Benzinetank sealen met Tapox
Onderwerpen: Brandstofvoorziening
Met de 2 componenten sealer Tapox dicht ik de kleinste scheurtjes. De tank is nu klaar voor gebruik!
Met Fedox heb ik eerder de benzinetank al ontroest. Alle vuiligheid en roest is er nu dus uit. Het nadeel is dat er door het ontroesten misschien ook kleine haarscheurtjes te voorschijn komen. Om een lekkende tank te voorkomen is het nu belangrijk om de benzinetank te sealen. Hiervoor heb ik een 2 componenten sealer van Tapox gebruikt. In deze handleiding lees je hoe je dit het beste aanpakt. Inclusief tips hoe ik het achteraf nog handiger had gedaan. Maar ja achteraf…
Stap 1 Voorbereiding
Zorg in ieder geval dat de tank echt helemaal droog is. Laat de benzinetank hiervoor goed drogen of leg hem op een warme plaats (in de zon). Zorg dat je een werkbank of workmate hebt die vrij is in een geventileerde garage. Hier kun je de tank na het sealen laten drogen met luchttoevoer van een compressor of een ventilator. Maak de openingen van de tank dicht met duct tape behalve de grootste opening die je gebruikt om de tank te vullen.
Stap 2: Materialen die je nodig hebt
- Tapox sealer en TX10 harder (worden samen in 1 verpakking verkocht)
- Duct-tape
- Ventilator of compressor met lage druk van maximaal 0.2-0.4 bar
- Trechter
- Houten roerstaafje om sealer te mengen
- Thinner om eventuele lekkende vloeistof te verwijderen
- Steunen om de tank op zijn plek te houden
- Bak om het overschot aan sealer uit te laten lekken

Stap 3: Tank vullen met sealer
Voor mijn tank van 55 liter heb ik 2 verpakkingen gebruikt en dat was gewoon voldoende. Open de pot met Tapox en giet hier het flesje TX-10 in. Meng de twee componenten goed door elkaar. Je moet echt goed roeren want in mijn tank zaten nog 2 klontjes. Die had ik dus beter moeten roeren. Zet de trechter op de grootste opening en giet het mengstel door de trechter naar binnen. Maak ook de laatste opening dicht met duct-tape.
Stap 4: De sealer goed door de tank laten vloeien
Kantel de tank alle kanten op. Je zorgt zo dat de sealer echt overal komt. Je moet de tank ook op zijn kop houden. Zo komt de Tapox sealer ook in de tankhals en op de bovenkant van de tank. Ik kwam er helaas achter dat de duct tape niet helemaal dicht was. Dat geeft een flinke bende! Wrijf dus alles goed dicht voordat je aan het kantelen gaat. De plaatsen waar ik de sealer gelekt heb, heb ik gereinigd met thinner.
Stap 5: Verwijder de Tapox sealer
Nadat je echt alle kanten van je tank bedekt hebt met sealer is het tijd om de sealer te verwijderen. Verwijder hiervoor de duct-tape van de tankhals. Giet nu de sealer door de tankhals in het lege Tapox blik. Let op: dit is chemisch afval en dit moet je dus netjes afvoeren. Zet nu de tank op zijn kop en laat de laatste resten sealer uit de tankhals lekken. Laat de tank 30 minuten tot een uur uitlekken.
Stap 6: Laat de tank drogen
Verwijder ook de duct-tape van de andere openingen van je benzinetank. Let op: dit lekt dus en ik moest ook hiervoor resten sealer met thinner verwijderen. Zorg nu dat je de tank laat drogen met lucht. Het mooiste kan dit met een compressor met lage luchtdruk van 0.2-0.4 bar. Mijn compressor kent alleen de stand orkaankracht. Daarom heb ik de tank met een ventilator erop laten drogen. Vast niet ideaal maar het werkt ook. Nu is de tank eindelijk klaar! Tijd om hem in de auto te bouwen want over een paar weken ga ik hem voor het eerst starten.