voorkomen om het plaatwerk om de lasjes heen te raken. Dit plaatwerk moet zo dik mogelijk blijven.

Na het afslijpen schijn je met een felle looplamp achter het laswerk. Als er licht door komt is het niet dicht. In dat geval zet je nog weer een aantal extra puntjes die je ook weer af slijpt totdat alles wel dicht zit.

De binnen en buitenspatbordranden sluiten niet heel mooi aan. Dat ligt niet aan het laswerk maar aan de pasvorm van het reparatieplaatwerk. De binnenspatborden hebben bredere randen dan de buitenspatborden.

Met de plasmasnijder heeft Emile de overstekende delen weggeslepen. Met de lamellenschijf is alles helemaal perfect aansluitend gemaakt. In de spatbordranden zijn een paar gaatjes geboord en met een puntlas vast gelast. De rest kitten we dicht met strijkkit.

Spatbord stuiklassen
Het resultaat is erg netjes geworden. Er zijn geen grote vervormingen in het plaatwerk.
De komende tijd ga ik de lasnaden nog netjes vertinnen. Dan is de kans op scheurtjes en roest helemaal voorbij.

Klussen met mijn broer

Een week geleden heb ik een lijst gemaakt van wat er nog moest gebeuren voor de auto naar de spuiter kon. Het was nogal een lijst met werk! Ik zag er tegenop om weer dagen in mijn eentje in de garage te staan om die lange lijst af te werken. Maar gelukkig bood mijn broer aan om twee dagen te komen helpen.

In twee dagen hebben we veel roest bestreden met Fertan. Daarna hebben we alles afgenomen en ingespoten met epoxyprimer. Van die ellenlange lijst waar mijn naam boven stond hebben we in twee dagen 17 van de 29 punten weg kunnen strepen. Er is nu nog steeds zat te doen maar het is alweer een heel stuk draaglijker.

Motorcompartiment BMW 2002tii
Het motorcompartiment is grondig ontroest en ingespoten met epoxyprimer. Klaar voor de spuiter.

Een ander voordeel van samen klussen is een frisse blik op mijn werkplaatsje. Die is erg mooi geworden maar hij kan natuurlijk altijd beter. Mijn broer zei: Wat heb je weinig licht! De TL-balken boven je werkbank geven veel meer licht dan de TL balken in de rest van de garage. Hij had gelijk.

We zijn naar de bouwmarkt gereden en hebben de huidige TL-balken vervangen door TL-balken met een hoger wattage. Achter in de garage bij de garagedeur was het altijd erg donker. Daar hebben we een extra TL-balk opgehangen.

Extra TL-balk in garage
En er was licht, VEEL licht! Een extra TL balk achterin de garage maakt een groot verschil

Auto voorbereiden voor spuiter

Voordat de auto naar de spuiter gaat moet er heel veel gebeuren. Sommige dingen zijn logisch, zoals dat al het laswerk klaar moet zijn. Voor andere dingen moet je echt verder vooruit denken. Dat is een stuk lastiger, zeker als je onervaren bent zoals ik. De afgelopen paar weken spookt het de hele tijd door mijn hoofd. Ik heb ik de hele tijd ingevingen: Niet vergeten om de bumpergaten te boren! of Trekhaak bevestiging!. Doodmoe wordt ik ervan, vooral omdat er maar werk bij lijkt te komen. Er zit maar een ding op: een lijst maken met wat er nog moet gebeuren voor de auto naar de spuiter kan. En deze lijst stap voor stap afwerken.

Status BMW 2002tii Touring op 3 maart 2015
Zo staat mijn BMW 2002tii Touring er nu bij. Nog niet klaar voor de spuiter dus.

To do lijst met lasser Emile

  • Achterbumper passen en gaten boren in nieuwe spatbordranden
  • Sierlijstgaten afmeten en boren links en rechts achter
  • Sierlijstgaten overal netjes maken en eventueel bijboren tot de juiste maat
  • Bodemplaat rechts voor dichtlassen
  • Kokerbalk rechts voor dichtlassen
  • Bodemplaat links voor dichtlassen
  • Kokerbalk links voor dichtlassen
  • Twee klemmetjes voor isolatie op bodemplaat lassen
  • Handremleiding onder auto vastlassen
  • Buitenspatbord links achter afmeten
  • Buitenspatbord links achter inlassen
  • Buitenspatbord rechts achter inlassen
  • Dorpel rechts achter inlassen
  • Bovenkant wielkast links achter dicht lassen
  • Bovenkant wielkast rechts achter dicht lassen
  • Voorschermen inpassen in nieuwe neus
  • Nieuwe achterklep inmeten
  • Steunen voor 5-versnellingsbak inlassen
  • Uitkloppen tunnel voor 5-versnellingsbak

