Onderwerpen: Brandstof

Een nieuwe pomp om uit te sluiten dat de motor slecht loopt vanwege een te lage brandstofdruk.

Omdat de motor niet goed loopt en het probleem niet aan een bepaalde cilinder gebonden is ben ik samen met Jeffrey Kok aan het zoeken naar algemene oorzaken. Een van de oorzaken kan onvoldoende brandstofdruk zijn. Om dit uit te sluiten heb ik besloten uit voorzorg de brandstofpomp te vervangen. De originele pomp is nog leverbaar bij BMW maar blijkt bij navraag niet meer de originele te zijn. Je verwacht dan dus de originele pomp te krijgen voor een prijs van 380 euro maar het is de opvolger.

brandstofpompen BMW 2002tii
De bovenste pomp is de originele pomp die op een BMW 2002tii hoort. De pomp eronder is zijn opvolger.
De 2e pomp in de tabel is nu dus de nieuwe pomp. Bij BMW onredelijk duur maar online te koop voor nog geen 100 euro inclusief verzending. Zoek maar naar BOSCH 0580464032.

oude en nieuwe brandstofpomp BMW 2002tii
Bovenaan de oude en eronder de nieuwe brandstofpomp
De brandstofpomp wordt geleverd zonder aanbouwmaterialen en zonder kapjes. De afschermkapjes heb ik besteld bij Rick Donkers Auto Electics. De ringkabelschoentjes had ik gelukkig liggen in mijn steeds beter uitgeruste garage.

Aan de foto zie je als dat het allemaal niet plug en play is. De brandstofslang en de aansluiting van de stroom zit niet meer aan de zijkant van de pomp maar aan het uiteinde. Je hebt dus ook een iets langer stuk brandstofslang nodig. Ook de oude stekker kun je niet meer gebruiken. Je moet hem afknippen en vervangen door 2 ringkabelschoentjes. Neem hiervoor ringkabelschoentjes met een groot en een klein oog.

De aansluitingen op de nieuwe pomp heeft ook een dikker en een dunner boutje. Het zorgt er dan voor dat ze goed vast zitten en dat je ze ook niet makkelijk verwisselt. De groen met witte kabel is de + en de bruine draad is de -. Ook op de pomp staat een plus en een min symbool dus dat maakt het makkelijk.

Elektrische aansluiting brandstofpomp BMW 2002tii
Hier zie je de aangesloten brandstofpomp met afdekkapjes

Als je alle materialen klaar hebt is het tijd om de oude pomp te verwijderen. Tip: gebruik slangenklemmen voor alle slangen die je los trekt! Zowel uit de tank als uit het expansievat komt een grote plons benzine. Omdat ik dit vergeten was en dit op de vloer van mijn garage doe, lag ik in een heerlijke plas benzine…

De nieuwe pomp bevestig je in de houder. Na het vastzetten bleek dat de pomp niet goed vast zat. Dit komt doordat de oude pomp een huis van 59 millimeter doorsnede heeft en de nieuwe pomp slechts 52 millimeter doorsnede heeft. Ik heb een strook rubber gepakt en om de nieuwe pomp gerold tot de oude dikte bereikt was. Nu was het wel mogelijk om de pomp goed vast te zetten.

Na het monteren heb ik kort het contact aangezet om te horen of de pomp draaide. Ik heb de pomp kort laten draaien zonder de auto te starten. Daarna onder de auto kijken of er lekkage was maar dat was niet het geval. De auto kon nu veilig gestart worden en sprong gewoon aan. Helaas loopt de motor nog steeds niet goed maar nu weet ik in ieder geval dat het niet aan de brandstofpomp ligt. Tijd dus om verder te speuren.

Via Richard Venema kreeg ik nog deze tip: Neem de pomp van een Porsche 924, zit ook in diverse audi’s. Ff pomphuis en rotor overzetten, klaar. Ik heb een pomp, origineel, voor 125 dollar.. Dit is een mooie tip en dat ga ik ook een keer proberen. Dan ziet alles er weer helemaal origineel uit en dat is toch wel gaaf. Maar voor nu dus eerst kijken of we de motor mooi kunnen laten lopen met deze nieuwe Bosch pomp.