Omdat mijn auto nog niet mooi genoeg loopt, ben ik mijn Kugelfischer injectiepomp aan het vervangen voor een gereviseerde pomp. Dit lees je in een ander bericht wel een keer. Maar tijdens deze operatie was ik genoodzaakt om de radiateur uit de auto te verwijderen. Daarbij heb ik ook de onderste slang verwijderd om het gemakkelijker weer te kunnen plaatsten. En dat was maar goed ook…De slang was bijna door. Wat heb ik een geluk dat ik hier in mijn eigen garage achter gekomen ben!Omdat de slang erg dicht langs de compressor liep, had ik al een stuk afgesneden om afstand te creëren met de compressor.Maar het is duidelijk dat de afstand onvoldoende was. Ik was aan het piekeren of ik de beugel van de compressor aan zou moeten passen. Totdat Jeffrey Kok ineens zei: volgens mij moet je een aangepaste radiateur hebben voor airconditioning. Hij vond er zelfs een van het merk AVA Quality Cooling met onderdeelnummer BW2575.
Bij mij ging meteen een belletje rinkelen: volgens mij leveren mijn vrienden bij Airco Frans AVA producten. Ik ben direct langs gegaan want ze zitten op een paar kilometer rijden van mijn huis. Ze hebben een mooie prijs voor mij gemaakt en de radiateur was er de volgende ochtend vroeg. Links de radiateur voor airconditioning en recht de standaardradiateurHet buisje onderaan de radiateur voor de airconditioning komt aan de zijkant inplaats van aan de onderkant. Hierdoor loopt de slang netjes langs de compressor.Toen de nieuwe radiateur binnen was ben ik direct gaan passen. De radiateur past perfect maar… de oude slang (ook zonder stuk eraf) paste voor geen meter.
In de slangenvoorraad vond ik gelukkig nog een slang met BMW onderdeelnummer 11531250702. Dit is voor de koeling voor een auto met een automatische versnellingsbak. Geen idee waarom ik dit heb want op mijn auto met automatische versnellingsbak zit gewoon een standaardslang en standaardradiateur.Het is moeilijk te zien maar de slang loopt op ruime afstand van de compressor voor de airconditioning.Eind goed, al goed. Ik hoop dat dit echt de laatste klus is die ik voor de airconditioning moet uitvoeren.
Een week geleden hebben we geprobeerd de airco te vullen met koelmiddel om te testen of het allemaal werkt zoals we het bedacht hebben. Op de dag zelf kwamen we er helaas achter dat het systeem geen luchtdruk en daarmee dus ook geen koelmiddel doorlaat. We dachten dat het expansieventiel niet zou werken. Nadat ik de verdamper onder het dashboard weer uitgebouwd had bleek dat het expansieventiel gewoon lucht door liet.
Het moest dus aan andere delen van het systeem liggen. Maar de condensor is nieuw dus die kan eigenlijk niet verstopt zitten. We hebben de droger voor in de neus getest met lucht uit de compressor en ook deze liet gewoon lucht door. Zou het dan in de nieuw geperste leidingen zitten die aan de verdamper geperst zijn? Eigenlijk kan dit niet maar we hebben het toch gecontroleerd.
