Bitumen isolatie verwijderen van bodemplaat met een pneumatische beitel
Onderwerpen: Restauratie
Goed gereedschap maakt het verschil maar dan moet je wel weten hoe je er mee om moet gaan.
Om de puntjes op de i te zetten voor de spuiter lag ik onder de auto. Het leek op een plek alsof er nog wat tectyl zat. Toen ik beter keek bleek het een gat in een van de 4 doppen in de bodemplaat en nog een gaatje in het randje eromheen. Zucht… weer laswerk was mijn eerste gedachte. Mijn tweede gedachte: nu moet ik toch bitumen isolatie aan de binnenkant van de auto van de bodemplaat verwijderen want misschien is er nog wel meer verborgen roest.

Bitumen is echt rotzooi. Een klein deel aan de voorkant heb ik al een keer verwijderd. Met een brander en een verfkrabber. Echt een rotklus. Op de BMW 2002 groep op Facebook zag ik een tip om het te proberen met een pneumatische beitel. Die dingen zijn niet duur. Ik vond er een bij Toolstation voor nog geen €18,-. Als het werkt is dat het geld zeker waard.


Mooi dat nieuwe gereedschap maar de instellingen op de compressor stonden optimaal afgesteld voor het losdraaien van 40 jaar oude bouten. Voor de luchtbeitel is veel minder druk nodig. Dan is hij ook wat hanteerbaarder en is blijft je bodem heel. Weer wat geleerd zal ik maar zeggen. En na al dat ingewikkelde laswerk van de afgelopen tijd krijg ik dit ook wel weer dicht.