Onderwerpen: Onderdelen

Bilstein schokdempers voor een stevige wegligging en sportief rijgedrag.

Hoewel mijn auto meer dan 40 jaar oud is, kun je toch nog heel veel onderdelen nieuw kopen. Ook voor schokdempers is er heel veel keus. Origineel zitten er Boge of Fichtel & Sachs schokdempers onder de BMW 2002. Bij het demonteren van mijn auto kwam ik rode Koni schokdempers tegen. Veel liefhebbers rijden met Bilstein schokdempers. De fans omschrijven dit als schokdempers die zorgen voor een geweldige wegligging en een sportief gevoel. De tegenstanders vinden het te hard en te stug en meer geschikt voor race BMW’s.

Bilstein B6 schokdempers BMW 2002
Bilstein schokdempers: Sportwagen zum einbauen

Omdat ik gewoon geen idee heb en hier nog nooit mee bezig ben geweest ben ik bij Jeffrey Kok wezen proefrijden. Hij heeft de combinatie onder zijn auto die ik ook overwoog: Eibach Pro Kit veren voor de BMW 2002 in combinatie met de B6 schokdempers van Bilstein.

Helemaal eerlijk was de vergelijking niet. Bij Jeffrey zat deze combinatie onder zijn Baur (een cabrio BMW 2002). Verder had deze auto ook andere carburateurs. Dit heeft natuurlijk niets met de wegligging te maken maar wel met het rijgevoel.

Mijn eerste indruk is heel positief maar wennen is het wel! Mijn BMW 2002 Automatic is nogal zacht geveerd en een goed lopende automaat rijdt sowieso rustiger dan een handgeschakelde auto met pittige carburateur.

De combinatie van de Eibach Pro Kit veren en de Bilstein B6 schokdempers zorgt voor een veel strakkere wegligging. In bochten veert mijn huidige auto diep mee. In deze combinatie is dat aanzienlijk minder. Ook ligt de auto wat lager. Dit geeft een mooi gevoel als je in de auto zit en het ziet er ook mooi uit. Maar die monsterverkeersdrempels in mijn wijk Zuilen zal ik heel langzaam moeten nemen!

Omdat ik mijn BMW 2002tii Touring toch wat sportiever opbouw dan de BMW 2002 Automatic die ik nu heb ga ik voor de combinatie Eibach Pro Kit veren met Bilstein schokdempers. Als dit in de praktijk toch tegenvalt dan kan ik het altijd nog weer aanpassen naar iets anders. Een BMW 2002 is toch nooit helemaal klaar…