Wat blijkt… de koppeling zit vol loctite. Normaal vul je na het aansluiten van de leidingen ook direct het systeem maar nu was dit niet mogelijk. Een overschot aan loctite zou normaal weggeblazen zijn in het systeem naar nu kon het dus uitharden in de koppeling waardoor de leiding verstopt was.Helaas… de leiding zit inderdaad vol Loctite. Nu kan ik alles weer in elkaar zetten.We hebben de koppeling verwijderd en ik kon de verdamper weer inbouwen. Vanochtend heb ik alles weer ingebouwd en vanmiddag was het tijd voor de nieuwe poging.De airconditioning wordt gevuld, eerst met 500 gram koelmiddel en uiteindelijk met 650 gram tot de juiste druk is bereikt.Frans en Lucien controleren en meten de temperatuur van de ingaande en uitgaande leidingOp de meters van de airconditioningmachine is de druk maar ook de temperatuur te zienOmdat het hele systeem maatwerk is moeten we in stappen vullen totdat de druk correct is. We beginnen met 500 gram en komen uiteindelijk op 650 gram uit. Op de meter is de hoogste druk te zien van rond de 16 à 17 bar. Bij die druk schakelt de fan aan die in de neus van de auto voor de condensorplaat zit. Dan zie je de druk direct afnemen en worden ook de laagste temperaturen in de auto gemeten.De binnentemperatuur die de airco blaast was op het laagste punt 5,2 graden. Bij een buitentemperatuur van 23 graden.Op de weg terug naar huis heb ik de airco op de koudste stand gezet en de blower vol laten blazen. Dan is het gewoon echt fris in de auto. Geweldig! Hij doet het dus nu echt na al dat gepuzzel en het lange wachten op onderdelen.
De komende tijd is het zaak om het systeem goed te testen, bij voorkeur op een warme zonnige dag waar het normaal bloedheet is in een BMW 2002. Verder zijn er uiteraard nog heel wat dingen die nu weer moeten gebeuren. Maar nu eerst even genieten van mijn koelcel op wielen. Frans en Lucien…bedankt voor alle hulp en uitleg!
Wat er nu nog moet gebeuren:
Uitboren van de compressorbeugel zodat de compressor niet zo dicht bij de slang onderaan de radiateur komt
Testen of condenswaterafvoer werkt voor ik een overstroming in de auto heb
De verwarming van een BMW 2002, gemaakt door de firma Behr, bestaat uit vele kleine en losse onderdelen. Na ruim 40 jaar zijn veel delen versleten, afgebroken of vergaan. Van de verwarming is nog maar weinig bij BMW te krijgen. Er zit kortom niets anders op dan reviseren. En zoveel mogelijk nieuwe of vervangende onderdelen zoeken.
Het meest in het oog springend is natuurlijk de radiateur zelf. De radiateur heb ik laten reviseren door Teunis van Nes in Zeeland. Opsturen is geen probleem en ik had de radiateur ook weer razendsnel in huis.Een compleet gereviseerde kachelradiateur voor mijn BMW 2002 Waar je nog op moet letten is dat de oudere versie een andere kachelradiateur heeft met een dunner pijpje. De standaardslangen maar ook het waterventiel past dan niet meer en het geeft je toch een hoop gedoe. Meet dus je buisjes even goed op. De vroegere versie is geleverd tot april 1971 heeft buisjes van 14mm, daarna zijn de buisjes 18mm.
Plastic verouderd snel. De weekmakers verdampen langzaam en het plastic wordt hard en heel breekbaar. Bij nagenoeg alle verwarmingen van BMW 02 is de steun voor het waterventiel afgebroken. Via André Meisel, te vinden via de BMW 02 Marktplatz in Duitsland, vond ik een revisieset voor de kachel. André maakt trouwens nog veel meer goede revisieonderdelen voor de BMW 02. Een aanrader dus. De revisieset bevat:
stalen steun voor het waterventiel
afdichtrubber – BMW onderdeelnummer 64 11 4 774 111
2 pakkingen tegen het lekken van het waterventiel
rubberen doorvoerringen
klinknagels voor het aan elkaar klinken van de plastic helften van de verwarming
De nieuwe steun voor het waterventiel. Netjes in een hoek gebogen en gepoedercoat.Diverse revisieonderdelen voor onder andere het vastzetten van het ventilatorblad op de as van het motortje.De buitenste rand van dit afdichtrubber komt tussen de verwarmingsbak en de carrosserie.Het extra schuimrubber midden in het afdichtrubber kan mooi gebruikt worden voor het afdichten van 3 kleppen in de verwarming. Alles komt dus goed van pas.