To do lijst voor mezelf

  • Spuiter kiezen
  • Raamlijsten aan zijkant nog laatste keer tegen roest behandelen
  • Raamlijsten aan zijkant in epoxyprimer zetten
  • Motorcompartiment laatste plekjes tegen roest behandelen
  • Motorcompartiment in epoxyprimer zetten
  • Binnenspatbord links achter plamuren en schuren
  • Binnenspatbord links achter met zinkspray spuiten
  • Buitenspatbord links achter afwerken
  • Buitenspatbord rechts achter afwerken
  • Dorpel rechts achter afwerken
  • Dichtgelaste snorkel voor plamuren en schuren
  • Bovenkant wielkast links achter afwerken
  • Bovenkant wielkast rechts achter afwerken
  • Lijst rondom achterklep kaal slijpen
  • Lijst romdom achterklep behandelen tegen roest
  • Lijst rondom achterklep inspuiten met epoxyprimer
  • Randen bodemplaat kaalslijpen
  • Randen bodemplaat indien nodig ontroesten
  • Randen bodemplaat inspuiten met epoxyprimer
  • Raamlijst voor ontroesten
  • Raamlijst voor inspuiten met epoxyprimer
  • Wielkast (buitenkant) links achter plamuren en schuren
  • Wielkast (buitenkant) rechts achter plamuren en schuren
  • Alles afwerken met strijkkit

To do lijst voor ontlak/ontroest bedrijf

  • Ontlak/ontroest/verzinkbedrijf vinden
  • Motorkap ontlakken en ontroesten
  • Achterklep ontlakken en ontroesten (beoordelen of het nodig is)
  • Voorschermen ontlakken en ontroesten

Bespreken met Jeffrey Kok

  • Trekhaak meten en gaten in bodem boren, beoordelen of ik dit wil of niet

Als ik de lijst zo lees dan zinkt de moed me wel even in de schoenen. De auto is niet bijna klaar voor de spuiter. Het plan was om de auto in maart naar de spuiter te brengen. Ik betwijfel nu of dat wel haalbaar is.

Maar het lucht wel op. Ik heb een overzicht en ik weet nu wat er moet gebeuren. Natuurlijk kan ik nog nieuwe dingen tegenkomen maar de auto is nu zo kaal dat ik niet verwacht dat hier nog heel veel extra werk uit zal komen. Ik print deze lijst uit en hang hem op in de garage. Tijdens het klussen kan ik dan lekker wegstrepen. Dat geeft een goed gevoel en toont dat er schot in zit. Er zit nu maar een ding op: AAN DE SLAG!

Nieuwe achterklep voor mijn BMW 2002tii Touring

De achterklep van mijn BMW 2002 Touring was aan de onderkant nogal roestig. Er zitten 2 gaten onderin waar je een soort rubberen wokkels in draait die de achterklep opvangen en voorkomen dat het staal op staal klapt. Deze onderdelen zitten eigenlijk aan de buitenkant van de auto. Het gevolg is roest. Deze roest tref je bijna bij alle achterkleppen voor de touring aan. Ook zat er nog een gemene deuk boven het logo op de achterklep.

Mijn achterklep was nog wel te redden. Maar dan moest de klep wat uitgedeukt worden. Aan de onderkant moesten er dan twee nieuwe plaatjes in de hoeken gelast worden waar de stootrubbers in komen. Dan is een nieuwe achterklep gewoon beter. De oude kan ik mooi reserve houden en alsnog ooit restaureren.

Bij Mil&Co waar ik mijn auto ook gekocht heb vond ik hem. Hij is nog in keurige staat al zit er wel wat vliegroest op. Ik kan hem dus niet zo maar even inbouwen maar hij is wel vrij van diepe roest en ik hoef er zeker niet aan te lassen. Het enige nadeel was dat hij in Vlissingen stond. Twee uur heen en twee uur terug!

Nieuwe achterklep voor BMW 2002 Touring
De nieuwe achterklep voor mijn BMW 2002 Touring. Als bonus kreeg ik een gratis trekhaak.

Plaatwerk in de epoxy primer zetten

Met lasser Emile hebben we de plaatjes die niet meer te redden waren vervangen. De delen die wel roestig waren maar niet doorgeroest heb ik met Rustyco ontroest. Vooral het plaatwerk dat wat diepere roestplekken heeft, moet je dan meerdere dagen behandelen. Je herkent dit op de eerste foto aan het bobbelige oppervlak. In die pitjes zat dus roest maar nu niet meer!

Een laatste keer heb ik alles schoongemaakt. Het schoongemaakte plaatwerk heb ik met wasbenzine nog schoner gemaakt.

Ontroest plaatwerk voor epoxy primer
Volledig ontroest plaatwerk gereinigd met wasbenzine. Klaar voor epoxy primer.
Toen was het tijd voor de spuitbus met epoxyprimer! In meerdere halen, vanuit verschillende hoeken moet je spuiten. Zo is alles bedekt en echt compleet beschermd tegen roest.

ontroest plaatwerk in epoxy primer
Het ontroestte plaatwerk zit lekker dik in de epoxy primer.

Dit gaat zo naar de spuiter. Maar eerst nog even de rest van de auto afronden…