Onderwerpen: Aanbouwdelen

Met de camberplaten kan ik eindelijk veilig in mijn eigen wijk over alle verkeersdrempels rijden.

De verkeersdrempels in mijn wijk lijken meer op ontplofte rotondes. Ze zijn gigantisch. Elke keer als ik bij mij de wijk in reed hoorde je de voorwielen tegen het spatbord aan klappen. Dat gaf telkens een aardige klap. Aan de spatbordranden zag je ook het zwart van de banden duidelijk zitten. Mijn grote angst was dat ik door de klap tegen de spatborden de spatborden zelf zou verbuigen.

Het probleem heb ik helaas zelf veroorzaakt door de Touring te verlagen met Eibach Pro kit veren voor de BMW 2002. Als schokdempers heb ik Bilstein B6 schokdempers gekocht. Verder hielpen die mooie Campagnolo velgen ook niet mee. Gelukkig wist Jeffrey Kok wel een oplossing: camberplaten bovenop de veerpoten monteren.

Met camberplaten stel je het camber 0,5 graad negatief bij en daarmee ook de stand van de velg en band ten opzichte van de weg en het spatbord. Doordat de camberplaten bovenop de veerpootlager gemonteerd worden, verhoog je de auto ook weer wat. Alles bij elkaar zou dit het aanlopen van de band op het spatbord moeten verhelpen.

Omdat een brug voor deze klus wel handig is, besloten we dat dit een mooie klus was voor de technische dag bij Autocentrum Boomstraat van familie Aarts. Jeffrey had nog een set camberplaten liggen. Deze moesten alleen nog wel voorbereid worden. Daarvoor heb ik nieuwe veerpootlagers besteld en Jeffrey heeft voor de technische dag de camberplaat hier al op gemonteerd en er langere draadeinden in gelast.

Camberplaten BMW 2002
De camberplaten zijn gemonteerd op de veerpootlagers met langere draadeinden.

Om de camberplaten te monteren is het handig om de veerpoot te verwijderen. Ik kreeg hierbij gelukkig hulp van Ron ter Waarbeek en ook Edwin Aarts hielp mee.

Al snel kwamen we erachter dat ik bovenop de schokdemper onder het veerpootlager een ring vergeten was om te monteren. Hierdoor was de gevormde ring die daar weer op zit in elkaar gedrukt en vast komen te zitten in het veerpootlager. Ook zat er een een braam op de schokdemper waardoor we de veerschotel er niet af kregen.

Veerpootschotel met trekker verwijderen van schokdemper
Met een trekker is de veerpootschotel verwijderd van de schokdemper.

Doordat de ring in de veerpootlager gedrukt zat kon het lager niet meer vrij draaien op het einde van de schokdemper. Met wat speurwerk in het onderdelenmagazijn hebben we de ringen kunnen vinden dus dat is ook weer opgelost.

Toen was het tijd om alles weer te monteren. Met Ron erbij konden we aan beide kanten tegelijk werken dus dat ging lekker snel. Het was wel al snel duidelijk dat de veerpootbrug niet meer paste omdat de draadeinden nu een andere stand hadden.

Camberplaten met veerpootbrug BMW 2002
Op een later moment zijn de gaten van de veerpootbrug iets uitgeboord zodat ze wel over de draadeinden passen.

Met de auto van de brug af was direct te zien dat de auto wat hoger aan de voorkant stond. Nu even voorzichtig wat hobbels nemen en dat ging heel goed. Bij mijn huis aangekomen de eerste verkeersdrempel probleemloos over gereden. De volgende heb ik net iets te hard genomen. En ja hoor… ook daar kan ik nu probleemloos over. Nu het veerpootlager weer vrij kan draaien stuurt de auto ook minder zwaar. Alles bij elkaar een hele mooie verbetering.

Voorwiel met Eibach veren en camberplaten
Dit is de stand van het voorwiel met Eibach veren en de camberplaten gemonteerd.

Voor de liefhebbers van echt lage auto’s…ik kan nu mijn wijsvinger en middelvinger tussen de band en de spatbordrand krijgen. Voor de camberplaten kreeg ik met moeite mijn wijsvinger ertussen. De hoogte is nu gelijk met achter dus het staat nu netjes en belangrijker: het rijdt veel beter.

Ron en Edwin wil ik graag bedanken voor de hulp en de adviezen bij het klaren van de klus. En Jeffrey natuurlijk voor de hulp met het maken van de camberplaten. Hij heeft nog een paar sets camberplaten liggen dus mocht je interesse hebben…neem dan vooral even contact met hem op.

Nu deze klus geklaard is, is het tijd voor het uitlijnen van de auto.