Bij het afdichten van de 3 kleppen binnenin de verwarming moet je goed opletten want het loopt al snel aan en dan krijg je de kleppen helemaal niet meer dicht. Ook de radiateur plaats je met rondom schuimrubber. Ook hier heb je al snel de kans dat alles aan loopt. Na het plaatsen moet je dus echt even alles grondig heen en weer bewegen om erachter te komen of het rondom soepel loopt.
Het motortje van mijn kachel liep erg stroef in de hand. Daar heb ik dus ook een vervangende motor voor gezocht. Helaas verkopen ze deze motoren niet meer bij BMW. De motortjes die je nog wel kunt kopen, worden geleverd zonder ventilatorblad. Vandaar dat ik er mijn ventilatorblad kort gestraald heb en opnieuw heb laten verzinken. Een nieuwe Bosch kachelventilator is nog wel te bestellen. Artikelnummer is 0 130 007 002 en ik kocht hem voor €85 inclusief verzending.
De ellende begon toen ik het mooi verzinkte rotorblad weer wilde plaatsen. De witte bus kreeg ik met geen mogelijkheid weer op de as. Uiteindelijk heb ik een rotorblad van een nieuwer model erop gezet. Dit is een blad van aluminium. De bus waarmee dit op de as zat was roze/paars. Deze bus was iets zachter en zo heb ik dus een lelijk rotorblad op mijn nieuwe motor gezet. Maar hij past nu wel.
Toen ik alle onderdelen ongeveer binnen had ben ik begonnen met het opknappen van de buitenste kap. Ik heb de popnagels uitgeboord en een aantal onderdelen los gehaald en alles goed gefotografeerd. Van de buitenste kap heb ik een rib gelijmd waar de ventilatormotor in komt. Alles heb ik netjes schoon gemaakt. Het oude afdichtrubber verwijderd.
Onderop de nieuwe steun voor het waterventiel zitten 2 gaatjes waardoor ik de steun aan de plastic kap kan bevestigen. Maar hoe is de grote vraag. Het kan met 2 popnagels, er kunnen ook kleine boutjes doorheen. Omdat ik het plastic gevaarlijk breekbaar vind vroeg ik Jeffrey Kok om raad. Hij zei: je moet het lijmen met 2 componentenlijm van Innotec. Voor een particulier is daar moeilijk aan te komen. Ze leveren vooral aan garages. Voor mij wilden ze wel even een uitzondering maken.
Innotec heeft een 2 componentenlijm die Topfix heet. Het is doodeng spul. Je spuit plastic primer op het vlak dat je wil lijmen. Daarna spuit je op het vlak waar je iets wilt lijmen een ondergrond met lijm. Daar druk je de beugel in en dit bedek je weer met de rest van het spul. Het wordt dan heet en droogt heel snel. Als je dit verkeerd doet dan krijg je het NOOIT meer op een normale manier los.Innotec Topfix 2 componentenlijm produceert een soort vloeibaar plastic waarmee je een onderdeel lijmt.
Bij het plaatsen van het rubber waar de bowdenkabel doorheen loopt merkte ik dat het aan liep op het plastic voor de steun. Ik heb er met een gewone vijl wat af geslepen en daarna liep het wel allemaal mooi soepel. Waarschijnlijk heb ik het dus toch iets te dik gelijmd.
Om het geheel mooi af te maken heb ik de kap gespoten met een plasticprimer. Daarna in mat zwart afgewerkt.De kachelkap is als nieuw. Er is wel kleurverschil met de plasticlijm maar het geheel is toch heel erg mooi geworden.
Bij het in elkaar bouwen van de kachelkap heb ik ervoor gekozen om niet de popnagels te gebruiken maar piepkleine schroefjes met moertjes. Als het dan nog een keer weer open gemaakt moet worden dan hoef ik de popnagels niet uit te boren.
