Benzinelucht in BMW 2002
Sinds ik in mijn Touring mag rijden heb ik last van benzinelucht. En dan niet van de categorie: alle oldtimers ruiken een beetje. Ik bedoel echt benzinestank. Ik ruik het als ik mijn garage in kom maar vooral in de auto zelf ruik ik het. Ook tijdens het rijden is het goed te ruiken. Het maakt niet uit of de tank vol is of leeg. Omdat ik alles nieuw opgebouwd heb en ook de tank gereviseerd is, snap ik gewoon niet hoe het kan. Tijd dus om dit tot op de bodem uit te zoeken.
De benzinestank is in de auto te ruiken en niet zo zeer buiten de auto. Het zit dus ergens in de cabine. De stank is waarschijnlijk ook meer aanwezig omdat bij een Touring de tank in de auto zit. Bij een 02 sedan zit de tank in de kofferbak en is dus niet echt onderdeel van je interieur. Het is dus zaak om alle elementen te controleren die zich IN de auto bevinden:
- Benzineleiding
- Retourleiding
- Vulbuis
- Ontluchtingspijp
- Flens voor de tankdop
- Vlotterbuis in de tank
- Aanzuigbuis in de tank
De aanzuigbuis van de tank heeft voor de 2002tii 2 uitgangen. Een voor de benzinetoevoer (de dikke slang) en een voor de retourleiding. De dunnere slang. Van de benzinetoevoer loopt een korte slang van de tank door de auto naar het expansievat onder de auto. Ik heb deze slang gecontroleerd en de slangenklem ook. Dit is niet de bron van het lek.
De retourleiding loopt van de achterkant van de injectiepomp door het schutbord van de auto binnen door de auto langs de dorpel aan de bijrijderskant. Dit is een leiding van hard plastic. Ik heb deze leiding volledig vervangen door een nieuwe leiding. Het kan natuurlijk zo zijn dat deze leiding toch lekt. Bijvoorbeeld omdat je de panelen onder het dashboard vast schroeft en deze schroeven de leiding geraakt hebben. Om dit te testen heb ik aan de kant van de tank de leiding los gehaald en er een boutje in gedraaid. Met een slangenklem heb ik dit boutje nog extra vast gezet.
Onder de motorkap heb ik daarna luchtdruk op de leiding gezet. Binnenin heeft een vriend van mij geluisterd of hij ergens in de auto iets hoorde sissen. Maar dat was niet het geval. Test dit wel voorzichtig. Het boutje kan los schieten en schade aan jou of je auto aanrichten.
Als je de tankdop los maakt kom je bij een rubberen vulbuis. Deze buis heb ik ook vernieuwd maar voor de zekerheid heb ik hem nog een keer los gemaakt. En hem in alle hoeken en standen gebogen om te controleren op haarscheurtjes. Door deze haar scheurtjes zou ook benzinedamp kunnen ontsnappen. Maar dit zag er bij mij allemaal nog heel netjes uit.
In de rubberen vulbuis zit een gaatje voor een ontluchtingspijp. Als deze ontluchtingspijp verstopt zit dan kan de tank niet ontluchten en zullen benzinedampen een ander pad proberen te zoeken. Met de compressor heb ik deze buis nog eens doorgeblazen maar daar was niets mis mee. Deze ontluchtingspijp gaat met een tule door de kofferbodem. Ook deze tule kan kapot zijn waardoor de ontluchting weer naar binnen kan slaan. Maar ook dit was bij mij allemaal nieuw en nog helemaal netjes.
Tussen de vulbuis en de tankdopflens zit een pakking. Deze pakking kan ook kapot zijn of niet goed zitten. Ik heb dit gecontroleerd en ook deze pakking met benzinebestendige vloeibare pakking ingesmeerd. Voor de zekerheid.
Onder de vlotterbuis zit een rubberen o-ring. Deze heb ik nieuw bij Walloth Nesch gekocht en in de auto gezet. Maar na een jaar zaten er toch haarscheurtjes in de ring. Ik heb deze vervangen door een oudere o-ring van Jeffrey Kok. Deze o-ring zag er ondanks zijn leeftijd veel beter uit.
Eerder had ik al een keer de pakking onder de aanzuigbuis van de benzinetank vervangen omdat hij helemaal vervormd was.
Als laatste heb ik de aanzuigbuis van de tank nog maar gecontroleerd. Dit kon het volgens mij nooit zijn want hier zit een dikke rubberen ring onder van zeker 2 mm dikte. Deze ring had ik een paar maanden geleden al vervangen. De aanzuigbuis wordt met 8 boutjes met een carrosseriering aan het boutje vast gedraaid.
Na het verwijderen van alle boutjes kon ik de aanzuigbuis verwijderen. Ook bovenop de dikke rubberen pakking stond benzine. Onder deze dikke pakking stond ook benzine.
Inmiddels begrijp ik dat de pakking niet uitgezet was maar dat ik de boutjes van de aanzuigbuis gewoon veel te hard heb aangedraaid. Met een hamer, wat houten hulpstukken en op de stalen werkbank heb ik de aanzuigbuis weer recht geklopt. De pakking heb ik onderaan en bovenaan ingesmeerd met benzinebestendige vloeibare pakking. Het geheel heb ik weer voorzichtig in elkaar gezet.
Tijd voor een proefrit. De tank was vrij leeg maar dat geeft niet. Na de auto rustig warm gereden te hebben heb ik flink wat bochten hard gereden en een aantal malen stevig geremd. En… er was geen benzinelucht meer in de auto. Hup naar de benzinepomp en de tank tot de rand gevuld met euro 98 benzine. Nog een keer stevig gereden en… nog steeds geen benzinelucht. Wat een opluchting. Het was echt erg smerig en nu kan ik nog meer genieten van mijn Touring!
Mochten jullie nog tips hebben om dit te controleren, laat het dan zeker in de commentaren nog even weten.