Vorige week had ik de compressor voor de airconditioning van mijn BMW 2002 al gemonteerd. Nu was het tijd om te zien of alles ook klopte en netjes uitlijnt. Daarvoor moest ik op zoek naar een riem. Met een touwtje om de pulley aan de motor en om de pulley van de airconditioning heb ik gemeten hoe lang de riem moet zijn. Ongeveer 800 moest de riem lang zijn. Voor de breedte heb ik de maat van mijn andere riem aangehouden. Die breedte was 9,5. Gelukkig zat Brezan om de hoek.
Bij Brezan waren eigenlijk alle riemen 10 breed dus uiteindelijk kocht ik een riem van Continental van 10 x 800. Bij het op de auto meten, bleek dat deze riem net iets te groot was. Het stelmechanisme onderaan de compressor kon ik niet ver genoeg oprekken om deze riem strak genoeg te krijgen. Bij de 2e poging was het raak. Ik kocht een getande riem AVX10 x 788La van Gates, model 6273MC. De riem zit op de airconditioning nu is het tijd om de afdekkap aan te passen.
Uit Amerika ontving ik een berg onderdelen voor een Behr airconditioning voor een BMW 2002. Nu is het tijd om dit stap voor stap te gaan monteren. Te beginnen met de compressor voor de airconditioning. Bij de onderdelen zat een steun om de Sanden 508 compressor aan het motorblok te bevestigen. Deze steun heb ik gespoten in de epoxyprimer. Daarna heb ik hem netjes zwart gespoten. Met enkele bouten en een paar veerringen heb ik de steun op het motorblok gemonteerd.
De steun moet je onderaan over de motorsteun monteren. Omdat je de steun voor de compressor over de motorsteun schroeft, heb ik voor aan de steun een extra dikke veerring gemonteerd tussen de compressorsteun en het motorblok. Zo komt de steun recht op het motorblok te staan en blijft de compressor mooi in lijn met de pulley.
Bij het verwijderen van de oude pulley hebben we alles netjes gemarkeerd zodat de motor en injectie die nu al op tijd stonden ook met de nieuwe pulley netjes op tijd staan. Daarna hebben we met de slagmoersleutel de oude pulley losgeschroefd zodat de nieuwe pulley er weer op kon.
De pulley voor de BMW 2002tii is al speciaal maar de pulley voor de BMW 2002tii met airco is weer anders omdat je behalve de aandrijving van de kugelfischer injectiepomp ook de compressor met een extra riem moet aandrijven. Bij het monteren bleek dat de nieuwe pulley ervoor zorgt dat de riem tegen het motorblok aan loopt op het punt waar je de zwarte beschermkap van de aandrijfriem naar de injectie tegen het motorblok schroeft.
Hier heeft Fred Pel geholpen en een klein randje van de aluminium kettingdeksel van het motorblok weg gezaagd. Hierdoor loopt de snaar mooi van de pulley naar de compressor voor de airconditioning. Zonder ook maar iets te raken. Toch best even spannend om gewoon wat af te zagen van je net gereviseerde motor. De compressor bevestig je eenvoudig met een paar bouten, moeren en ringen aan de steun.Onderaan de compressor bevestig je stelbeugels waarmee je straks de riem op spanning kunt krijgen.De compressor zit erop. Het is moeilijk te zien maar de compressor lijnt nu al goed uit tussen de pulley dus er zal niet veel gesteld hoeven worden.Nu moet ik op zoek naar een aandrijfriem die past tussen de nieuwe pulley en de compressor. Want je kunt de spanning wel een beetje stellen maar de riem moet eigenlijk bij aankoop al netjes passen. Grote afstanden overbrug je namelijk echt niet met het stelmechanisme. Als die riem er op zit dan zal waarschijnlijk ook de zwarte beschermkap aangepast moeten worden. Daar zit nu geen gat in waar de aandrijfriem naar de compressor voor de airconditioning doorheen past. Een mooie puzzel is het, die airco!